Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Varmefri/fuldfjerede - hvornår?  (Læst 7444 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tove

• Bruger
Varmefri/fuldfjerede - hvornår?
« Dato: 29 Maj , 2014, 20:07 »
Jeg har 2 kyllinger, der af alle mulige uheldige grunde er alene ( med hinanden  ;)). De er indkvarteret i en kasse indendørs - og de keder sig gudsjammerligt. De er nu fem uger, og har fjer alle steder undtagen på hovedet. Jeg har et lille kyllebur, de skal ud i, men tør jeg sætte dem ud allerede nu? Eller er de nødt til at leve i deres kasse i hvert fald en uge endnu? ( indtil de er seks uger ).
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Varmefri/fuldfjerede - hvornår?
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2014, 20:25 »
Du skulle sætte dem ud om dagen i dette fine vejr - nætterne er måske for kolde?

Mine kyllinger er ude hver dag fra morgen til kl. ca. 18.30 - det har de været siden de var 10 dage gamle. I udeindhegningen har de en kasse, hvor en tændt kyllingemoder står, men den bliver meget, meget sjælent brugt om dagen - man vil hellere dase i en solstråle.

Kyllingerne er SÅ dejlig trætte, når de kommer ind i kassen om aftenen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tove

• Bruger
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2014, 20:58 »
Ja det var måske en løsning. Ude om dagen og inde om natten i den næste uges tid. Det vil jeg da lige overveje  ;)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2014, 22:45 »
jeg ville også klart sætte dem ud om dagen og ind om natten. jeg har 7 delvis fjersatte kyllinger fra 1 maj gående og passer sig selv i haven. for mor mente at nu var de altså klar til at passe sig selv her for 4-5 dage siden  ::) hun er også begyndt at ligge æg igen.

de går ind i huset om natten og går ellers om dagen delvis hos den anden stamme voksne (mor hakker efter dem, så der gider de ikke at være for længe) eller ude i haven.

jeg har kyllinger på samme alder i stalden med varmelampen tændt om natten. de har så aldrig haft en mor. jeg nænner ikke at sætte de andre ind til dem når de er vant til det frie liv. og de ser nu ikke ud til at hverken fryse eller savne deres mor.

jeg ser at hos både ænderne og hønsene er det ikke ret ofte moderen varmer de små. er de først et par uger er det faktisk ret sjældent. ofte ligger de bare sammen i en klump. og jeg kan se på de jævnaldrene kyllinger der er under lampe og ude at dem der går ude sætter fjer lidt før de andre. dem under lampen er så en smule større. det er nok fordi de udegående render ret langt fra deres foder og måske ikke spiser af det så ofte som dem under lampen gør. lidt sjovt at kunne se den forskel der er  :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Tove

• Bruger
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2014, 09:46 »
De kommer ud i dag - og ind i aften. Jeg ved virkelig ikke, hvorfor jeg ikke selv kunne få den tanke  :o - så tusind tak  :)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 30 Maj , 2014, 09:49 »
Jeg tænkte på dig her i morges kl 08, Tove - da mine 4 små på 24 dage kom ud på græs. De stod allerede og ventede i et hjørne af indekassen, og da de kom ud, hoppede og fløj de rundt af glæde og kådhed
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tove

• Bruger
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2014, 10:49 »
Og nu er mine ude, og de nyder det i den grad :)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 30 Maj , 2014, 14:56 »
På den her tid af året, kommer mine kyllinger uden skruk ud når de er 2 uger. Også om natten. Selvfølgelig med varmelampe om natten og hvis det er koldt eller regnfuldt har de også varme om dagen. Så ud med dem, det har de bare godt af
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #8 Dato: 02 Juni , 2014, 22:30 »
Mine er nu 1 måned - det ser ikke ud til, at de bruger "lampen" om dagen, men kan jeg bare slukke om dagen og tænde igen til aften? Det er jo over 20 år siden, jeg sidst havde kyllinger og jeg vil jo ikke så gerne have bremset dem i væksten  ;)

Der er 26 kyllinger i flokken :)
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Tove

• Bruger
« Svar #9 Dato: 03 Juni , 2014, 21:32 »
Mine to alenebørn (af samme grund døbt Snøvsen og Snøvsine) har nu været ude om dagen siden jeres gode råd. De er lige ved at gå ud af deres gode skind om morgenen for at blive flyttet udenfor. De er godt 6 uger nu, og fra i morgen aften får de lov at blive ude. Vi har ekstraisoleret sovedelen af deres lille hus, så de burde simpelthen ikke kunne fryse det mindste. Og der er ingen tvivl om deres glæde ved udendørslivet  :D

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #10 Dato: 04 Juni , 2014, 16:40 »
Jeg har også 6 ugers kyllinger gående ude om dagen- i hønsehuset om natten, hvor de har varmelampe på svagt blus - vist mest for at jeg kan sove roligt om natten. Jeg siger hver dag til mig selv, at nu skal det være slut med lampen- de sover ikke under den eller tæt på den alligevel. Men når det bliver aften og køligt, ændrer jeg mening. Nattemperaturen i huset kommer ned på ca 12 grader, med lampen tændt - og de ser ud til at være godt tilpas med det. Jeg er lidt i tvivl om, hvad de kan tåle.