Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høne uden fjer på ryggen  (Læst 4633 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brit

• Bruger
Høne uden fjer på ryggen
« Dato: 05 Juni , 2014, 20:30 »
Hej alle sammen.

Jeg håber I kan hjælpe mig.

Min mørke orpingtonhøne har mistet alle sine halefjer samt de fleste af hendes fjer på ryggen. Hun ser sølle ud, men synes ikke at være påvirket af tabet af hendes fjer. Hun spiser og løber rundt ligesom alle de andre høns. Glad og nysgerrig.

Hendes fjertab skyldes muligvis at vores hane er meget glad for hende - og derfor "træder" hende mere end de andre to høns. Jeg har tre høns, hvoraf de to af dem har mistet fjer på ryggen og halen, men den mørke høne er stort set skaldet på ryggen. Den tredje høne har alle sine fjer og ser ikke "slidt" ud.

Kan tabet af fjerene skyldes andet end hanen? Er det normalt at en høne kan miste så mange fjer før fældning? Hun har ikke lopper eller lus - og det ser ikke ud til, at det er de andre høns som plukker hende - selvom hun er nederst i hakkeordenen.

Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe min nøgne høne med at få sine fjer igen - gerne inden efterår og vinter. Jeg er nemlig lidt bekymret for om hun kan holde på varmen til vinter.

Brit
1,5 Orpingtons

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Høne uden fjer på ryggen
« Svar #1 Dato: 05 Juni , 2014, 20:39 »
Jeg tror sagtens det kan være hanen. Jeg har også en høne uden fjer på ryggen pga hanen. Den anden morgen jeg kom ind i stalden, der havde hun så pludselig mistet alle de lange halefjer i løbet af natten. Og jeg ved med sikkerhed at det var sket i løbet af natten, for jeg havde muget ud dagen før, og om morgenen var der fuld af store sorte fjer over det hele.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 05 Juni , 2014, 20:49 »
Hanernes yndlingshøner bliver altid bare på ryggen her hen over sommeren. Fjerene kommer tilbage til efteråret når viriliteten går af handyrene.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Brit

• Bruger
« Svar #3 Dato: 05 Juni , 2014, 20:57 »
Mange tak for de hurtige svar.

Jeg er glad for at høre at det min "nøgne" høne nok skal få sine fjer igen, og at det meget vel kan være den kåde hane, der er skyld i hendes fjertab.

1,5 Orpingtons

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 Juni , 2014, 01:50 »
Vore orpington mister også nemmere sadelfjerene i forhold til fx Faverolles.

Orpington er så bred om vingerne at hanefars landingsbane er i de bløde dun midt på ryggen (sadelfjerene).

Faverolles er så tynde over ryggen at det er vingefjerene som hanefar ryger i i stedet.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire