Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Den pjuskede kylling / dårlig fjerstruktur?  (Læst 3520 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fru B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 139
  • Livet er kort -omfavn det!
Den pjuskede kylling / dårlig fjerstruktur?
« Dato: 27 Maj , 2014, 22:20 »
Den perlegrå engelske araucana kylling på 1.billede har lige siden den satte sine første fjer været frygteligt pjusket med flossede fjer som om fjerene ikke hæfte ordenligt sammen.
Jeg har også dens mor og 3 jævnaldrende hel-søskende, er en del pænere i fjer dragten, (den perlegrå tværstribede er en lidt ældre søster) men stadigt med lidt tendens til "flossede" fjer. Det skal lige siges at det ikke er fordi at de lever som burhøns og de andre racer af høns jeg har ikke har de samme problemer. Hanen havde heller ikke noge problemer af den art og er far  til nogle blandingskyllinger med rigtig flot ensartet fjerdragt.
Den puskede kylling virker dog ikke som om den på nogen måde har nogen mén af det, virker sund og livlig og vokser godt. 
Kunne det  være noget arvelig med dårlig fjerstruktur?
Jeg tænker at denne kylling kun skal bruges som havehøne, men ville gerne bruge dens søskende til avl.
Men hvor svært er det mon at få "de dårlige fjer" avlet væk?
Mvh Charlotte :D

1,2 Orpington gul
0,1 Dorking sølvhalset(sølvgrå), 0,1 australorps 
1,3 Engelsk Araucana. 
 
 

1,0 Labrador
1,0 Kat
0,3 Galloway
2,0 Teenagere
1,0 ægtefælle

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Den pjuskede kylling / dårlig fjerstruktur?
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2014, 22:26 »
Dårlig fjerstruktur hænger mange gange sammen med farven perlegrå og det eneste der er at gøre er at få taget det ud af avlen og kun avle med dem som har en god fjerstruktur. Så der er noget at arbejde  med.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Den pjuskede kylling / dårlig fjerstruktur?
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2014, 22:47 »
Det perlegrå gen hænger sammen med et gen for dårlig fjerstruktur og derfor vil fjerstrukturen blive ringere end andre farver på en perlegrå. Derfor parre man tit sorte eller hvide dyr indover med god fjerstruktur for at opretholde en nogenlunde fjerstruktur på de perlegrå.

Der er også en anden faktor der spiller ind og det er at når farven er mørk perlegrå bliver fjerstrukturen ringere hvorimod lysere dyr har bedre fjerstruktur og derfor har avlere og dommere nogle gange tendens til at foretrække disse lyse dyr der kan være næsten hvide af udseende fordi de har den bedste fjerstruktur.
Personligt synes jeg et perlegråt dyr skal være perlegrå og ikke hvid. Så man må finde middelvejen mellem en god farve og en rimelig fjerstruktur.

Perlegrå dyr kan også få et nusset look eller slidt især når der er tåge fortalte opdrætteren jeg har mine Perlegrå dyr fra, men et bad så skulle det være overstået og være pæne igen når de er fuldstændig tørre.
Så gå efter så mørke perlegrå dyr med færest mulig nister i halsbehæng og halen samt bedst mulig fjerstruktur.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Fru B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 139
  • Livet er kort -omfavn det!
Sv: Den pjuskede kylling / dårlig fjerstruktur?
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2014, 07:20 »
Tak for svaret,  /o der er lidt at arbejde på  :)
Mvh Charlotte :D

1,2 Orpington gul
0,1 Dorking sølvhalset(sølvgrå), 0,1 australorps 
1,3 Engelsk Araucana. 
 
 

1,0 Labrador
1,0 Kat
0,3 Galloway
2,0 Teenagere
1,0 ægtefælle