Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mit nye drivhus  (Læst 2708 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Mit nye drivhus
« Dato: 10 April , 2009, 20:40 »
Min mand, vores yngste søn og jeg fik gravet ud til og støbt fundamentet tirsdag/onsdag. I går og i dag var de to gents på fisketur, så jeg besluttede mig for at redde mit ægteskab. Derfor samlede jeg alle profilerne til drivhuset, så det nu ligger som to side- og gavlsektioner. Taget kan man først lave, når de 4 sider står. Jeg samlede også vinduer, og næsten hele døren, men de skruer er bare alt for stramme, så der må en af herrene skrue resten. Alle fortæller mig nemlig, at det at samle et drivhus med en ægtefælle, kan være såre problematisk.
"Heldigvis" var der et problem, så fiskerne kom tidligere hjem end forventet i dag, så de gravede ud i drivhuset til fliser, og også huller til kapilærkasserne. Sif og jeg rodede i jorden, de gravede op, og fandt et hav af larver, de der maddikelignende hvide nogen (gåsebiller, oldenborre eller stankelben tror jeg). Jeg tror, vi fandt over 100, og jeg skal lige love for, vi var populære hos skrukkerne og de små. Mon ikke det er super sundt for dem? Det håber jeg da.
I morgen skal der lægges fliser, og kapilærkasserne skal på plads, og så ved jeg ikke hvor meget mere, vi kan nå.
Planen (håbet) er at få det køreklart i løbet af påsken.
Nu skal det så rejses og glas sættes i.
Er vi over det værste, eller er det når væggene samles, eller måske når glasset sættes i?
Jeg glæder mig i hvert fald som et lille barn, vi har ikke haft drivhus de sidste næsten 7 år, og det har jeg savnet.
Når mit drivhus er etableret, og jeg har fået nogle planter i det, skal jeg også have nogle vagtler, men den tid den glæde.
*s
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

• Passiv bruger
Sv: Mit nye drivhus
« Svar #1 Dato: 10 April , 2009, 20:53 »
Jeg må skuffe dig, Marianne  :-\  Det sværeste for os - ud over at kende forskel på yder- og inderside - var at få huset i vater og lod og rette vinkler.  :P  Når det ene var ok blev det andet skævt - i én uendelighed.  >:(

I var kloge og fulgte Bjarnes råd med at involvere en søn  :D  Men du var endnu klogere og lavede så meget som muligt alene, så kunne du da ikke blive uvenner  ;)

Held og lykke med det videre forløb!  Jeg  *k
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 10 April , 2009, 20:57 »
Men hvis fundamentet er i vater, så skulle det vel være ok  <+
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 April , 2009, 21:04 »

Helt sikkert!   *k 

Jeg tror også, at I er bedre til det, end vi var  <T
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #4 Dato: 10 April , 2009, 21:15 »
Jeg havde også for et par år siden et dejligt stort drivhus på 11m2 ca. det var et brugt som min far og jeg dels skulle pille ned, og dels samle igen... det tog det meste af sommeren!!!!!!! Men heldigvis så arbejder vi rimeligt sammen, min far er bare maler og absolut ikke andet håndværksmæssigt, og ja, jeg er jo bare pædagog ;) så det skete kun et par gange at vi kaldte hinanden idiot :) Min mor holdte sig klogt på lang afstand med min datter :;)
året efter brast lortet i en smule blæst.... Min far siger han ALDRIG vil samle et drivhus igen :(

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 10 April , 2009, 21:39 »
Fedt med så mange opmuntrende historier (her skulle der være en smiley med en mund som en hønserumpe).
Ellers må jeg finde mig et sted at bo, hvor jeg kan medbringe mine høns og katte og andre særheder  *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #6 Dato: 10 April , 2009, 21:53 »
Marianne: Du kommer bare, vi har et ekstra værelse, og håns og katte er der masser af plads til... men tager du ikke også lige drivhuset med, er sikker på at vi to ville kunne samle det på nul komma fem ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 April , 2009, 22:53 »
I samlevejledningen til mit drivhus stod der klart og tydeligt, at små børn og andre forstyrende elementer ikke var at foretrække i nærhed af 'byggeriet'. Så jeg holdte mig væk og sikke fint og let det gik  ;D
Hilsen Susanne

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 April , 2009, 22:57 »
I samlevejledningen til mit drivhus stod der klart og tydeligt, at små børn og andre forstyrende elementer ikke var at foretrække i nærhed af 'byggeriet'. Så jeg holdte mig væk og sikke fint og let det gik  ;D

Samlevejledning????
Venlig hilsen
Lise Kirk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 11 April , 2009, 08:10 »
Der er også sådan en "vildledning" med til vores.  ???
Ja, vildledning, for den er fuld af fejl, der mangler f.eks. nogle billeder/beskrivelser ved samling af gavlene, og der stod forkert antal andet steds mht. skruer, så der var jeg lige nervøs en overgang for at der ikke var nok. Desuden er den en enkelt skrue til vinduerne, der er ca 1½ mm længere ende de andre, og det havde de også glemt at nævne. Heldigvis er jeg nogenlunde praktisk, og kunne sjusse mig frem til det, der mangler, og ved trial 'n error, finde ud af hvor diverse skruer skulle være.
Jeg har da overvejet at skrive til Juliana og gøre dem opmærksomme på det.
Ih, hvor jeg glæder mig, til det er færdigt  *o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #10 Dato: 11 April , 2009, 08:14 »
Dette for at fortælle dig Marianne, at det ikke behøves at være problemer  ;)
Mit det første drivhus var i glas jeg fik det da vi flyttede på gården, vi fik det samlet, så kom stormen, mit drivhus ja mind mand mente ikke vi skulle støbe så da stormen tog mit drivhus, lå der glas og stænger over hele marken.
Så nogle år efter synes mand nu at det var synd at jeg nu ikke havde fået fornøjelse af mit drivhus, så der blev købt et nyt, denne gang ikke i glas, han støbte og samlede drivhuset med mig som holdved montør, det skal lige siges at jeg er så heldig at have jordens mest tålmodig mand, og de små skruer der følger med, og når han så ryster på meget på hænderne tabte han dem ustandselig, og havde svært ved at sætte skrue i, men vi fik da samle mit drivhus, og jeg har haft glæde af det i nogle år nu.  *l *f
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 11 April , 2009, 08:20 »
Citér
holdved montør
  *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #12 Dato: 11 April , 2009, 09:38 »
Drivhus  *b

Køkkenhavens hjertekammer - jeg eeeelsker mit drivhus. Solmodne tomater, kaffepauser i læ, skolebænk til alle de forspirede planteunger. Jeg er ikke ene om at holde af drivhuset - tøsepigerne har brugt det flittigt hele vinteren. Selv en skånsk blomsterhøne kan jo blive lidt træt af sne og kulde:

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 11 April , 2009, 19:08 »
Åh, Louise - dejligt vinterhønsebillede  ;D

@ Marianne
De har åbenbart ikke ændret på "vejledningen", siden vi satte vores drivhus op.  Den bestod af nogle uklare tegninger og tekst med meget små bogstaver, som muligvis var kinesiske  :D

MEN det har holdt til alle 10 års vinterstorme i en have, som ligger lige ud til åbent land mod vest.  Det er endda sat på bjælker uden støbt fundament.  Vi var nok go'e alligevel  *y
Venlig hilsen
Lise Kirk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 12 April , 2009, 21:17 »
NÅ, nu står drivhuset, det ser hammergodt ud, og i morgen kommer der glas i....jeg er stadig gift  ::)
Men sikke mange fejlanvisninger i den monteringsvejledning  <J <A
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk