Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg der er ved at klække  (Læst 1659 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sebse

• Passiv bruger
Æg der er ved at klække
« Dato: 07 Juni , 2014, 10:57 »
Hej alle!

Vi har en skruk høne og vi har fået en kylling. Igår var der et andet æg der var ved at klække, det kunne jeg høre og se ved at den pippe og at der var en revne i ægget. Jeg hjalp kyllingen ud af ægget og lagde den ind under moren. Til at starte med pippede den lidt og spjættede også. Efter en halv time gik jeg ud for at tjekke til den, men det var desværre død.

For en time siden fandt jeg et andet æg der var ved at klække, jeg ved ikke om jeg skal hjælpe kyllingen med at komme ud fordi at jeg er bange for at den også dør.

Skal jeg hjælpe kyllingen ud af ægget eller skal jeg lade den klare det selv??

VH Sebastian

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Æg der er ved at klække
« Svar #1 Dato: 07 Juni , 2014, 10:59 »
Du SKAL holde dine pilfingre væk. Hvis man piller kyllingerne ud, så er der stor risiko for at de dør. Nu har kyllinger kunnet finde ud af at komme ud af æg årtusinder, så de har ikke brug for vores hjælp. Og ja, der er altid nogle der ikke klarer den sidste hurdle med at komme ud af ægget, men det er naturens måde at sortere skravl fra på.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2014, 11:35 »
Velkommen på forum /o

Som Henriette skriver, så må du IKKE pille, når en kylling er ved at klække skallen. Under hele klækningsprocessen udvikler kyllingen sig færdig, så du hjælper ikke en kylling ud af ægget - du slår en ikke færdig kylling ihjel.

Sid i stedet roligt på dine hænder og følg med i skrukkens velkomst til sine børn.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Sebse

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 Juni , 2014, 11:57 »
Ok, mange tak for de hurtige svar! :)