Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne får 'nappet' halen  (Læst 9454 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
Høne får 'nappet' halen
« Dato: 29 Maj , 2014, 21:50 »
Den ene af vores 4 Isa'er, som vi fik d 3/5, har en hale, som er markant anderledes end de andres. Den vender altid opad - set bagfra stritter den lige op i luften og får hende til at se rigtig fræk ud  :D. For et par dage siden bemærkede jeg, at hendes hale var lidt pjusket, og i går så jeg så, at en af de andre flere gange var hende og små-nappe hende i halefjerene, uden at der dog faldt nogen af. Hun er også mere pjusket, end det egentlig ser ud til, at hun decideret mangler nogen fjer.
Den anden gjorde det mest, mens hun lå og støvbadede, og hun gjorde ingen forsøg på at flytte sig. Udover dette kan jeg ikke se nogen tegn på indbyrdes aggression, udover selvfølgelig lidt renden efter hinanden, når der er en særligt god orm o.l.  ;)
Og måske er det slet ikke aggression??
Deres hønsegård er lille, men de er i størstedelen af haven fra morgenudlukning til de selv har fundet i seng (ja, det var mig, der kæmpede med at få dem alt for tidligt i seng de første aftner!  ;D) I løbet af dagen går de dels sammen, dels nusser rundt enkeltvis og skraber.
Er der noget at være bekymret over, tror I? Eller er Grevinden bare misundelig på Fridas strithale?  ;D
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Høne får 'nappet' halen
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2014, 06:21 »
Har du fundet noget andet at bruge din 'kravle'kedeldragt til, Karin? <:

Hvis du oftest ser de andre ' nappe' Frida i sin kække hale, når hun støvbader, så er der bestemt ikke noget i vejen. På samme måde som mange andre dyr, så er det en form for social soignering, når hønsene piller hinanden i fjerdragten - specielt når de bader eller ligger og daser...lige som når aberne kæmmer hinandens pels for lus. Det signalerer harmomi i flokken.

Fridas opadstrittende hale er måske mere udsat for slid, når hun roder rundt i alt muligt i sin aktive dag - je tror bestemt ikke, du behøver at bekymre dig.
« Senest Redigeret: 30 Maj , 2014, 08:11 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2014, 07:42 »
Tak skal du have, Helle, så er jeg rolig igen. Jeg havde tænkt, at det nok var soigneringsadfærd, men har jo også læst, at HVIS det nu var hakken, er man nødt til at gribe hurtigt ind, så det ikke griber om sig.
Samme Frida er i øvrigt en værre 'napper' og kolossalt nysgerrig! Hun tror, alt på mig, fra sko til hænder, er mad, eller det skal i hvert fald undersøges - fint nok, men jeg glæder mig nu, til det synker ind i hendes hjerne, at der ikke er grund til at efterprøve det hver eneste gang vi ses! Hun har også så svært ved at vente på sin mad, at vi uvægerligt får et par hak, før tallerkenen er sat ned. For tiden bruger jeg faktisk handsker.
Skægt og fascinerende med deres utroligt forskellige  personligheder. Det kom helt bag på mig med vores første hold høns, bliver jeg nødt til at indrømme. Tænk, jeg troede bare, en høne var en høne...  :-[

Heldragten er tilbage i skabet!!  ;D
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2014, 07:54 »
Jeg er overbevist om at denne form form halenapperi uden nogen form for udbytte, der sidder jo ikke ligefrem leverpostej i halefjerene og de bliver ikke plukket af, er udelukkende en form for stress eller selvafledningsmanøvre osv. Genboen har nemlig også samme problem, der er 6 hybrider, der gør det ved hinanden.. Somme tider kan det fortsætte i flere timer og halenapperen går bare efter offeret uden at stoppe, og offeret er egentlig lidt ligeglad, fordi den er vant til det og det gør jo ikke ondt eller noget. Genboen har en blandet flok høns med masser af plads, et utal af udfoldelsesmuligheder og får masser af super kost (restaurant rester), men det er KUN de 6 hybrider, der gør det..!!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2014, 08:11 »
Men Metmus, hvorfor skulle det være stress eller andet, hvis fx din nabos høns også har gode nok vilkår, tror du? Og hvad ville jeg så kunne gøre ved det? Mener du, at hybriderne lettere stresser?
Jeg har jo også tænkt, at lige præcis halen var der vel ikke meget utøj i, eller for den sags skyld leverpostej!! Men måske er der netop i Fridas, fordi den stritter sådan?
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 Maj , 2014, 08:13 »
(Altså ikke specielt leverpostej!  :P)
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2014, 08:14 »
Hybrider stresser helt klart nemmere, hvis de ikke har plads og beskæftigelsesmuligheder nok - de er meget aktive fugle, men den adfærd som Metmus beskriver er absolut ikke normal, hvis pladsen er der.

Karin du vil også sagtens kunne se, om man 'hyggenapper' eller man målbevidst bruger Fridas hale som en lynafleder for aggressioner
« Senest Redigeret: 30 Maj , 2014, 08:18 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 30 Maj , 2014, 08:18 »
Ok. Ja, de er meget aktive, og ikke længe om at splitte en stor græstørv ad fx! Men de har jo faktisk god  plads til også at være alene på, der er altid en del at hakke og rode i osv. Men jeg vil da rigtig nødigt have, at de vantrives, så gode råd er bestemt velkomne!!
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 30 Maj , 2014, 09:02 »
Helle, jeg holder fortsat øje med det, når jeg nu alligevel sidder deroppe og kigger på dem ;) Og håber, du har ret i, at jeg kan kende forskel. Jeg synes umiddelbart, det mest ligner hygge og soignering (som de jo alle gør meget, når de støvbader eller bare slænger sig i solen) , men undrede mig over, at halen var interessant.
Jeg holder øje + overvejer, hvad de evt mere kan afstresses med.
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 30 Maj , 2014, 09:19 »
Jeg tror stadig ikke, at der er problemer i flokken - mine Isa'er har også flossede haler, og det forstår jeg sandelig godt, så meget gang der er i den fra morgen til aften, hvor man også skal klemme sig igennem alt og mase rundt under de tætteste og laveste buske. Her napper man lystigt til hinanden, når man hviler eller bader og der har aldrig været aggressionsadfærd bland mine Isa'er eller andre høns
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 30 Maj , 2014, 09:25 »
Ja, de vælger sjældent det, jeg ville anse for den lette og direkte vej fra A til B ;)
Glad for, du ikke mener, der er problemer, men jeg holder selvfølgelig øje.
(Tænk, hvis de små pus vidste, at vi ligefrem har forum på nettet om vores bekymringer og glæder med dem... :))
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 30 Maj , 2014, 09:52 »

(Tænk, hvis de små pus vidste, at vi ligefrem har forum på nettet om vores bekymringer og glæder med dem... :))

Mine Isa'er ved det godt - de læser også med af og til, men de kan bedst li' at se og høre hønsefilm på Youtube :)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 30 Maj , 2014, 10:11 »
 <M
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 30 Maj , 2014, 17:36 »
Jeg forstod på Karins beskrivelse, at der ikke var tale om hyggenapperi.... For selvfølgelig er der forskel!! Jeg studsede bare over det med at nappe efter halen, som ihvertfald er set gang på gang på gang hos genboen. Jeg tror det er tvangshandling på èn eller anden måde uden at Gøre mig klog. Det er heller ikke et problem hos genboen, de bryder jo mønsteret ind i mellem, lægger æg, spiser og drikker osv..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 30 Maj , 2014, 17:48 »
Jeg er glad for, du stiller spørgsmålene, Metmus.
Kan det tænkes, at ligesom menneskebørn kunne have rigtig svært ved at lade sådan en fristende, strittende hale være, så trigger den også Grevinden? Altså noget, som kan være irriterede for halens ejer, men ikke nødvendigvis er det? Tjah, det er svært at vide. I hvert fald har det ikke tidsmæssigt fyldt ret meget.
Men jeg holder øje med, om der skulle være (andet) mobberi deroppe. Foreløbig har alt været hønehyggeligt, når jeg har siddet deroppe og betragtet dem :)
De fik iøvrigt bikager med lækre mider af naboen, som er begyndt at holde bier. Dét var guf!  :)
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'