Mette Nygard kan kun sige jeg ikke er enig. Jeg mener ikke hvidløg og lavendel virker på andet end god smag og duft. For mig betyder naturprodukter heller ikke at tingene er uskadelige blot at de ikke skal leve op til samme stramme krav som medicinal produkter skal. tea tree er et godt eksempel på hvor giftige 'naturprodukter er og er ikke noget jeg ville ikke bruge dette på mig selv , mit barn eller høns.
Netop fordi 'naturprodukter' (planter)
ikke er uskadelige, men indeholder en lang række kemiske stoffer, virker de. Ofte er disse stoffer jo netop plantens eget forsvar mod f.eks. kryb.
Spørgsmålet er bare i hvilken dosis de virker/ikke virker - og i hvilken de ligefrem kan være dødelige.
Det handler altid om dosis. Selv for meget vand kan være 'giftigt'.
Man kan f.eks. læse om de forskellige planters indholdstoffer og virkeområder i Lene Tvedegaards bog "Krydderurter" og på denne norske hjemmeside:
www.rolv.noMen dosis - ja, den må man jo prøve sig frem til...
Og når jeg skriver lavendel, mener jeg den æteriske olie, som man absolut ikke skal hverken indtage eller smøre på huden ufortyndet. Igen dosis.
Vdr. de stramme krav til medicinal produkterne er disse også = mange og dyre test, som udelukker en del ret så virksomme og forholdsvis u-giftige produkter fra at blive registrerede og dermed komme i handlen.
Et eksempel er den gode gamle dixantogenolie. Den blev af alle steder lavet på Proms med det noget blakkede ry. Og tro det eller lad være, men produktet var (relativt) ugiftigt. Det virkede mestendels ved at stinke, så f.eks. kalkbensmider løb skrigende bort - vist nok noget med nogen svovlforbindelser (ligesom i hvidløg...).
Men om det var fordi Proms lukkede, eller de ikke så det store marked i det, ved jeg ikke - i hvert fald blev dixantogenolien taget ud af handlen, da de skulle igennem nogle nye test og leve op til nye krav.
Og hvor ved jeg så det fra?
Jo, fordi jeg kender den kemiker, der i sin tid lavede olien på Proms. I dag er han pensionist, og al kemi er bandlyst i hans hjem - pånær planternes
Ham og hans kone ved alt hvad der er værd at vide om planter og deres virkestoffer.
Har noteret mig at jeg skal have hevet planteolieingredienserne til hans luseshampoo ud af ham...
Pointe:
Bare fordi et produkt er registreret og lever op til nogle krav, er det ikke ensbetydende med, at det er det bedste - men at der var nogen der havde råd til at få det godkendt.
Og det er vist de færreste der vil bruge en formue på at få godkendt æterisk lavendel olie som lusebekæmpelsesmiddel, da det er lidt svært at få patent på lavendler (medmindre man hedder Monsanto).
Og så er det vist nok også sådan, at noget videnskabelig dokumentation anerkendes i nogle lande men ikke i andre pga. national lovgivning, hvorved man måske udelukker brugbar viden fra at blive brugt, bare fordi det ikke er testet af lokale videnskabsfolk - osv osv osv.
Så det ene udelukker altså bestemt ikke det andet, - men man skal se sig godt for (er jeg nu blevet mindet om af bitter erfaring...).