Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne spiser intet  (Læst 8549 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Natalia

• Passiv bruger
Høne spiser intet
« Dato: 30 Juni , 2014, 20:51 »
Hej, min ene høne er holdt op med at spise, jeg har i alt tre høner og ingen hane. Den har været skruk i en måneds tid, og er nu pludselig holdt op med at spise. Ved ikke om det har forbindelse. Dens afføring er tynd, og helt gullig/gennemsigtig, men uden blod. Jeg har forsøgt med hønseguf, men da den ikke spiser noget, hjælper det jo ikke. Jeg har kogt vandet, og fyldt i vandbeholderen, men det gør heller ikke forskel.
Ved ikke hvad jeg skal gøre, den ligger det meste af tiden ned, eller står med halen nedad. Har også forsøgt med ris, torskerogn, og andre lækkerier, men den går bare stille hen og kigger på det, mens de andre høns guffer i sig.
Gode råd modtages meget gerne, vil så nødigt miste min lille høne.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Høne spiser intet
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2014, 21:08 »
Din høne er syg. Manglende appetit, passivitet og den nedadrettede hale er alle symptomer på at hønen ikke har det godt - men det fortæller ikke noget om, hvad den fejler...om afføringen også er sygelig, synes jeg er lidt svært at vurdere, da almindeligt hønsetis er blandet hvidligt og gennemsigtigt og hvis hønen ikke spiser noget, så vil der ikke være meget andet end det flydende.

Har du haft hønen i hænderne? hvordan føles bugen - er kroen hævet - kamfarve - virker hønen varm - hvad med utøj i fjerdragten eller ved bagdelen?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Natalia

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 Juni , 2014, 22:18 »
Kronen er normal og fjerene pæne. Hønen føles normal, men tynd. Kan man tvangsfodre den?

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #3 Dato: 30 Juni , 2014, 23:05 »
Ja, det kan du godt. Det gør jeg altid med syge høns. Jeg laver en gang hønseguf, der er tilpas blød til at jeg kan rulle små ærte/bønne-størrelse kugler. Så tager jeg hønen på skødet og holder den fast under den ene arm, så jeg har begge hænder fri.
Ofte kan jeg bare hive lidt forsigtigt i hagelapperne, så næbbet åbner sig - og så vupti ind bag på tungen med en kugle. Kommer den langt nok ind synker hønen den; for langt ude og hønen spytter den ud.
Nogle høns er meget stædige, og her må jeg - stadig forsigtigt - vride næbbet op.

Det er lidt svært at forklare, og ja, øvelse gør mester.

Hvis det er maven, der er i udu kan Zoolac (mælkesyrepasta til dyr) hjælpe.

Men det kan som Helle skriver være mange ting - fx utøj. Har den lus? Er der blodmider i hønsehuset?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mette Nygaard

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 30 Juni , 2014, 23:14 »
Fortesten - isoler den syge høne fr de andre i en lun papkasse med spåner eller lignende og gerne en varmelampe. Den er sikkert afkræftet og har brug for hjælp til at holde varmen, selv om det er sommer.

Drikker den?
Hvis ikke kan du også tvangs"vande" den med en engangssprøjte ( købes på apoteket).

0.3 tossede får

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2014, 05:19 »
Hvis du vil forsøge at tvangsfodre din høne, så SKAL den have vand også ....godt med vand
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 03 Juli , 2014, 14:34 »
Jeg kører en slags rutine på høns jeg mistænker for at skrante eller være syge.  1. Tjekker for utøj og andre synlige tegn på noget unormalt. 2. Jeg vejer den for at kunne følge med i om den holder sin vægt. 3.  Føler om kroen er normal. 4.Hønen tages ind til observation et sted med en jævn temperatur - her er det badeværelset. Tjekker om dyret drikker, spiser og skider. Hvis ikke- og det gør det som regel ikke - tvangsmader jeg med sprøjte. Laver en blanding af A-38, rå æggeblomme, olie, vispumin, sukker, en snert salt og til sidst rører jeg fintsigtet hvedemel i til har en passende tykkelse. Hønen får væske - også med sprøjte-af kogt afkølet vand med honning eller sukker. Ca 20 ml af hver i starten. Hvis/når hønen viser interesse for at få mere fordobler jeg dosis. 3-5 x dgl. 5. Nærmest for en sikkerheds skyld masserer jeg kroen let. Hvis ikke  den selv begynder at drikke og spise efter 1-2 døgn tager jeg den til dyrlægen. Hvis hønen ser ud til at lide vil jeg ikke vente så længe med dyrlæge el aflivning. Som regel kvikker hønen op og kan sættes ud igen. 5. Holder fortsat øje med om hønen trives og kontrollerer jævnligt vægten. Der er sikkert 100 måder at gøre det på men denne fremgangsmåde virker for mig.

Offline Mette Nygaard

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 11 ſeptember , 2014, 11:34 »
Super fin guide, Lene  /o

Og blanding til tvangsfodring er meget inspirerende!
Kender du blandingsforholdet - eller er det på slump? ;)
og olien, - hvilken slags er det? En du vil anbefale og/eller fråråde?

0.3 tossede får