Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine søde kyllinger  (Læst 682 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anna Christina Landmark

• Passiv bruger
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Mine søde kyllinger
« Dato: 14 Juni , 2014, 08:51 »
Jeg fik for nogle dage siden, 2 "små" farverolleskyllinger. De er dog ikke nær så små, som dværgfarverolles kyllingerne. :o Men synes selv de fik en dårlig start (for lidt mad/vand, ingen varmelampe) og ville høre om det jeg gør er godt nok eller om der er mere jeg kan gøre. ;)

I øjeblikket har de det fint.
Bundmaterialet er sand med små, samt lidt større sten også.
De har en varmelampe, hvor der under ligger halm, de kan putte i.
Der ligger også lidt hø i den modsatte ende af hønsehuset, men jeg ved at det skal gemmes til de kan ligge æg. ;)
Hønsehuset er teknik set bare en stor hytte, hvor hunsene så har fået deres ejet rum derinde. Over døren er der en sprække, så der kan komme frisk luft ind. Dog vil jeg selv gerne have det lukket til, så risikoen for træk formindskes. :P
Der er også strøelse af nærmest rødt træ (gætter på birk).
Og så er er udendørsarealet, der er 4 gange så stort, som deres indendørsareal. ;) Gården er ikke helt færdig, men det kommer tids nok.
Der er et madtrug og et vandtrug til dem.

Så er mit spørgsmål om jeg kan gøre noget bedre eller om noget skal laves om? :) Jeg er også usikker på om de må gå udenfor, når de jo kun er næsten 3 uger.
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Mine søde kyllinger
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2014, 08:58 »
Hvis dine 3 uger gamle faverolles kan komme til deres varmelampe, så kan de godt gå frit - de søger selv ind i varmen, når de trænger.

Den vigtigste ting, du skal have forbedret, er træk-problemet i hytten . Træk og fugt er  hønsedræbere.

Har du et billede af hytten og det udeareal hønsne får?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2014, 10:01 »
..men har du andre høns, så skal kyllingerne have en mulighed for at søge væk i fred for de store, det kan du gøre ved at sætte trådhegn rundt om deres varmelampe plads -et hegn med så store masker, at kyllingerne kan komme igennem
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Anna Christina Landmark

• Passiv bruger
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2014, 12:05 »
Hullet er blevet lukket til og der er ingen voksne høns der kan genere kyllingerne. Så er midt sidste problem, at lære dem at gå ind i hønsehuset. De går ud, hvis de vil, men ved ikke om de kan finde ud af t gå ind igen. :( I så fald, skal de have det lært. Vi får jo snart 2 nye kyllinger, så at de nuværende kan tingene selv, gør måske livet lidt mindre anstrengende.  :o Men min belønning for anstrengelserne, må jo være sunde og glade fjer  8)
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D