Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Foder til fritgående kyllinger  (Læst 3082 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lykkers

• Passiv bruger
Foder til fritgående kyllinger
« Dato: 22 Juni , 2014, 10:22 »
I dag skulle vores ene høne gerne udruge sine 14 æg og nu er mit spørgsmål hvilket foder I forslår jeg giver kyllingerne. Hønen ligger på reden under et træ på vores gårdsplads og er 7-9-13 ikke blevt opdaget af rovdyr de sidste tre uger. Når vi ser ungerne er udruget, vil de blive flyttet til en redekasse i et meget stort hundebur (af hensyn til rævebesøg) sammen med deres mor og buret vil enten blive stillet i hønsegården sammen med de andre høns (på halmbund) eller på græsset. Hvilket er bedst? Af mad til kyllerne kan vi tilbyde korn, havregryn, soyaskrå, sand, skaller, diverse køkkenaffald (hvad er bedst?), majs, græs naturligvis, kogte kartofler, gulerødder. Hvad vil I anbefale? Jeg køber ikke startfoder. Hvor gamle skal de være inden de kan komme frit ud i haven med deres mor og de andre høns?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Foder til fritgående kyllinger
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2014, 12:18 »
Du skal ha fat på noget startfoder til kyllinger. Det mener jeg ikke du kan komme udenom :) Evt kan du den første tid blande det op med havregryn og hirse. 1/3 af hver plejer jeg at bruge de første par uger. Det er med til at få kyllingerne godt i gang.

De andre ting du nævner er for store til nyklækkede kyllinger. Jeg har mistet 2 i år, hvor jeg er bange for at det var pga at de blev kvalt i for store foderemner. I det ene tilfælde havde jeg givet grøntfoder og i det andet tilfælde havde jeg forbarmet mig over skrukhønen og givet hende et stykker brød, da de andre fik.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Annekat

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2014, 12:31 »
Hvor længe giver I startfoder?
Det jeg har købt er smuldret som mel, så jeg overvejer at lave grød af det, for det er begrænset hvor meget "støv" kyllingerne vil spise.
Hvordan serverer I det?

Offline Charlotte i Tølløse

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Juni , 2014, 14:33 »
Jeg bruger aldrig startfoder til mine kyllinger. Jeg fodrer dem op på luxusblanding til vilde fugle uden alt for meget knækket hvede men med masser af små lækre blanke hirsefrø, som stimulerer lysten til at pikke. Derudover fra de plænegræs og fiskefrikadelle fra Netto. Desuden får de benene fra f.eks. lammekoteletter, hvor der er megen god aktivitet i at pille bittesmå stykker kød af. Mine høns går ikke frit i haven, men jeg sætter skrukken med  hendes kyllinger i et udebur uden bund, og det er helt utroligt så meget en energisk høne kan finde på 1/2 m2. De bliver sat ud om morgenen og tages ind igen om aftenen - så bliver de også vant til at blive håndteret :)