Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er det ok at min silkehøne har mange og lange fjerposer?  (Læst 1902 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jeanne

• Passiv bruger
Hej Forum.
Jeg vil gerne have lidt hjælp. Jeg har her i foråret fået mine første silkehøns og det går fint. De har udruget kyllinger som nu er 7 uger og de er pt. ved at fælde.

MEN så lagde jeg mærke til forleden dag, at den ene høne har nogle meget lange og kraftige  fjerposer (1,5 cm) som starter helt oppe fra nakken og så ned over ryggen. De sidder tæt og der er derved ikke nogle fjer helt nede ved huden. Det er jo ikke ret isolerende og jeg har forsøgt at google uden held og håber derfor at nogle af jer kan hjælpe mig om det er normalt og om jeg skal/kan gøre noget som hjælper. På forhånd tak :) Hilsen Jeanne
Mvh. Jeanne 
0.4,2 Sort dværg Orpington
0.2,8 Silkehøns

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Er det ok at min silkehøne har mange og lange fjerposer?
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2014, 19:20 »
Hvis de er i fældning, så er det vel de nye fjer. De er altid i "hylstre" i starten.

Offline Jeanne

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2014, 20:06 »
Hej Rudy
Tak for hurtigt svar, jeg er netop ikke sikker på at det kun er fordi at den er ved at få nye fjer da de fjerposer på denne høne er meget større og mere stive end hos den anden høne. Men hvis det er nye fjer så skal de fjerposer vel forsvinde - hvor lang tid ca. skal jeg regne med det vil tage?.
Jeanne
Mvh. Jeanne 
0.2,8 Silkehøns

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 22 Juni , 2014, 21:41 »
Fældningens længde kan variere meget, ligesom den nye fjersætning kan. Der kan også opleves forskelle på længden af disse fjerhylstre. Nogle drysser hurtigt af, andre sidder på længe. Nogle gange kan en høne gå næsten uden fjer længe, hvor andre høns skifter løbende/langsomt over adskillige uger, og man bemærker det næsten ikke.
Så et endegyldigt svar kan jeg ikke give, ud fra det jeg i årenes løb har set at variationer hos mine egne høns.

Offline Jeanne

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 Juni , 2014, 21:58 »
Hej igen
mange tak så slår jeg koldt vand i blodet, og afventer at de fjerposer selv forsvinder
Mvh. Jeanne 
0.2,8 Silkehøns