Hvis en høne får lov at ruge i hønsehuset hvor også de øvrige høns går, vil det som oftest gå fint. En god skruk sørger for at ikke andre forgriber sig på kyllingerne.
Så hvis din skruk accepterer tilføring af kyllinger og adopterer dem som sine egne, og ellers er en god skruk, burde du ikke få problemer.
Og 'daggamle' kyllinger kan så faktisk godt være lidt mere end daggamle.
Jeg har lige haft en dejlig oplevelse med adoptering af kyllinger.
Jeg har en del skrukkende høns for tiden. De fleste ligger uden æg og 'fiser husleje af'.
For ca 10 dage siden satte jeg 3 stk 4 uger gamle kyllinger i hønsehuset. Jeg satte et netbursarrangement på ca 1 m2 ind i huset så kyllingerne kunne rende rundt i huset og søge tilflugt og foder i netburet efter behov.
2 dage efter jeg havde sat kyllinger i hønsehuset smed endnu en høne sig, og uden æg. Efter 3-4 dage bemærkede jeg at de 3 kyllinger var søgt over til den 'nye' skruk'. Og minsanten om hun ikke har adopteret disse store 'daggamle' kyllinger. Når der hældes foder på automaten er hun straks henne ved automaten og laver kaldelyde til kyllingerne, som enhver anden skruk ville gøre. Hun tager dem, også med i hønsegården, og sørger for at de kommer med ind igen. Og de putter under hendes beskyttende vinger/krop.
Selvom det er en meget positiv oplevelse, vil jeg dog nok ikke anbefale at anskaffe så gamle 'daggamle' kyllinger.

Tilfældet her er nok et af dem der bekræfter, at der ikke findes regler uden undtagelser.