Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns vil ikke ind i huset  (Læst 2533 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veilgaard

• Passiv bruger
Høns vil ikke ind i huset
« Dato: 03 Juni , 2014, 22:26 »
Jeg fik vores 6 høns da de var 2 dage gamle. De boede de første 2 uger på vores badeværelse, herefter 1 uge i vores drivhus og for 3 uger siden flyttede de ind i hønsegården. Problemet er at de ikke vil gå ind i huset og hver aften skal jeg løfte dem ind. Når jeg sætter dem ind skræpper de op og prøver febrilsk at komme ud igen, især hanen. Lidt efter hopper de op i vindueskarmen og prikker på ruden... Det virker som om de ikke bryder sig om at være derind. Jeg har læst mig frem til at jeg kun skal have mad og vand derind, så der er noget at komme derind efter og jeg har også prøvet at lokke dem ind med mad op ad hønsebrættet. Kan jeg lade dem være ude om natten?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Høns vil ikke ind i huset
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2014, 23:20 »
Om du kan lade dem være ude om natten afhænger af om du er 100, siger og skriver 100, pct sikker på at der ikke kan komme rovdyr til dem. Rovdyr er alt fra rottestørrelse og opefter.

Du må nok blive ved med at løfte dem ind til de har lært at de skal/bør være inde om natten.

Jeg må nok konstatere at fejlen i udgangspunkt er din egen. Kyllinger, eller nye høns, sættes ikke i hønsegården, men i hønsehuset. Når de er faldet til og føler sig trygge vil de søge ud i hønsegården, men hønsehuset vil stadig være deres 'hjem'. Håber du kan se hvad jeg mener.
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2014, 06:39 »
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvornår du mener, at det er sengetid og sætter hønsene i huset?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Veilgaard

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Juni , 2014, 07:08 »
Ups ups, ja det havde jeg ikke skænket en tanke. Kan jeg gøre noget nu så? Kan de blive en dag i huset eller vil de blot få endnu mere Avasion imod det? De går i haven om dagen og bliver lukket ind i hønsegården omkring kl 18 og ind i huset omkring kl 22. Hele hønsehuset er indhegnet i voileretråd, både bund loft og sider, så det burde være sikkert, men synes bare det virker helt forkert at de skal gå rundt udenfor om natten. Og hvad hvis det begynder at regne, kan de så finde ud af at gå ind? På den anden side er det også dødbesværligt nu på 3. Uge at skulle fange dem ind og de bliver jo ikke mindre :-)

Offline RandiL

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Juni , 2014, 10:07 »
Altså jeg har et lignende problem med mine store kyllinger. Her lokkes de med hirsefrø ind i huset og så håber jeg de snart begynder at fatte pointen. Det går da fremad ;-)