Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fritgående Høns  (Læst 8758 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Janken

• Passiv bruger
Fritgående Høns
« Dato: 15 Juni , 2014, 13:11 »
Hej alle jeg har nu haft høns siden starten af Marts og kunne nu godt tænke mig at lade dem komme ud og gå i haven de har gået i hønsegård indtil nu hvordan starter man bedst men at lade den rende omkring ud over det åbenlyse at åbne lågen til hønsegården jeg tænker mere på at der er et tidspunkt på dagen der vil være bedre end en anden jeg er jo mest nervøs for at de skal kunne finde tilbage igen især den ene af dem der stadig er meget sky.

På forhånd tak Jesper
Lys Sussex 1.5.13
Grünlægger 0.2
Maran 0.0.10

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Fritgående Høns
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2014, 13:32 »
Jeg ville lade dem komme ud sidst på dagen, de er mere rolige der - altså om aftenen, måske en time eller to før 'sengetid'. Hvis de kommer ud og er ude en hel dag til at starte med, kan de ligesom blive 'vilde' i dagens løb. Hav noget überlækkert klar til at lokke med, hvis det skulle blive nødvendigt - men hvis de ellers er tilpas i dit hønsehus, så vil de selv finde tilbage til det, når de  synes det er aften.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2014, 13:35 »
Når du har haft hønsene siden marts, så ved de udmærket, hvor de bor - og de går ind i deres hus omkring solnedgang...måske før.

I starten tror jeg ikke, at dine høns vil bevæge sig særlig langt væk fra deres hus/gård - men det er selvfølgelig en fordel at have en indhegnet have, hvis du ikke bor på landet ud til frie arealer
« Senest Redigeret: 15 Juni , 2014, 14:06 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Jesper Janken

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2014, 13:43 »
Ja det glemte jeg jo at skrive jeg bor på landet har en grund på 16000 kvm hvoraf ca halvdelen er blandet skov gran løv samt noget pil resten op mod huset er græsplæne hønsehuset står iøvrigt i kanten af "skoven" og halvdelen af deres hønsegård ligger også i skoven udenom grunden er der åbne marker
Lys Sussex 1.5.13
Grünlægger 0.2
Maran 0.0.10

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2014, 14:05 »
Skønne forhold /o hønsene skal nok komme hjem i seng og vil heller ikke boltre sig på 16000 kvm.

Forhåbentlig har du ikke en aktiv rævefamilie lige i nærheden ???
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Jesper Janken

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Juni , 2014, 14:10 »
Heldigvis ikke og hvis de kommer har jeg heldigvis licence to kill samt min 8 årige jagthund som også går frit og ikke har noget problem med hønsene ingen ræv skal ihvertfald slippe ustraffet fra at røre mine høns... Men så tror jeg at jeg vil forsøge at lukke dem ud her ved en 17 - 18 tiden mange tak for svarene..
Lys Sussex 1.5.13
Grünlægger 0.2
Maran 0.0.10

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 15 Juni , 2014, 14:12 »
God fornøjelse /o dine høns vil elske at blive fritgående - så er der spændene nye ting at udforske til mange år ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #7 Dato: 15 Juni , 2014, 14:13 »
Jeg bor under lignende forhold, og tro mig, hønsene ELSKER skoven. De skraber løs, vender visne blade, bader i skovbunden, fanger insekter og søger skygge mellem træerne /o. Når det bliver mørkt vender hønsene stille og roligt tilbage til huset, men det kan godt tage sin tid her i de lyse sommerafter, hvor jeg ikke så sjældent står og tripper kl. 22, for at de sidste madammer skal få lettet rumpetten fra skovskellet og komme ind på deres pind i deres sikre nattelogi. På billedet lusker en del af hønsene rundt langs skellet til en nedlagt fold lige ved skovkanten. Der er ca. 100 meter hjem til deres hønsehus herfra, og ca. 50 meter til huset, hvorfra billedet er taget.

Skynd dig at lukke op ud til skoven, så skal du se glade høns ;D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline SaphiraTWD

• Passiv bruger
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
« Svar #8 Dato: 15 Juni , 2014, 14:19 »
Held og lykke /o vores fritgående høns holder sig meget tæt på hønsehuset, så du behøver skam ikke at bekymre dig om at de stikker for langt væk :)
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Glatnak

• Gæst
« Svar #9 Dato: 15 Juni , 2014, 14:23 »
Og det er nok også værd at bemærke at dine æg bliver bedre (mere smag, mere blomme)  når hønsene græsser og spiser friske biller m.v.
Faktisk kan du "risikere" at de finder størstedelen af deres føde ude i det fri.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 15 Juni , 2014, 14:27 »
Jeg vil sige, at mine høns ikke kender til den med "bliv i nærheden af dit hønshus" ::) :-\. Vi har fået hegnet hele stykket ind ved deres eget hønsehus pga. vejen der skærer igennem vores grund, men lige så snart der bliver åbnet op ud til "friheden" piler de over vejen og ud til udvalgte steder på grunden. Se billedet. Det er faktisk irriterende, for en del høns nægter at blive inden for indhegningen, selv om der er flere tusind m2 til dem, men kravler under hegnet eller flyver over, for at komme over vejen og ned mod skoven (på nær den ene høne der går ind i garagen, og ind i huset, hvis døren står åben) ::).
Venlig hilsen Tanja

Offline SaphiraTWD

• Passiv bruger
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
« Svar #11 Dato: 15 Juni , 2014, 14:33 »
Hold da op de går langt synes jeg :o
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 15 Juni , 2014, 14:50 »
Det er jo fordi de ikke vil acceptere den indhegning, som DU har fået lavet  - lang tide efter hønsene havde fundet deres favoritsteder på den anden side af vejen, Tanja :) - og nogle gange er der jo også fri adgang, når der ikke er racer kørsel til lejrskolen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Jesper Janken

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 Juni , 2014, 14:52 »
Håber mine holder sig fra vejen skoven er ihvertfald i den modsatte ende af grunden end vejen
Lys Sussex 1.5.13
Grünlægger 0.2
Maran 0.0.10

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 15 Juni , 2014, 15:24 »
/o, det ser ski' godt ud. De vil elske at rende ind i skoven og boltre sig.
Venlig hilsen Tanja