Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Så har Mikkel besøgt mig :-(  (Læst 1260 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bente

• Gæst
Så har Mikkel besøgt mig :-(
« Dato: 31 Maj , 2014, 09:19 »
Har haft høns i 2 år nu, og ingen problemer med fru Mikkel.

I går vurderede jeg at mine 2 Faverolls-kyllinger og 4 Maran kyllinger var store nok til at komme ind i det store hønsehus. De har boet bag et hjemmelavet 1x3 meters hegn lavet af fåre-grinder med hønsenet omkring - ca 1 meter højt. Overhovedet ikke ræve-sikret, men de har hygget sig der med en kasse, hævet over jorden at sove i om natten.
Jeg satte dem ind til de andre høns i går aftes, og de ville åbenbart ikke sove (ungdomme...). De gik udenfor og hygget sig i den store hønsegård. Vi tænkte at sætte ind deres "gamle" sove-kasse der ind så de havde noget trygt at sove i, men den var alt for stor - fik den ikke gennem døren til den store hønsegård, og den var alt for tung til at vi kunne få den over hegnet som er 1,80 højt. Jeg satte ind 2 transportkasser til katte med halm, så de kunne lægge sig der dersom de ikke turde at gå ind til de andre høns.
Jeg burde have låst dem inde sammen med de store høns, men jeg plejer aldrig at lukke for lemmen. Har aldrig haft problemer.
Fik chok da jeg gik ud til hønsene i morges. Der var fjer over alt. Fru Mikkel har forsøgt at grave sig ind flere steder (Vi har ræve-sikret ved at grave et hegn ned 30 cm under jorden og fyldt op med mange sten). Til sidst har hun lykkedes at finde et svagt punkt (ved hønsehuset hvor hegnet ender). Kun 1 af mine Maran-kyllinger er i live, og jeg tror det er en hane :-( Den ene Faverolles lå med kroppen helt ind til hegnet - jeg tror fru Mikkel har fået fat i hovedet udenfor og bidt det af.  :'( De andre kyllinger er pist væk.
Jeg plejer ellers at slippe løs mine høns på dagtid fra 14 tiden når jeg er hjemme, og så går de udenfor og hygger sig, men nå ved jeg ikke om jeg tør. Nu ved jo fru Mikkel hvor det findes foder :-(
Heldigvis har hun ikke rørt min Skruk og 8 Aracuana-kyllinger som var lige ved siden af i et hjemmelavet bur (også uden ræve-sikring)
Jeg vil fra i dag af lukke hønse-lemmen til begge hønsehuse for at sikre dem om natten.
Næste gang jeg sammenfører nogle kyllinger og høns, vil jeg låse dem inde om natten. Træls og dyrekøbt erfaring :-(

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
Sv: Så har Mikkel besøgt mig :-(
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2014, 19:51 »
Øv, det er bare så trist. Keder alt for godt til det...

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 31 Maj , 2014, 22:47 »
du skal gøre klar til kamp hun har fundet et spisekammer og komme rtilbage

Bente

• Gæst
« Svar #3 Dato: 31 Maj , 2014, 23:00 »
Har lukket lemmene på begge hønsehuse, og forstærket det sted der hun gravede sig ind. Påtænker at sætte strøm på udsiden da vi har heste ved siden af. Hvor lavt skal strømmen være? 20 cm over jorden?

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2014, 23:28 »
Har lukket lemmene på begge hønsehuse, og forstærket det sted der hun gravede sig ind. Påtænker at sætte strøm på udsiden da vi har heste ved siden af. Hvor lavt skal strømmen være? 20 cm over jorden?

Tror du skal ned i 10 cm højde og ca 10 cm ud fra tråden, så den rammer tråden, inden den når at grave inde ved tråden.. Trist oplevelse..lorte ræv :(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #5 Dato: 01 Juni , 2014, 00:04 »
Træls oplevelse.  :(
Hvis du har plads til det, kan du jo lægge noget  rionet eller tilsvarende på jorden langs hegnet så ræven ikke kan komme i gang med at grave.
En anden gang ville jeg løfte græstørvene af et stykke ud fra hegnet, lægge rionet på, tørvene tilbage, i stedet for møjsommeligt at grave plader ned hele vejen rundt om hønsegården. Det er muligt en lille ræv kan grave sig ned gennem det billige net med 15x15 cm masker, så det skal nok være mere finmasket.
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger