Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 6 kyyllinger klækket - en uge efter kun 2 tilbage...  (Læst 2368 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pernille Fox

• Bruger
6 kyyllinger klækket - en uge efter kun 2 tilbage...
« Dato: 08 Juni , 2014, 06:35 »
Hej Hønsefolk!
Jeg havde succes med 2 hjemmerugede kyllinger sidste år, som gik sammen med flokken og klarede sig fint. For 1 uge siden klækkede 6 små kyller under 2 høner. 1 var mast i reden dagen efter. 1 var mast for 3 dage siden udenfor hønsehuset, 2 døde i går... den ene havde meget hævet numse, den anden var lille fra starten. ER DET NORMALT at miste så mange?? Jeg har holdt øje med hønsene (5 i alt) som ikke hakker eller noget på de små. Kan det skyldes indavl, at de 2 sidste er døde? Hanen er afkom af en af hønsene... Det er meget trist synes jeg. I øvrigt synes ´jeg det er ret umuligt at sørge for at de små kun får småbørnskyllingemad, når de jo går sammen med de andre og på et stort græs/jordareal! Gode råd modtages gerne!!!!! I øvrigt observerede jeg lidt småkravl på de to der døde i går - tilsyneladende med vinger og ikke til at fange...mange hilsner Pernille

Offline Anna Christina Landmark

• Passiv bruger
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: 6 kyyllinger klækket - en uge efter kun 2 tilbage...
« Svar #1 Dato: 10 Juni , 2014, 21:09 »
Det sker jo, at kyllinger bliver mast, fordi hønsene ikke passer på, så næste gang, skal du måske finde et andet sted til kyllingerne, hvor risikoen er mindre, eller umulig. :)
Jeg ved ikke ret meget om indavl, men det kan resultere handikappede kyllinger, så det bør du også undgå. De tog sidste kan muligvis have haft et eller andet, og ellers må disse bevingede små kræ, have indflydelse.
Den med stor rumpe, havde nok betændelse, husker ikke lige helt hvad det hedder, men i vært fald indvendig betændelse. ::) Det sker nogle gange, hvorfor aner jeg ikke.
Håber jeg gav dig nogle brugbare svar ;)
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Pernille Fox

• Bruger
« Svar #2 Dato: 17 Juni , 2014, 16:52 »
Jo tak for det. Vi håber på bedre held med sygdom næste gang

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Juni , 2014, 17:52 »
Vi sætter kyllingefoderet under en netkurv fra en vin ballon. Så er det kun kyllingerne, der kan spise af det.

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2014, 15:50 »
Jeg har købt et billigt kaninbur i Slem og Bix.
Så går hønemor med kyllerne der, indtil de har fået lidt størrelse, før de kommer ind til resten af flokken.
Og så er de også beskyttet mod krager og andre rovdyr, som godt kan lide sådan en lækker lille mundfuld.

Og nogle gange er hønemor bare klodset og får trådt kyllerne ned. Godt nok kan kyllerne tåle meget den første tid - de har jo ligget krøllet helt sammen i et æg, så deres knogler er meget bøjelige i starten - og som oftest gør de også højlydt opmærksom på, når hønemor får sat foden på dem. Men en gang i mellem går det jo bare galt…

Pøj, pøj med det næste kuld :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)