Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til at nogenlunde racebestemme høner som ligger grønne æg?  (Læst 7555 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Solvejs

• Passiv bruger
  • Tapatalk User
Jeg købte for nogle år siden nogle grønne rugeæg og fik nogle fine kyllinger ud af det. Jeg har stadig tre høner som ligger grønne æg, jeg har hele tiden troet at ordet grønlægger var en overordnet betegnelse for racer som lagde grønne æg, og at den race jeg så havde udruget af de grønne æg så var Araucana. Men,  sådan er det vist ikke? Er der nogle som kan gennemskue hvad race det er? Se det vedhæftede billede.

Jeg har overvejet at kappe hovedet af de to hvide af denne race, da jeg synes de fortsat er for angste for mennesker, trods jeg kommer i hønsegården flere gange dagligt, og de andre høns stort set er håndtamme. Jeg har en hvid hønemor, som er eminent til at udruge og passe kyllingerne, hun er bare så pokkers aggressiv overfor de andre mødre. Sådan er mine små orpington damer slet ikke, og dem kan jeg sagtens håndtere mens de ruger. De to hvide høns de hakker mig simpelthen så hårdt, at de næsten tager tilløb.

Det var en lang smøre!
Using Tapatalk

Offline Solvejs

• Passiv bruger
  • Tapatalk User
Using Tapatalk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
En grønlægger/grünlægger er en krydsning som lægger grønne æg. De laves ved at man krydser racer som lægger blå æg som f.eks. Araucana og Engelske Araucana med racer eller høns som lægger brune æg.  Så det kan være alt muligt som er i dem.

Lige for tiden er det meget in at lave høns som lægger grønne æg, og mange krydser alt muligt og umuligt. Men der er ingen garanti andet end 50 % af afkommet vil lægge grønne, men 50 % bliver jo også haner.

Så en grønlægger er ikke en race, selvom mange forretninger og private sælger dem som det .

Dine hybrider er godt nok meget næbkuperede.

« Senest Redigeret: 04 Juni , 2014, 13:20 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Solvejs

• Passiv bruger
  • Tapatalk User
Så havde jeg ikke helt misforstået det med grønlæggere alligevel. Hvad mener du med at hybriderne er næbkuperet? Kan du mon se hvad der er i den grå høne mon?
Using Tapatalk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Det korte næb de alle har.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Solvejs

• Passiv bruger
  • Tapatalk User
Det er sandelig ikke noget jeg har gjort, det er slidt ned af at blive brugt i naturen!
Using Tapatalk

Offline Solvejs

• Passiv bruger
  • Tapatalk User
Jeg beklager hvis jeg har fået forklumret mit spørgsmål, som egentlig går på hvad racer der kan være i den grå og de to hvide høns? Jeg overvejer nemlig at kappe hovedet af de to hvide pga dårlig opførsel, men er samtidig glad for deres gode æg. Så hvis nogen kunne komme med et bud på hvad der kunne gemme sig i dem, ville jeg blive glad :)
Using Tapatalk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Nej det er ikke noget du har gjort, det er noget rugerier har gjort
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Hvor er de købt henne ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Solvejs

• Passiv bruger
  • Tapatalk User
Jeg har tre hybrider, som har lagt gener til nogle af de andre blandingshøns som man måske også kan se på billedet. Jeg har en ren dværg orpington, 3 rene hybrider og så de tre grønlæggere, som jeg prøver at finde de nærmere gener på. Den hane der er far til alle de andre høns er en kæmpe stor gul orpington hane. De tre hybrider er købt hos Dyreriget nær Stærkende ved Hedehusene. Og jeg er ret overbevist om at han ikke næbkuperer dem.
Using Tapatalk

Offline Metmus

• Passiv bruger
De ER næbkuperede... Når det så er sagt, så bør Lene nok forklare lidt mere, end blot at påpege det!! Det bliver alle hybrider, når de er helt små kyllinger.. Det gør "man" for at undgå, at når de efterfølgende skal gå på meget lidt plads og trange kår, at de så ikke kan hakke hinanden til blods fx. Men de mangler jo den yderste del af næbbet til at hakke i jorden osv, hvis almindelige mennesker får sig nogle hybrider og tungen har mindre plads at være på. De grønlæggere, du har, er enten blandinger af racen Araucana eller engelsk Araucana ELLER blandinger af hybriderne, der lægger de grønne æg. Og hvad de er helt præcis finder du nok aldrig ud af.. Du kan sagtens finde erstatninger for de to hvide, du vil af med, som også lægger grønne æg..de er nemlig ikke så sjælne mere..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Solvejs

• Passiv bruger
  • Tapatalk User
Jeg vil altså næsten ligge hovedet på blokken!  og påstå at de ikke er næbkuperet. Jeg kontakter straks sælger og får det afklaret!
Using Tapatalk

Offline Metmus

• Passiv bruger
Billede nr tre, den røde i midten, som man tydeligt ser ansigtet på, kan man tydeligt se, at dens næb er meget kort og meget rundt ude i spidsen.. Næbbet skal være HELT spids og en anelse ørne-agtig :) men det kan du jo ikke gøre for..du har jo behandlet dem godt, men de fleste steder, som sælger hybrider til æglægning til folk, som fx det sted, hvor du har købt dem, kan heller ikke gøre ved det.. De køber dem jo som små, og der ER de næbkuperede. Så kommer vi ud i snakken, om man bør købe disse dyr, for næbkupering er bare ikke sagen, til gengæld er deres æglægning sagen, og der er jo bare et dilemma! Til gengæld mener jeg at økologiske hybrider IKKE må få kuperet næbbet, men jeg er ikke sikker, det ved Lene sikkert mere om :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Et næb, som ikke er kuperet vil altid være spidst og det er uanset hvor meget de hakker i jorden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
På det billede hvor den hvide ses er der en hybrid som stikker hovedet frem og der kan det tydeligt ses at den ikke har meget næb tilbage.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: