Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sammenføring af kyllinger og høns, hvornår?  (Læst 9378 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørnemor

• Passiv bruger
Sammenføring af kyllinger og høns, hvornår?
« Dato: 23 Juni , 2014, 15:05 »
Mine maskinudrugede kyllinger er nu næsten 4 uger gamle. De går i en kyllingeindhegning med hus og varmelampe i den udendørs gård til hønsene. De kan altså se og høre høns og hane, men ikke komme derud. Hvornår skal vi prøve at sætte dem sammen? Vi tager på ferie om 3 uger, hvor mine forældre skal passe dem, og tænkte det ville være praktisk om de var sammenført allerede der. Men er det for tidligt? Jeg mangler erfaring, da jeg altid kun har haft kyllinger med mor, og her sætter hønemor sig jo vældig i respekt når nogen kommer for tæt på kyllingerne. Gode råd efterlyses!!!
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Sammenføring af kyllinger og høns, hvornår?
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2014, 19:50 »
Fire uger gamle er måske lige tidligt nok - men du kan jo prøve og så holde godt øje med, hvordan det går.

Jeg har kyllinger på 7 uger gående i en indhegning i haven, og nogle gange slap en kylling ud af indhegningen, da de var 5-6 uger gamle. De gange, hvor jeg ikke opdagede det straks, gik kyllingerne stille og roligt rundt sammen med resten af flokken og hyggede sig. Årsagen til at jeg ikke allerede har sat mine kyllinger sammen med flokken er, at man går frit her i en stor gammel have, hvor jeg ikke har en jordisk chance for at finde eventuelle ' børn' på opdagelse i den store verden -jeg er slet ikke bange for, at de voksne høns vil gøre kyllingerne noget...de kender jo også hinanden gennem hegnet.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bjørnemor

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2014, 21:58 »
Ja mine høns og kyllinger kender jo også hinanden igennem hegnet. Jeg er bare nervøs for om de store er for hårde ved de små. De er jo kun knap 4 uger. Og de store er jo STORE. Det er australorps og Jersey kæmper.
Lykkelig ejer af
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2014, 22:01 »
Så giv dem et par uger mere i indhegningen - de kan sikkert godt nå at blive sammenført med flokken, inden I skal på ferie. Det er ikke så meget størrelsen på de voksne høns...men temperamentet, som betyder noget for en god sammenføring
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #4 Dato: 24 Juni , 2014, 10:58 »
Jeg har 7 uger gamle Australorps og er lige begyndt at lukke dem ud i haven til de ældre Orpingtons et par timer dgl. under overvågning - lige før aftensmadstid, så de automatisk søger mod hønsegården, når jeg kommer med madskålen . Ind til kyllingernes løbegård og til hønsegården har jeg sat et stykke rionet, som kyllingerne kan smutte igennem, hvis de bliver trætte af de store. De finder lynhurtigt ud af at bruge det. Der har nu ikke været meget ståhej- udover et par enkelte småhak.
Jeg er nok mest nervøs for rovfugle og for at kyllingerne skal komme fra hinanden og "panikke" ud i alle verdenshjørner, så jeg ikke kan få samling på flokken. De store høns er ret uinteresserede.
For mig virker det bedst at gå langsomt frem, så jeg har lidt kontrol over tingene, men det er nok et spørgsmål om temperament.

Offline Kristina Krogh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 Juni , 2014, 14:35 »
Jeg har orpingtons, mine kyllinger og høns går så de kan se hinanden. Jeg flytter kyllingerne ind til flokken i hønsegården når de er ca. 6 uger, det går rigtig fint  :)
1.4 sølv/sort randet wyandotter
0.3 sorte orpington

Offline Bjørnemor

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2014, 08:30 »
De har gået i en kyllingegård, som ligger inden i hønsegården. Her kan de se hinanden allesammen. Først lavede vi en åbning ind til hønsegården, som kan lukkes med en lem. Denne brugte de i ca 1-1 1/2 uge. Nu er de lukket ind til hønsene og kyllingegården er rengjort og klar til næste hold (næste år).
Det hele er bare gået over al forventning. Kyllingerne får et opdragende hak i ny og næ, men er ellers taget godt imod. Fantastisk! Tak for gode råd. Dejligt man altid kan regne med jer herinde...!
Nu bliver det spændende at se hvor mange af kyllingerne der er haner og hvor mange der er høner. Lidt svært når flere racer går sammen!
Lykkelig ejer af
1 smuk og rolig hane
2,0 katte