Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp mig! Mine kyllinger bliver syge!  (Læst 21340 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tink

• Passiv bruger
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
Hjælp mig! Mine kyllinger bliver syge!
« Dato: 01 Juni , 2014, 12:06 »
Det startede med at jeg opdagede at en af mine kyllinger sad og hang og kom sent ud af huset med mor og søskende. Det viste sig at den havde et hævet øje med flåd (bare Hvidt sekret) løbende, den havde svært ved at holde det åbent og kløede sig konstant. Jeg har svært ved at se om det er hævet.

Det var igår, jeg har isoleret den i dagtimerne, men om natten kommer jeg den under mor da den er 10 dage gammel og jeg ikke har en varmelampe :(

Her til morgen ser jeg at endnu en har samme problem!

Nr1 kylling er slap og træt og vejer mindre end de andre, hvor nr2 kylling er som de andre nu blot med træls øje.

Jeg fik sidste år noget antibiotika ved min dyrlæge som jeg giver nr.1 kylling, men indtil videre (1døgn) er der ingen effekt. Jeg har badet dens øje i kamille, med nogen virkning. Antibiotikaen hedder Terramycin Vet 20%.

Hvad skal jeg gøre???

Indtil videre har jeg isoleret de to kyllinger på mit badeværelse. Nr1 siger ikke et kvæk men nr2 pipper i vilden sky efter mor.

Jeg har puttet antibiotika i de resterende kyllingers drikkevand.

Kan I se på billederne hvad det mon drejer sig om? Det første billede er nr.1

Det næste er nr.2
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hjælp mig! Mine kyllinger bliver syge!
« Svar #1 Dato: 01 Juni , 2014, 12:55 »
Terramycinen skal nok virke, hvis det er øjenbetændelse eller bihuleinfektion - dog tror jeg ikke, at en infektion (betændelse) kan nå at udvikle sig så meget på en nyklækket kylling og også smitte videre.

Har du lusebehandlet din skruk - eller huset, mens hun har ruget? Hvad bruger du som bunddække? det kunne lyde som en allergisk reaktion eller irritiation pga et eller andet i omgivelserne
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #2 Dato: 01 Juni , 2014, 13:05 »
Jeg har sprayet med frontline, men først efter kyllingerne klækkede. Dette i omgivelserne og skrukken under vingerne og i gumpen, men ikke selve kyllerne da de var få timer gamle da jeg gjorde det.

Jeg har strø (savsmuld) som underlag og så halm ovenpå.

Ude i gården er der intet der er led pollenagtig..

Kan kyllinger blive sløve ved allergi? Jeg synes den ene er meget sløv og træt. Og så virrer Nr.1 hele tiden med hovedet og synker som om den har en masse snot der løber i svælget. Nr.2 er irriteret i øjet og klør sig, men den er ellers frisk.
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Juni , 2014, 13:38 »
Du kan stadig varme kyllingerne, selvom du ikke har en varmelampe.
Der kan sagtens gå kyllinger i en kasse med for eks. en gammel bagerist over og så en gammeldags glødepære, der afgiver varme. Pæren skal bare afskærmes eller være farvet, så det ikke går ud over øjnene.
Vi hænger føleren fra en temperaurmåler ned i. Du kan også bruge et billigt badetermometer.
Temperaturen reguleres ved at lægge noget over en del af risten. De skal også kunne få luft.
Primitivt men effektivt og billigere.

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #4 Dato: 01 Juni , 2014, 13:52 »
Okay Edmond det vil jeg da lige huske :)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 01 Juni , 2014, 14:25 »
Jeg tror Frontlinen er synderen og årsagen til de dårlige kyllinger.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #6 Dato: 01 Juni , 2014, 14:28 »
Åh nej, hvad kan jeg så gøre?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 01 Juni , 2014, 14:31 »
På denne side står der, at Frontline ikke må bruges til killinger under 8 uger - så hu ha...hvordan mon så en bitte lille kylling reagerer....tja..det har du jo set

http://da.jsxys.com/Cats/cat-health/1003048247.html

Ærlig talt så ved jeg ikke, hvad du kan gøre, andet end tage kyllingerne fra skrukken, hvilket er meget synd - måske der kommer andre med en erfaring omkring Frontline på helt unge kyllinger...men jeg tvivler. Det er i hvert fald ikke godt for dem at ligger under en nysprøjtet skruk, som afgiver sved og dampe med Frontline
« Senest Redigeret: 01 Juni , 2014, 15:22 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #8 Dato: 01 Juni , 2014, 14:35 »
Altså kyllingerne har ikke fået det, og det er jo en uge siden hønemor fik et par sprøjt og det er først nu der er noget.

De sagde på miljøfodder at det ikke var et problem at give skrukken, og de andre er jo fit for fight???

Jeg kan ikke lade være at tænke at hvis det var frontline så ville den allergiske reaktion være kommet når stof koncentrationen var størst og ikke debuterer så sent som det her har gjort, hvis det er frontline - men jeg ved det selvfølgelig ikke.

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #9 Dato: 01 Juni , 2014, 14:37 »
Men tror I jeg skal fortsætte isolationen eller gør det ingen nytte? For så kan de lige så godt komme tilbage og nu er alle jo i antibiotika behandling, så hvis det er en infektion så er de i bund og grund i behandling?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 01 Juni , 2014, 14:43 »
Tja...hvis Frontlinen er synderen, så giver det jo ingen mening at isolere, når kyllingerne kommer tilbage under skrukke og hendes dampe om natten, hvor de ligger under hendes vinger i mange timer.

Jeg ved ikke, hvor langt tid der går, fra man har behandlet med Frontline til det virker, men det skal jo rundt i kirtlerne, inden det kan svedes og dampes ud.

Hvis alle kyllingerne får Terramycin i drikkevandet, er der jo heller ingen grund til at isolere
« Senest Redigeret: 01 Juni , 2014, 15:20 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #11 Dato: 01 Juni , 2014, 14:47 »
Det er godt nok træls. Er sgu ked af hvis det er det, for så har jeg fået forkert vejledning på foderstof forretningen - som jeg ellers har brugt en del og stoler på :( Det er jeg ked af.

Nå, men jeg kan jo lige så godt sætte dem ud igen og så se hvad der sker.

Hvis det er frontline er det vel et spørgsmål om tid før de andre følger efter.

Har slået lidt op og der er en gammel tråd her hvor andre har anbefalet frontline på skruk, men det var så under rugningen - ja jeg ved ikke. Vil gerne det ikke er det, for så er det ikke min egen skyld.... Tak for hjælpen i hvert fald.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 01 Juni , 2014, 14:53 »
Tine...nu har du jo altså gjort det i den bedste mening. Du har oven i købet forhørt dig og fået vejledning, så det er IKKE din skyld. Jeg kunne aldrig drømme om at give sådan en behandling på en skruk, når der er kyllinger i nærheden - det er så ikke sikkert at det går så galt, og det er heller ikke sikkert, at alle bliver påvirket af behandlingen. Hvis der ikke er flere, som begynder at få symptomer på noget, så tror jeg chancen for, at de berørte kyllinger kommer ovenpå er pæn stor.

Det er meget vigtigt, at du sørger for, at den 'slappe' og også den anden kylling får godt med væske, og de skal altså også spise - man er ikke ret gammel og der sker rigtig mange ting i udviklingen lige nu, så der SKAL mad og drikke til, ellers klarer de den ikke.
« Senest Redigeret: 01 Juni , 2014, 14:55 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #13 Dato: 01 Juni , 2014, 15:06 »
Jeg har en 2 ml sprøjte som de begge får medicinholdigt vand i et par gange. Det kan jeg fortsætte med og så sørge for at der er flere steder hvor man kan hente sig mad.

Kan nu godt være at jeg tager slappesen ind i dagtimerne så jeg kan sikre at der kommer mad ned.

Frontline er i hvert fald no-og på skruk herhjemme fra nu af - pyyyh hvor jeg håber de kommer igennem!

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #14 Dato: 01 Juni , 2014, 15:19 »
Jeg bruger slet ikke Frontline på mine høns, men jeg har lige læst på kattens pakning, at det er meget vigtigt, at de behandlede dyr ikke får øjne og mund i berøring med midlet - under skrukken har kyllingerne rigtig god mulighed for at gnubbe deres øjne mod de steder, du har givet et dryp/pift.

Flere end to gange vand om dagen, hvis de ikke selv tager noget -gerne med en lille smule druesukker i - ikke ret meget, for så kan de få diarre
« Senest Redigeret: 01 Juni , 2014, 15:24 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst