Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er det en Engelsk Araucana?  (Læst 9877 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
Er det en Engelsk Araucana?
« Dato: 25 Juni , 2014, 20:27 »
Jeg havde lidt forskelligt i rugemaskinen samtidig og så kommer der sådan en her også, men kan det være en Engelsk Araucana?
Jeg har 1,6 af dem: 1,0 Perlegrå. 0,6 er: perlegrå, sorte og hvide, kan der så godt komme en vildtfarvet som denne, eller er det noget helt andet?
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er det en Engelsk Araucana?
« Svar #1 Dato: 25 Juni , 2014, 20:41 »
Tja den mangler jo noget skæg, men der er der jo desværre mange Engelske Araucanaer som gør.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Juni , 2014, 20:53 »
Tja den mangler jo noget skæg, men der er der jo desværre mange Engelske Araucanaer som gør.

Men, (skæg eller ej) kan der komme en vildtfarvet ud af de farver jeg har, (du kender jo dem Lene) eller er det noget helt andet?
I rugemaskinen var også nogle æg fra sort Appenzeller, og måske en Paduaner som så var trådt af mister Appenzeller.
Hilsen
Peter

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #3 Dato: 25 Juni , 2014, 21:00 »
Kan der godt, men så vil moderen være de hvide eller sorte samt både moderen og faderen vil gemme gener for guldhalset.
Dette vil ofte have den påvirkning af hanen vil have isabel på sig især behænget og hvis moderen er den sorte måske lidt guld i hals, men aldrig så tydeligt som ved hanerne.

Dog er det knap så usandsynligt hvis hanen ikke har fejlfarve på sig. Så er det nok snare noget andet der har sneget sig ind over.

Skægget kan godt komme senere på dette dyr. Det er bare ikke så tydeligt og bærer måske kun genet enkelt eller det tidspunkt i udviklingen hvor de skægget ikke rigtig ser ud til at have noget på sig.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #4 Dato: 25 Juni , 2014, 21:02 »
Spidstoppet Appenzeller og Paduanere ville give en anden farve afkom end Guldhalset.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 25 Juni , 2014, 21:12 »
De sorte jeg købte var ikke ren farvet sorte, så måske der skal "synderen " findes.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Juni , 2014, 21:39 »
De sorte jeg købte var ikke ren farvet sorte, så måske der skal "synderen " findes.

Ja, der er jo en af de sorte der har lidt gyldne fjer om halsen, de er svære at se, men du sagde det jo da vi var nede hos dig og hente dem.

Lige den kylling der, skilte sig ud fra hele holdet fra rugemaskinen, og da den var ca. 2 uger gik den som en der havde Mareks, og jeg var sikker på jeg skulle aflive den inden længe, men tog allerede der et billede af den for at finde ud af hvad det var for en skabning jeg lige havde der.
Hilsen
Peter

Offline Schliemann, Viben

• Bruger
« Svar #7 Dato: 06 Juli , 2014, 15:00 »
Hej Peter

Lidt om farverne på de EA'er som findes i Danmark.
Alle de hvide  i Danmark er lavet på tværstribet perlegrå, hvis du tager en hvid og sætter sammen med en perlegrå, vil du få tværstribet perlegrå, de hvid skal du engang imellem sætte til perlegrå, ellers bliver de sarte (immunforsvaret), det hvide gen er sart, da det er et fortyndet gen af tværstribet.
De sorte er lavet på en sort høne og en vildtfarvet høne til en perlegrå hane, så der er også perlegrå bag, brugte perlegrå for at undgå indavl. Kørte linieavl hele tiden. Derfor når du så bruger en hanen af dine egne, fra samme flok, vil du få vildtfarvet 1-20, altså en kylling ud af 20 vil blive vildfarvet, men bruger du i flere år fra samme folk vil du ende med haner med guld på halsen og høner med skjult guld på halsen.
Du kan dog tage en perlegrå hane uden guld på halsen og sætte sammen med dine sorte høns, så har du en gode chance for at få rene sorte og du vil også få ny linie til dine perlegrå, da du også vil få perlegrå i den kombination.
Jeg kan godt sætte et skema op for dig hvis du vil, sådan at du kan målrette din avl.
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Juli , 2014, 17:34 »

Jeg kan godt sætte et skema op for dig hvis du vil, sådan at du kan målrette din avl.
Mvh Viben

Hej Viben
Jeg kunne da godt tænke mig at se skemaet, og jeg har jo 3 farver, ja plus den vildtfarvede, så må jeg jo (ud fra skemaet ) prøve at få sat dem rigtig sammen.
Undskyld i øvrig den sene reaktion på dit indlæg, men der har jo været så meget at holde styr på den seneste tid.
Hilsen
Peter

Offline Schliemann, Viben

• Bruger
« Svar #9 Dato: 09 Juli , 2014, 19:43 »
Jeg laver dig et skema, og den sene  :) det gør ikke noget pt. køre mit internet langsooooomt.  :)
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 09 Juli , 2014, 21:28 »
Men krydser man vildfarvet ind på sort eller perlegrå, så kan man vel bøvle med "rust" i mange generationer.

Og det er efterhånden f.eks. ikke til at finde en ren perlegrå hane mere uden "guld og glimmer".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 Juli , 2014, 21:39 »
Men krydser man vildfarvet ind på sort eller perlegrå, så kan man vel bøvle med "rust" i mange generationer.

Så den ene vildtfarvede jeg har,(som jeg tror er en høne) skal jeg så holde helt udenfor kan jeg forstå. Den kan jo så leverer nogle fine æg til æggebakken!
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 09 Juli , 2014, 21:52 »
Ja, jeg ville i hvert fald ikke gøre det, hvis målet er rene sorte, perlegrå eller hvide.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #13 Dato: 10 Juli , 2014, 01:41 »
Ja Viben er nu ikke enig i at det er vildtfarvet for der mangler en del for at gøre farven til dette og ikke kun lidt sort i hoved og halsbehænget.
Prøv at kigge på en Vildtfarvet Bantam, Tysk Dværg eller haleløs Araucana så kan du se hvordan en rigtig vildtfarvet skal se ud.
Den mørkere brune farve, den grovere risling, den sorte søm og det mørksorte halsbehæng er de mest markante forskelle.
Heller nu mere til en guldhalset hvor dyret er en form for overtegnet eller bærer på nogle gerner der tillader det sorte i hoved og hals. Dette kan også forekomme ved Columbiavarieteten ved jeg og har også set nogle enkelte andre farvevarieteter hvor denne "farvefejl" er dukket op.

Ja der er sket en del siden du og din mor startede ud med dem Viben og desværre ikke til det positive, men håber på det kan laves om ved at nogle der vil arbejde seriøst med dem og tager hånd om racen.
For der er alt for mange der falder ud uden top eller skæg plus at der er alt for mange perlegrå med isabel(guld) på sig og mange kniber også med bare at have en nogenlunde fjerstruktur efterhånden.
Så håber dem der har nogle ordentlige dyr vil få spredt deres mere ud og de ringere vil uddød med tiden.

De hvide kommer blandt andet ikke kun med tværstribede baggrund længere, men kan også falde af sorte og perlegrå stammer har jeg set. Så det gør det lidt svære og vide hvad der kan falde ud af Peters hvide når vi ikke kender baggrunden med sikkerhed.
Peter har du fået nogle tværstribede eller perlegrå tværstribede hanekyllinger efter dine Engelske Araucana da det ville kunne besvare spørgsmålet måske?

Hvis du vil avle rene Sorte og Perlegrå skal du ikke bruge hende og helst heller ikke til de hvide da der vil bliver problemer med guld/isabel samt gulligt/brunligt skær på dyrene hvilket ikke er ønskeligt.
Her skal du nok også vælge en hane der er mere ren i farve for at undgå fejltegnet afkom med diverse farvefejl.

Hvis du til gengæld gerne vil have flere i hendes farve kan du sætte hende på faderen og så vil der kunne komme flere guldhalsede og Isabelhalsede samt alt efter hvad der lægger i generne måske også sort-guld og perlegrå-isabel. Så man har lidt mere grundmateriale at arbejde med og gør det nemmere at opformere farven.

Det er en høne ud fra farven og alderen på hende ellers ville brystet være sort.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 10 Juli , 2014, 07:30 »
En anden ting er måske også at folk kun har dem for æggenes skyld og dermed er ret ligeglade med kvaliteten på selve dyrene, eller at de blandes med alt muligt og umuligt i jagten på at lave krydsninger som lægger grønne æg. Eller blandes med Araucana også idet mange tror det er samme race. Alle disse ting gavner ikke racen, men er jo selvfølgelig helt op til folk selv.

Det værste er dog at nogle af disse krydsningerne kan også ligne den ægte varer og dermed "slipper" ud som værende ægte EA (især for nybegyndere) og dermed ødelægger avlen, hvis man får fat på en sådan.
« Senest Redigeret: 10 Juli , 2014, 07:43 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: