Halløjsa allesammen.
Jeg har netop erhvervet mig 3 store flotte hvide sussex kyllinger på 10 mdr.
De er købt fra en mand som holder meget af sine høns, men som ikke har ret megen direkte kontakt med dem.
Den første dag de tilbragte i deres nye hønsehus, var det som om de ikke forstod at de skulle gå ind i hønsehuset da det blev mørkt. Jeg måtte derfor gå derud og løfte dem derind. Det var de slet ikke spor tilfredse med - hold op hvor de kaglede!
Da de alle var kommet ind i huset, ville de ikke gå op på pinden af sig selv, så der løftede jeg dem også op, igen under skræppen så det skar i hjertet.
De to sidste nætter har de så selv fundet ud af at gå ind i huset kl 10, og 2 af dem sætter sig også på pinden. Den tredje gider dog ikke på pinden. Den vil hellere sidde på toppen af redekassen.
Mine spørgsmål er:
1. Gør det noget at der er en som ikke vil sidde på pinden - lærer den det af de andre, eller skal jeg sætte den på pinden nogle aftener mere? Eller skal jeg bare lade den være?
2. Hvordan er det med høns (Sussex) og tillid. Vil der blive mulighed for at gøre dem tamme, når jeg nu også har skræmt dem ret meget ved at bære rundt på dem. Tænker om de vil fodres fra hånden af en lille knægt på 3/4 år, og i så fald - hvordan læres de op til det? Mister de tilliden til mig når jeg flytter på dem?
3. I bunden af hønsehuset er der lagt halm, og har allerede set 2 reder. Der findes en redekasse, men den bruger de ikke. Der er også halm i redekassen. Vil der være nogen ide i at skifte halmen i bunden af huset ud med jord som senere kan smides i køkkenhaven, og så kun lade der være halm i redekassen?
Jeg ved ikke om jeg er for hys med at hønsene skal være på den rigtige måde.. Igen - de er jo kun dyr. Men håber nogen vil kunne hjælpe mig med disse spørgsmål