Hejsa, og velkommen!
Der er faktisk ret mange hønseracer der kan matche jeres "behov" især hvis i vil holde flere racer. Jeg kender ikke araucanaen, men hvad jeg har hørt er de ikke særligt flyvske, derimod tillidsfuldhed og rolige.
Men jeg kan foreslå Maran, Brahma, Jersey kæmpe, Wyandotter, Orpington, og sidst og fysisk mindst silkehønen. Der ikke som sådan er tung, men meget tillidsfuld, og kan ikke flyve.
Jeg har selv Brahma, Jersey kæmper, og Maran. Og har tidligere haft de andre racer. Dem jeg holder nu er racerne for mig, men har i sinde at prøve Sussex, som skulle være en god brugshøne.
Brahma er nok den roligste høne/hane jeg nogensinde har oplevet, de kan blive næsten for tamme, især hvis man har slagt for øje. De lægger et æg hver/hveranden dag her hos mig, og så findes de jo i et væld af farver.
Kødet skulle være lidt mere rustikt end andre racers. Men ikke noget jeg har erfaret. De har det lidt med at gå skruk, men ikke lige så slemt som jeg har oplevet det hos silker, eller orpington.
Ellers er de også ret lette af afskrukke.
En af mine nære bekendte har plymouth rock, som også er super rolige og lægger et æg hverdag hele året rundt, stortset.
Venlige hilsner Edward.