Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forebyggende mod utøj  (Læst 3003 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mælkevejen2014

• Passiv bruger
Forebyggende mod utøj
« Dato: 20 Juni , 2014, 13:05 »
Hej alle :)

Jeg har set denne "opskrift" som forebyggelse mod diverse utøj. Er der nogen, der kender blandingsforholdene???

"Helle K. bruger følgende opskrift til forebyggende behandling mod utøj hos høns: Lav en blanding af olie (f. eks. olivenolie) tørret timian, tørret oregano og tørret lavendel. lad det trække et døgns tid. Blandingen indeholder stort set det samme, som drop-lop fra America

Et par dråber af dette middel, som krible krable hader, i nakken og under vingerne på hønsene."

...og hvor tit skal man komme dråberne på hønsene?

Sommerlig hilsen fra Bettina
1,0 dejlig kæreste, 3,0 fantastiske knægte, 2,0 forkælede katte, 0,3 Trefarvede Sussex (Pistelfjer :D og 2 der mangler navne), 0,1 Hvid Faverolles (Snehvide) og snart 7 smukke blandingshønniker/haner?? ...og 3 nuttede silker hvid/sort og vildtfarvet.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Forebyggende mod utøj
« Svar #1 Dato: 20 Juni , 2014, 15:54 »
...sådan ca. 1 dl olie og en strøget tsk. af hver af urterne

Er du på forkant med behandlingerne, så har blandingen godt af at trække et par dage mere.

Jeg nussede blandingen ind i hønsene 3-4 gange om året.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mælkevejen2014

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 Juni , 2014, 16:07 »
1000 tak Helle :) Jeg skal først hente mine høns om en uges tid - så jeg har tid til at lade det trække....jeg vil bare meget hellere forebygge end stå med nogle stakler, der KUNNE ha' undgået diverse kryb :) 

Jeg sætter i gang med blandingen...og venter spændt på "de damers" ankomst ;)

Sommelig hilsen fra Bettina
1,0 dejlig kæreste, 3,0 fantastiske knægte, 2,0 forkælede katte, 0,3 Trefarvede Sussex (Pistelfjer :D og 2 der mangler navne), 0,1 Hvid Faverolles (Snehvide) og snart 7 smukke blandingshønniker/haner?? ...og 3 nuttede silker hvid/sort og vildtfarvet.

Offline mgs

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Juni , 2014, 19:41 »
Helle har du så slet ikke haft utøj efter du er begyndt på det?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 20 Juni , 2014, 20:01 »
Helle har du så slet ikke haft utøj efter du er begyndt på det?

I de ca seks år, hvor jeg jævnligt nussede urteolie ind i hønsene, havde vi aldrig utøj her. I starten af 2013 'glemte' jeg det lidt, og midt på sommeren havde alle i flokken lus - om de utøjsfrie år skyldes olien ved jeg ikke...meeen det er tankevækkende, og jeg er begyndt at nusse igen ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline mgs

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 Juni , 2014, 20:10 »
Hm så er det da et forsøg værd;-)