Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: er dette et godt hønsehus?  (Læst 7162 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Danja

• Passiv bruger
er dette et godt hønsehus?
« Dato: 05 Juni , 2014, 22:42 »
Hej alle  :)

Jeg ønsker mig brændende at få høns i haven, og har nu kig på dette hønsehus

Men Er det pengene værd?
Og hvor mange høns vil der ca kunne bo i huset?  :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: er dette et godt hønsehus?
« Svar #1 Dato: 05 Juni , 2014, 23:27 »
Jeg kender ikke produktet så jeg tør ikke udtale mig om kvaliteten. Det ser jo pænt ud på billedet.

Men det er ikke ret stort.

Hvis du blot har 3 Isa-er som du brugte som eksempel i tråden 'En lille undren', så går det nok, hvis du har en ordentlig gård/have at tilbyde hønsene.

Men der er ikke plads til nogen form for udvidelse, og det vil sikkert hurtigt vise sig at blive et problem.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Danja

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Juni , 2014, 07:57 »
Hmm.. Så tror jeg da vist at sælgeren har snydt mig lidt :-(
Han sagde at der var plads til 8 Isa'er i dette hønsehus, så længe de bare havde en pænt stor hønsegård? :-)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Juni , 2014, 08:10 »
Altså jeg kunne godtfinde.på at holde 6-8 høns i dette hus med stor have til.. Mit nuværende hus er ca samme størrelse!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Danja

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Juni , 2014, 08:12 »
Det er jeg virkelig glad for at høre, de vil få ca 70 m2 hønsegård. Er det mon nok? :-)

Offline ncj

• Bruger
« Svar #5 Dato: 06 Juni , 2014, 08:21 »
Jeg kan se i annoncen, at den egner sig bedst til at stå under et halvtag,så den er måske ikke særlig vejrbestandig.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Danja

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Juni , 2014, 08:23 »
Sælger sagde at det godt kan stå ude, så længe det står lidt i læ.. Men har da pludselig lidt tvivl om hvorvidt det passer eller ej :-/

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 Juni , 2014, 08:27 »
Jeg tror desværre tit at disse samlesæt ikke er lavet af de mest kvalitetsbevidste materialer, men det kommer nok an på en prøve for de fleste, kunne jeg forestille mig.. 70 m2 er en ok stor hønsegård
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline jaller9849

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Juni , 2014, 09:16 »
Hvis det ikke er super tæt så kan det godt trække inde i huset når det blæser og hvis der er noget høns ikke kan lide er det træk. Sygdom og stoppende æglægning kan være følger.

Blot en tanke når du nu køber et færdigt hus over nettet.
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 06 Juni , 2014, 09:31 »
Desværre er færdiglavede hønsehuset ofte i en meget tvivlsom kvalitet. Jeg købte for nylig et kaninhus til dyre penge på internettet. Der stod, at huset var "for-behandlet" til at stå ude. Da jeg fik huset som samlesæt, var det hele råt træ. Jovist var der smurt lidt primer på hist og her, men baggpladen fx, var kun få mm tynd, og ville gå i stykker ved første regnvejr. Der stod desuden i samlevejledningen (ikke nævnt på hjemmesiden), at kaninhuset helst skulle stå i tørvejr for bedre holdbarhed.

Hvis jeg var dig, ville jeg kigge efter en produktionsskole i nærheden. Søg på google. Her i nordvestsjælland kan man købe et rigtig fint og solidt hus til ca. 2000 kroner, som ikke går i stykker ved første regnvejr.

Alternativt, kan det bedre svare sig for dig, at lede efter et brugt legehus på den blå avis, og selv skrue en siddepind op. Som redekasse kan du bruge et kattetoilet, hvor du fjerner svingdøren. Jeg tror, du bliver mere glad for det, end for et færdigkøbt.

Mht. til plads: producenter lover lidt mere end hvad godt er!

Billedet viser baggpladen til mit kaninhus. Som det ses er fineren kun få mm tykt flere steder.

Jeg har selv forsøgt mig med et færdigkøbt hønsehus, og det var i lige så dårlig kvalitet :(.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 06 Juni , 2014, 09:34 »
Du kan fint have 6-7 høns i det hus, men du skal så vide, at det ikke er et hus, som hønsene vil sidde og hygge inde i, når det regner, stormer og f. eks. sneer om vinteren. Huset vil kun blive brugt til at sove i og lægge æg i. Derfor vil det være en god ide at lave en del af ...den ellers fine størrelse af hønsegård....overdækket, hvor der også kan fodres.

Jeg startede i sin tid med et lignende hus, det holder stadig fint her 7 år efter, men det har så også altid stået inde i en overdækket gård - huset er jeg stadig glad for, for nu bliver det brugt til skrukhus, store kyllinger eller nyankomne fjer.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Danja

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 Juni , 2014, 12:04 »
Mange tak for jeres svar :-)

Jeg har lige overtalt min far til at hjælpe mig med at få lavet noget halvtag, så hønsene kan hygge sig udenfor når det er dårligt vejr, og når vi alligevel skal lave halvtag bliver det lavet så huset også bliver dækket. :-)

Huset vil selvfølgelig blive tjekket grundigt igennem og evt revner vil blive tætnet så de ikke får træk :-)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #12 Dato: 06 Juni , 2014, 12:50 »
Mange tak for jeres svar :-)

Jeg har lige overtalt min far til at hjælpe mig med at få lavet noget halvtag, så hønsene kan hygge sig udenfor når det er dårligt vejr, og når vi alligevel skal lave halvtag bliver det lavet så huset også bliver dækket. :-)

Huset vil selvfølgelig blive tjekket grundigt igennem og evt revner vil blive tætnet så de ikke får træk :-)
/o God løsning.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"