Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lige et par begynder spørgsmål om hønsehold  (Læst 5088 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Andreas Thomsen

• Passiv bruger
Lige et par begynder spørgsmål om hønsehold
« Dato: 03 Juni , 2014, 14:50 »
Halløjsa allesammen.
Jeg har netop erhvervet mig 3 store flotte hvide sussex kyllinger på 10 mdr.
De er købt fra en mand som holder meget af sine høns, men som ikke har ret megen direkte kontakt med dem.
Den første dag de tilbragte i deres nye hønsehus, var det som om de ikke forstod at de skulle gå ind i hønsehuset da det blev mørkt. Jeg måtte derfor gå derud og løfte dem derind. Det var de slet ikke spor tilfredse med - hold op hvor de kaglede!
Da de alle var kommet ind i huset, ville de ikke gå op på pinden af sig selv, så der løftede jeg dem også op, igen under skræppen så det skar i hjertet.

De to sidste nætter har de så selv fundet ud af at gå ind i huset kl 10, og 2 af dem sætter sig også på pinden. Den tredje gider dog ikke på pinden. Den vil hellere sidde på toppen af redekassen.

Mine spørgsmål er:
1. Gør det noget at der er en som ikke vil sidde på pinden - lærer den det af de andre, eller skal jeg sætte den på pinden nogle aftener mere? Eller skal jeg bare lade den være?
2. Hvordan er det med høns (Sussex) og tillid. Vil der blive mulighed for at gøre dem tamme, når jeg nu også har skræmt dem ret meget ved at bære rundt på dem. Tænker om de vil fodres fra hånden af en lille knægt på 3/4 år, og i så fald - hvordan læres de op til det? Mister de tilliden til mig når jeg flytter på dem?
3. I bunden af hønsehuset er der lagt halm, og har allerede set 2 reder. Der findes en redekasse, men den bruger de ikke. Der er også halm i redekassen. Vil der være nogen ide i at skifte halmen i bunden af huset ud med jord som senere kan smides i køkkenhaven, og så kun lade der være halm i redekassen?

Jeg ved ikke om jeg er for hys med at hønsene skal være på den rigtige måde.. Igen - de er jo kun dyr. Men håber nogen vil kunne hjælpe mig med disse spørgsmål :)

Offline Andreas Thomsen

• Passiv bruger
Sv: Lige et par begynder spørgsmål om hønsehold
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2014, 15:32 »
Jo en ting mere.
Vi har lagt net i bunden af hønsegården, og i den ene ende lagt et par skovlfulde jord. Har høns noget imod at gå på nettet, og bør vi strø jord ud over hele hønsegården. Der ligger allerede en del møg og lidt fjer, og det er ikke just helt hurtigt at fjerne fornemmer jeg :)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2014, 19:12 »
1. Jeg ville bare lade dem være. Jeg kan godt forstå du vil ha dem ind om aftenen, men om de vil på pind, synes jeg må være om til dem selv. Og jeg tror at det er noget der nok skal komme hos sussex. Jeg har ikke haft sussex ret længe og kun kyllinger, men de sidder allerede på pind som 5-6 ugers.

2. Jeg tænker at de nok skal blive fortrolige før eller senere. Guf kan få de fleste høns til at blive om ikke tamme, så i hvert fald, så de ikke flygter fra dig. Lidt dåsemaj, skinketern eller måske bare korn, og så sæt dig i gården og vent ;)

3. Det er vel lidt op til dig selv, hvad der passer bedst til dine forhold og dit temperament. Ang reder, så kan du opmuntre dem til at lægge æg i kasserne ved at købe kunstige æg eller golfbolde og lægge dem hvor du vil ha de skal lægge deres æg.

4. Jeg ville nok sprede jord eller sand ud over det hele. Det må ikke være særlig rart at gå på trådbund, og som du også sige, så er det svært at rengøre.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Anette4720

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Juni , 2014, 19:29 »
Jeg har sand i bunden af hønsehuset, dette er nemt at gøre rent, jeg sier sandet igennem en børnesi, dem man kan få til sandkasser og så kan sandet genbruges  og hønsemøget bruges i urtehaven.
Med at få dem tamme, der sætter jeg mig i hønsegården og giver dem korn/havregryn eller lidt franskbrødskrummer, til at begynde med drysser jeg det på jorden tæt på hvor jeg sidder og efterhånden bliver de fortrolige med at jeg sidder der, så skal de nok begynde at spise af hånden
1,4 wyandotter
0,2 maran,
0,0,7 grønlæggere
0,0,5 araucana
0,1 hund
0,1 kat
0,2 børn
1,0 mand

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #4 Dato: 03 Juni , 2014, 19:33 »
Ta en plastik pose med lidt brød med når du går ud til hønsene, lyden af plastik posen vil de hurtigt forbinde med at du kommer med noget lækkert, og snart spise det af hånden. Det net du har lagt i hønse gården, ville jeg fjerne med det samme, det vil være en stor gene når du skal gøre rent og grave hønsegården, og det forhindrer hønsene i at skrabe og du risikerer de kommer til at side fast i det.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 03 Juni , 2014, 19:36 »
1. Jeg ville bare lade dem være. Jeg kan godt forstå du vil ha dem ind om aftenen, men om de vil på pind, synes jeg må være om til dem selv. Og jeg tror at det er noget der nok skal komme hos sussex. Jeg har ikke haft sussex ret længe og kun kyllinger, men de sidder allerede på pind som 5-6 ugers.

2. Jeg tænker at de nok skal blive fortrolige før eller senere. Guf kan få de fleste høns til at blive om ikke tamme, så i hvert fald, så de ikke flygter fra dig. Lidt dåsemaj, skinketern eller måske bare korn, og så sæt dig i gården og vent ;)

3. Det er vel lidt op til dig selv, hvad der passer bedst til dine forhold og dit temperament. Ang reder, så kan du opmuntre dem til at lægge æg i kasserne ved at købe kunstige æg eller golfbolde og lægge dem hvor du vil ha de skal lægge deres æg.

4. Jeg ville nok sprede jord eller sand ud over det hele. Det må ikke være særlig rart at gå på trådbund, og som du også sige, så er det svært at rengøre.

Enig i det hele - og der skal jord i hele hønsegården - det er naturligt for høns at gå og skrabe og støvbade, og det kan man ikke på et net, som også er ubehageligt at gå på.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tove

• Bruger
« Svar #6 Dato: 03 Juni , 2014, 21:24 »
Ja - ud med nettet. Det er høns' natur at skrabe, og det kan man ikke på net. At gøre dem tamme handler om tålmodighed og masser af lækkert guf (som ind imellem sagtens kan være det kerne, de alligevel får). Jeg kender ikke til sussex, men har ikke indtryk af, at de er specielt flyvske eller hysse, så det skal nok komme. Med en lille en på 3/4 år, skal du dog være opmærksom på, at de ikke bliver skræmte af de pludselige bevægelser og høje lyde, der kan komme fra små børn. Men så kan du jo samtidig lære din lille søn hvordan man omgås dyr - meeeeget forsigtigt og roligt  ;), og det er jo også guld værd. Det skal nok blive fint - held og lykke!
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 03 Juni , 2014, 21:27 »
Nettet er vel fint nok at ha i bunden for at forebygge rovdyr angreb, og med min 10 cm jord over, så vil det være fint for hønsene at skrabe i.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #8 Dato: 03 Juni , 2014, 22:04 »
Jeg har 7 børn hvor den ældste er 10 år, og mine høns er simpelthem vant til høj sang og løben i stalden, det er lige så de står klar ved trugene når de kan høre ungerne komme buldrene, så det der med at man skal være stille og forsigtig kan i altså godt pakke sammen, det kan dyrene sagtens vænne sig til ;-)
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜