Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan en høne med daggamle kyllinger gå sammen med de andre høner..?  (Læst 1572 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malene1983

• Passiv bruger
Vi har kun haft høns i et lille års tid. Og for første gang har vi en høne der er skruk, vores plan er at komme nogle daggamle kyllinger ( vi har ingen hane) ned til hende når hun har ligget i ca 21 dage. Men så er det vi kommer i tvivl om skrukhønen og de daggamle kyllinger kan gå sammen med de fire andre høns. De har en stor hønsegård og et fint hønsehus med tre redekasser. De har ikke mulighed for at komme til at gå frit i haven. Hvad er jeres erfaringer, syntes vi kan finde både for og imod på nettet.. Så vi er godt i tvivl om hvad vi skal gøre.??

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Hvis en høne får lov at ruge i hønsehuset hvor også de øvrige høns går, vil det som oftest gå fint. En god skruk sørger for at ikke andre forgriber sig på kyllingerne.

Så hvis din skruk accepterer tilføring af kyllinger og adopterer dem som sine egne, og ellers er en god skruk, burde du ikke få problemer.

Og 'daggamle' kyllinger kan så faktisk godt være lidt mere end daggamle.

Jeg har lige haft en dejlig oplevelse med adoptering af kyllinger.

Jeg har en del skrukkende høns for tiden. De fleste ligger uden æg og 'fiser husleje af'.

For ca 10 dage siden satte jeg 3 stk 4 uger gamle kyllinger i hønsehuset. Jeg satte et netbursarrangement på ca 1 m2 ind i huset så kyllingerne kunne rende rundt i huset og søge tilflugt og foder i netburet efter behov.

2 dage efter jeg havde sat kyllinger i hønsehuset smed endnu en høne sig, og uden æg. Efter 3-4 dage bemærkede jeg at de 3 kyllinger var søgt over til den 'nye' skruk'. Og minsanten om hun ikke har adopteret disse store 'daggamle' kyllinger. Når der hældes foder på automaten er hun straks henne ved automaten og laver kaldelyde til kyllingerne, som enhver anden skruk ville gøre. Hun tager dem, også med i hønsegården, og sørger for at de kommer med ind igen. Og de putter under hendes beskyttende vinger/krop.

Selvom det er en meget positiv oplevelse, vil jeg dog nok ikke anbefale at anskaffe så gamle 'daggamle' kyllinger.  :) Tilfældet her er nok et af dem der bekræfter, at der ikke findes regler uden undtagelser. 
Mvh
Erik Andersen

Offline jaller9849

• Passiv bruger
Sidste år havde vi en skruk og fik lavet et aflukke i hønsegården med skrukhus. Da kyllerne var kommet ud gik der et par dage og søgte så længere og længere væk i deres udforskning af denne fagre verden. Ind på den anden side af hegnet uden nogle problemer med de andre beboere så vi fjernede indhegningen og alt var fryd og gammen.

I forgårs fik vi kyllerne fra en høne der havde lagt sig skruk i en af redekasserne i hønsehuset. Vi valgte ikke at flytte hende og i går gik hun af redekassen med 2 kyller. Ned ad en ca 40 grader stejl hønsestige og ud i hønsehuset. Der er nu de store høns, en hane, 7 kyller fra påske (uden mor) og 5 kyller på 3 uger (uden mor) og det går helt fint.

Om vi så også er undtagelsen der bekræfter reglen eller hvorledes ved vi ikke men hvad gør hønsene i naturen? Der er ikke undulatfoder og moderen skal nok finde den rette føde til dem. Der er ikke hønsehuse og hønsegårde med særskilt indhegning osv. De klarer det og vi prøver at gøre det så naturligt for hønsene som det er os muligt med de rammer vi har.

Er der nogle der ved om malene1983 overhovedet behøver at vente 21 dage eller kan hun bare sætte daggamle kyller til skrukken når hun har ligget 1-2 uger? Jeg mener bare at skrukken går af reden når der er kyller under hende. Vores efterlod 4 æg i reden hvoraf et var ved at klække. Det fik jeg så klækket i maskinen. Er tidspunktet for hvornår man sætter kyller under hende så så vigtigt? 
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Her færdes en gruppe med 3 kyllinger + 2 mødre og en enkelt høne med kun 1 kylling i hele hønsehaven uden problemer  :) De får startfoder under halvtaget, og de andre tør ikke at æde det  :police: Skrappe mødre! Vores hane har allerede lært, at det mere findelte er til de små- han løber med mig, kalder med "guflyde" og smutter så tilbage til resten af flokken/leder de andre væk......
 Krager, skader og huskatten holder sig langt væk pt ;D og hundene stikker ikke længere snuderne ind gennem den stormaskede overdel på hegnet....
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Malene1983

• Passiv bruger
Mange tak for de hurtige svar.. Ud fra jeres svar er vi ikke i tvivl om at vi prøver at have høne og kyllinger sammen med de andre. Hvis det går galt, må vi jo bare adskille dem indtil de er klar igen. Glæder os så meget til at få små kyllinger for første gang, de høner vi har nu fik vi da de var æglægningsklar. Kunne godt tænke mig at få svar på spørgsmålet der bliver stillet i et af svarene, om man skal vente 21 dage med at komme kyllingerne ind til den skrukke høne eller og det kan lade dig gøre før..??

Offline Helle K.

• Administrator
Du kan godt give daggamle kyllinger til skrukken, inden der er gået 21 dage. Jeg har ikke selv erfaring, men mindst en uges tid skal skrukken nok have ligget helt fast, inden du giver hende børn.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Om vi så også er undtagelsen der bekræfter reglen eller hvorledes ved vi ikke men hvad gør hønsene i naturen? Der er ikke undulatfoder og moderen skal nok finde den rette føde til dem. Der er ikke hønsehuse og hønsegårde med særskilt indhegning osv. De klarer det og vi prøver at gøre det så naturligt for hønsene som det er os muligt med de rammer vi har.

Ja de klarer den i naturen :) Men for det første har de uendeligt meget mere plads end selv den største hønsegård, og for det andet så er de ikke så forædlede som vores høns, som jo for de fleste racers vedkommende er meget langt fra høns der lever i naturen.

Men dejligt at høre nogle historier hvor det er gået godt :) Under alle omstændigheder handler det jo nok om at holde godt øje med høns og kyllinger og så ellers sætte sig lidt ind i deres adfærd, så man kan gribe ind hvis det er nødvendigt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Kunne godt tænke mig at få svar på spørgsmålet der bliver stillet i et af svarene, om man skal vente 21 dage med at komme kyllingerne ind til den skrukke høne eller og det kan lade dig gøre før..??

Jeg har været lidt fraværende de seneste dage så ser først dit spørgsmål nu.

Men hvis du læser mit indlæg lidt længere tilbage i tråden, så havde min skruk ligget i max 6 dage da hun adopterede, mere end 4 uger gamle 'daggamle' kyllinger.

Nogle dage efter valgte en silkehøne, der faktisk lå på æg, at droppe rugeprojektet, for også at kaste sin kærlighed på de nu ca 5 uger gamle kyllinger. Så kyllingerne har nu 2 'mødre', og alt går fint, hvis man ser bort fra at de 4 æg silkehønen rugede på er gået tabt. 
Mvh
Erik Andersen