Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: New Hampshire har lagt sig skruk - fantastisk  (Læst 4833 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alrk

• Passiv bruger
New Hampshire har lagt sig skruk - fantastisk
« Dato: 29 Maj , 2014, 20:07 »
Hej Forum,

Min ene New Hampshire læser utroligt dårligt. I Jørgen Liljensøes bog, samt andre, står der at det er meget sjældent at en New Hampshire lægger sig skruk. Ikke desto mindre har madammen lagt sig skruk, og er ganske særlig pernippen med at blive forstyrret. Hun skyder ryg og fjer og napper meget ivrigt ud!

Jeg havde en orpington der lagde sig skruk 3 uger før påske, og mere sød og rar høne har jeg næppe oplevet. Hun lod sig overføre til kyllingehuset på rede med æg og tog imod det og rugede ud og passede kyllingerne til UG.

Min NH der imod har lagt sig stædigt i hønsehuset, og tog ikke imod at blive lagt over i kyllingehuset (der er tomt) på en rede med æg. Hun brød ud og spænede frem og tilbage i huset for at finde "hjem" igen.

Vi har nu lagt hende på plads i hønsehuset, med et par græstørv og en plade til adskillelse sådan hun bliver mindre forstyrret af de andre æglæggende høner.

I går kom der 11 æg under hende, så ser vi om forsøget lykkedes :)
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: New Hampshire har lagt sig skruk - fantastisk
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2014, 20:38 »
Dejligt med en mønsterbryder. Husk at mærke æggene, så du kan pille de andres æg fra hver dag. Mine er notorisk slemme til at ville lægge æg hos skrukkerne.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2014, 22:30 »
Lige præcis - jeg har mærket æggene op med en ring om midten på dem så jeg kan se mærket uanset hvordan de ligger  /o

Det er kun et par dage siden jeg så min ene orpington ligge "ovenpå" skrukken...virkelig mærkeligt syn. 3,5kg høne ovenpå 3,5kg høne. Utroligt så lidt de kan fylde når det gælder :)
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2014, 05:58 »
Her har jeg en hvid blandingshøne og en 'plymorok' blanding, der insisterer på at skrukke i samme rede i hønsehuset.. Det har Jeg så accepteret, men hver dag går en bestemt høne ind og lægger æg oveni, og det har altså kostet et par rugeæg, som skal klække om 10 dage..3 store høns der maser rundt er liige i overkanten ;) ellers plejer der ikke at være problemer, så det får du nok heller ikke :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2014, 22:49 »
I dag måtte jeg tage 2 umærkede æg ud af skrukreden.

Det ene er et orpington æg. Den slyngel  8)
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 Juni , 2014, 22:10 »
Så er der 7 befrugtede æg tilbage i reden, nogle blev taget ud pga. manglende befrugtning.

I dag så jeg en orpington ligge ved siden af skrukken i reden. Der var ikke megen plads.

Så forstår jeg bedre hvorfor vi har haft nogle knækkede æg. Den store matrone har kvast dem når hun maser rundt oven i skrukreden. Hrumpf.

Desværre kan den formastelige orpington ikke straffes. Den er fredet eftersom den lagde sig skruk i foråret.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 Juli , 2014, 20:21 »
Alle æggene gik til. Den sidste kylling døde af kulde inden den klækkede. Vi begik en kæmpe fejl og lod den orpington der før havde været skruk ligge på æggene da vi stolede mere på den. Den gik så af æggene.

Men vi fik hentet en flok daggamle små kyller og smed under NH hønen.

Den lykkelige hønemor.

Hun bliver i øvrigt jagtet rundt af en af faverolle hønerne. Vores orpington hønemor gik på kamikaze angreb på alt der nærmede sig hendes kyllinger. Hende NH'en her lader sig bare tryne. Hun var ellers så hidsig overfor os og sky.
« Senest Redigeret: 03 Juli , 2014, 20:23 Fra alrk »
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire

Offline Lunder

• Bruger
« Svar #7 Dato: 04 Juli , 2014, 13:33 »
Som barn havde mine forældre også New Hampshire, og der var også én af hønerne som skrukkede en sommer. Desværre kom der kun én kylling, men der skulede vi skeptisk til hanen  ::) Hønen lå super stabilt og passede kyllingen så stolt og flot. Men hun skrukkede desværre kun den ene gang.
1,6 BK Maran
0,1 splash Maran