Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger dør i forsøget....  (Læst 1994 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jaller9849

• Passiv bruger
kyllinger dør i forsøget....
« Dato: 12 Juni , 2014, 09:09 »
Jeg har nu ruget tre gange i maskine. En maskine som den fra venje.dk.

Det går ikke som jeg læser at det kan gå. Alt for mange går til på et eller andet tidspunkt. Er der nogle der har gode råd? Jeg skal ikke ruge igen før til næste år men vil gerne have gode råd mens erfaringerne er friske. Jeg har lavet lidt statistik over mine rugninger. Min vugge er noget ustabil og får ikke altid vendt æggene som de skal. Jeg skal være over den flere gange om dagen. Nogle perioder kører den fint i et par dage og andre gange glider armen fra motoren til lodret så æggene altid står lige op. Så skal jeg tvinge armen en kvart omgang så den står vandret. Motoren kører en halv omgang hver anden time.

1. rugning:
Æg: 16 (egne)
7. dagen: 14
18. dagen: 12
Klækkede: 9 (1 aflivet) (75% af befrugtede)
Temperatur: 37,8
Fugt rugning: 35-40 (2 små kamre)
Fugt klækning: 75 (de fleste af kamrene)

2. rugning
Æg: 30 (købte)
7. dagen: 24
18. dagen: 22
Klækkede: 8 (2 aflivet) (36% af befrugtede)
Fugt rugning: 28-35 (1 lille kammer)
Fugt klækning: 60-65 (3 store kamre)

3. rugning
Æg: 48 (egne)
7. dagen: 39
18. dagen: 39 (ikke lyst)
Klækkede: 20 (1 død i buret) (7 døde på vej ud) (51% af befrugtede)
Fugt rugning: 40-50% (1 stort kammer)
Fugt klækning: 60-65% (3 store kamre)

Jeg håber i kan hjælpe lidt.
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
Sv: kyllinger dør i forsøget....
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2014, 09:34 »
Jeg kører med den samme maskine, men har ikke lagt mærke til, om den vender æggene som den skal ;O( - jeg ruger på 37,6 - 37,8 syntes at den svinger en del - fugt under rugningen ligger mellem 55 - 57 og svinger også en del - jeg lagde 20 æg i maskinen og har kun lyst et tomt æg fra på 7 dagen - skal lade dig vide, hvad der sker når jeg når til klækningen omkring d 20-22 - Det er min første rugning i maskinen, så kan ikke hjælpe dig desværre :O)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2014, 09:54 »
Jeg har et hygrometer liggende i rummet, hvor rugemaskinen står.. Den står pt på ca 55, dvs i vores almindelige luft er der pt 55 procent fugt.. Så ruger jeg hønseæg ud på 45-55 procent fugt..ikke mindre, og det ER dét, de kalder for tør rugning, for maskinen trækker ingen fugt ind ( den er automatisk), så mindre ville jeg aldrig ruge med.. Temperaturen skal også kontrolleres, det er et MUST! Håber det går bedre næste gang ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline jaller9849

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Juni , 2014, 14:38 »
Maskinen er kontrolleret og skulle ikke kalibreres. Den viser korrekt med både fugt og temperatur fra fabrikken af.
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Juni , 2014, 23:27 »
Maskinen er kontrolleret og skulle ikke kalibreres. Den viser korrekt med både fugt og temperatur fra fabrikken af.

Hmmm..mærkeligt og træls :(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling