Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sprøgsmål ang hvilken jeg skal vælge til slagtning og om ænder og høns sammen..?  (Læst 631 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malene1983

• Passiv bruger
Hej allesammen.
Jeg har kun haft høns i et år, så er stadigvæk ny hønseejer. Vi har fem høns og tre daggamle kyllinger.
Jeg har to spørgsmål:
1. Jeg ved godt der er hakkeordner, men vi har tre maran (stor) hvor de to af dem angriber den tredje, når den spiser eller bare går rundt i hønsegården. De to andre sussex (stor) høns vi har angriber ikke den tredje maran. Vi skal snart tynde lidt ud i flokken og så er mit spørgsmål om hvem af dem der vil være smartes at slagte for at få lidt ro i flokken, de to der angriber eller den som bliver angrebet..?

2. På sigt har vi snakket om at have et par ænder gående (men henblik på slagtning) sammen med hønsene. Hvad skal vi have med i vores overvejelser..? 

Håber der er nogen som kan give nogle gode råd.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Kan ikke svare på 1, men ang 2 så er det ulovligt i DK at have høns og svømmefugle sammen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Anna Christina Landmark

• Passiv bruger
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Tynder i ud i flokken for at komme af med uroen eller får spise den/dem?
Hvis det bare er for at få ro i flokken, er det en bedre idé at finde en løsning på hvorfor den ene Maran bliver angrebet. Og hvordan har den angrebede det - har den skader eller meget plaget af de andre?
Hvis det er for at spise den/dem, ville jeg nok tage dem der jager den 3., for du siger jo selv at den ikke får så meget mad og er måske af den grund ikke så "fed" som de andre. :)
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Malene1983

• Passiv bruger
Vi skal have tyndet lidt ud i flokken, så det er primært derfor vi skal slagte nogen, men det er også tanken at vi løbende skal fede nogle kyllinger op med hendblik på at slagte dem. Når det så er sagt er det også for at få lidt ro i gruppen. Den jagede høne holder primær til inde i hønsehuset, for ikke at blive angrebet. Når de angriber hopper den ene op på hende og så hiver de hende begge i nakkefjerne (hvis de hedder det) hun har ikke skaldet pletter endnu, men hun er neget nervøs i hendes adfærd (forståelig nok)