Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan finder høns vej?  (Læst 628 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

• Gæst
Hvordan finder høns vej?
« Dato: 19 Juni , 2014, 23:52 »
Jeg har haft en sjov oplevelse med min førerhøne.
Først lidt baggrundshistorie.
 Jeg har sat en løbegård op på græsplænen til kyllingerne. Den er placeret sådan, at de voksne høns skal udenom den for at komme ind i hønsehuset. I begyndelsen var den ca 3 meter lang og hønsene fandt hurtigt ruten udenom. Efter 14 dage forlængede jeg den med endnu ca 3 meter.

Samme dag som den var blevet forlænget, lå jeg på en solvogn i halvskyggen og læste -  og faldt i søvn. Vågnede med et sæt da en meget insisterende gokken lød i mit ene øre. Jeg var ikke i tvivl om, at førerhønen prøvede at få kontakt. Jeg satte mig op, for at se hvad der foregik. Hønen gik hen til løbegården og gik frustreret frem og tilbage, men kun hen til det punkt, hvor den først opsatte løbegård havde gået til. Hun kunne ikke finde ud af at gå de næste 3 meter. Jeg fik hende ledt hele vejen rundt og hun spurtede ind i redekassen for at lægge sit æg.

Det virkede som om hønens gps havde svært ved at "beregne ny rute". Tilbage til spørgsmålet. Hvordan finder høns vej? Hvilke sanser bruger de og indprogrammerer de virkelig ruterne?

Offline Canarche

• Passiv bruger
Sv: Hvordan finder høns vej?
« Svar #1 Dato: 20 Juni , 2014, 13:41 »
Jeg ved ikke om du kender den gamle vittighed med de tre tosser der skulle lukkes ud, men først skulle svare på hvad 2 plus 2 giver. Alle 3 sagde 4, og da overlægen ville vide hvordan de havde fundet ud af det, pegede de på deres albue og fortalte at de da havde brugt den der.

Nogenlunde sådan er også min erfarring med høns. De kører på vanen, og ændrer man nogetsomhelst opstår der enten panik, eller alt bryder sammen. 3 meter kan de lige overskue i en snæver vending, især hvis der lokkes med godt guf, men alt udover det og deres 4 kilobyte harddisk er overbelastet. Jeg har tit oplevet at de prøver på at komme igennem hegnet på et sted hvor der aldrig har været åbent. Kort sagt. De løber efter næbbet og sikkerhedschefens (Hanens) anvisninger, indtil området bliver en vane for dem.

I følge min erfarring er det også grunden til at man ikke skal ændre for meget på omgivelserne. Jeg har to temmelig meget tummelumske høner der ikke kan finde ud af nogetsomhelst fordi de er ved at flytte 200 meter. Det bliver de snot forvirrede og urolige af.
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks