Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: De satans liljebiller  (Læst 2348 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JanR

• Passiv bruger
De satans liljebiller
« Dato: 11 April , 2009, 12:58 »
Der skulle vel ikke sidde en hønsesagkyndig et sted der ved hvordan man slipper for de røde bæster >:(..
Jeg er lidt bidt af liljer osse :P. De er jo begyndt og dukke op af jorden.. Men jeg har samlet omkring 15 biller rundt omkring i haven idag. Og sådan plejer det og gå sommeren igennem. Det vrimler med dem og de æder lystig af mine liljer..
Så gode råd modtages :)..

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: De satans liljebiller
« Svar #1 Dato: 11 April , 2009, 13:03 »
Bare jeg kunne hjælpe, de æder også lystig af mine liljer, jeg har haft sat flere kerjser liljer men ikke en har jeg set, så jeg tror jeg bare følger med i denne tråd  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 11 April , 2009, 14:03 »
Jan, mit råd er såmænd ikke noget særligt, men jeg tjekker liljerne hver dag. Jeg holder som regel noget under, for billerne lader sig nemlig dumpe ned, hvis de tror der er fare på færde. Billerne knuser jeg. Samtidig ser jeg efter om der er æg, og den gnider jeg lige af med et stykke køkkenrulle, som ryger i toilettet bagefter.
Altså lidt besværligt, men til gengæld har jeg som regel pæne liljer uden gnav. Heldigvis er både biller og æg jo røde, så de er da til at øje på.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 11 April , 2009, 14:21 »
Øhhh nogen der har et billede af sådan et kryb?? selvom jeg nu nok tror at de få liljer jeghar i min have er pløjet op af hønsefødder :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 April , 2009, 16:47 »
Der tror kun der findes  Mariannes metode til udrydelse af liljebillerne, for med høns i haven er der jo ikke noget der hedder gift. Det bliver ren rutine hver gang man går forbi liljerne at man lige tjekker, og så kan man nemt holde dem næsten fri.
Prøv at tage en liljebille mellem to fingre og holde den op til øret mens man klemmer ganske lidt, så kan man hører den jamre sig.
Hilsen
Peter
Hilsen
Peter

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 11 April , 2009, 17:12 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #6 Dato: 11 April , 2009, 17:17 »
Peter, jeg  melder dig til dyrenes beskyttelse!!!!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #7 Dato: 11 April , 2009, 17:25 »
Akerine:  *g
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #8 Dato: 11 April , 2009, 18:10 »
ej PETER!!!!!!! troede du var en flink mand§!!!!!  :-X :-X :-X ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 April , 2009, 18:21 »
Det er han da også, han manger bare noget at snakke med  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 April , 2009, 18:56 »
Prøv at tage en liljebille mellem to fingre og holde den op til øret mens man klemmer ganske lidt, så kan man hører den jamre sig.
Hilsen
Peter

Peter altså  ;D

Jeg kender heller ikke anden metode end Mariannes.  Min trøst er, at billerne er utroligt smukke, men det gør det selvfølgelig sværere at knuse dem - med eller uden lyd på, Peter  ::)

@ Wanda
De er meget smukt røde, blanke, lak-agtige og lidt aflange i faconen.  Der er vist ikke andre biller, der er så flot røde, så du kommer ikke til at knuse nogen forkerte nogen, hvis du holder dig til det.   :P
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 11 April , 2009, 20:26 »
Jeg kunne ikke drømme om med fingrene at klemme, heller ikke en liljebille så den lider overlast. Bare at den bliver holdt fast får den til at give lyde !  Prøv !!!!  Når den skal aflives er det på et hårdt underlag, og med hælen.
Peter
Hilsen
Peter

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 11 April , 2009, 22:13 »
Jeg er nød til lige at holde liv i denne tråd. Jeg er ikke insektplager, tværtimod.- Jeg modtager 400 sommerfugle hver måned, og passer dem i de 2 til 4 uger de lever. og har det faktisk ikke godt med de 20 procent jeg må aflive grundet, at de ikke kan folde vingerne ud. ( I naturen er det 80 procent )
Det med liljebillerne er ikke uinterressant. Ingen andre af så små insekter er i stand til at give sådan nogle lyde.
Hilsen
Peter

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #13 Dato: 11 April , 2009, 22:52 »
Okay, okay Peter. Jeg trækker anmeldelsen tilbage. Du lyder trods alt som en rar mand. Nu håber jeg at jeg kan sove uden at få mareridt om jamrende liljebiller.... din beskrivelse fik mig nærmest til at høre dem. Men nu har jeg altså heller ikke nogen liljer at passe på.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 11 April , 2009, 23:12 »
Ja jeg må jo bare fortsætte med pincetten.. Den syntes jeg er nemmest og bruge. Når de nogle gange falder ned i liljen. Den første gang jeg fangede nogle lurede jeg godt nok over hvad dælen det var der hvæssede peter :D.. og da jeg havde mine amerikaner høns der altid fulgte mig i haven. Smed jeg nogen ned i græsset til dem.. Men der sætter de grænsen. Dem vil de ikke ha. Men jeg skal forsøge og få et billede af en imorgen.