Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål på perlegrå og blå moskus ænder...  (Læst 5628 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mariakiil

• Bruger
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Spørgsmål på perlegrå og blå moskus ænder...
« Dato: 26 Maj , 2014, 20:29 »
Er perlegrå og blå den samme farve indenfor moskuænder? Hvis ik, er der nogen som kan smide billede op af hver farve, så jeg kan se forskellen? Og hvad er forskellen genetisk?
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Spørgsmål på perlegrå og blå moskus ænder...
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2014, 20:39 »
Det er IKKE samme farve.. Maja1981 har begge farver og vidst nok også billeder af dem :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Mariakiil

• Bruger
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2014, 20:43 »
Tak :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2014, 20:43 »
Det er to forskellige farver og avler forskelligt, men på samme måde som ved hønsene i disse farver.

Perlegrå er en fortyndet sort og et vigende gen.

Den blå farve er ligesom ved høns og kan forekomme med og uden sømtegningen. Andalusierhvid(splash/spætte) ved Moskusænder er dog ikke samme farve som ved høns selvom den avler ligesådan. Den ligner mere en form for perlegrå og kan derfor skabe lidt forvidring hvad der er hvad eller kende forskel på farverne. Den kan også ligne en lys blå Moskus i farve for så meget kan de variere og derfor kan en parring med sort afsløre hvad den i virkeligheden er og måske være nødvendigt.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Mariakiil

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2014, 22:14 »
Okay :) Kan man læse noget on genetikken nogen steder, på moskus? Jeg opdrætter kaniner og kender genetikken dertil, men det er jo nok ik helt det samme ved moskus ;)

Offline thomas t

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2014, 23:13 »
Spørg maja1981. Hun ved alt om det. Hun har hvis ikke alle farver så næsten. Hun avler dem :-).

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 26 Maj , 2014, 23:33 »
nu har jeg svaret på pb, men du får lige nogle billeder :-) Frank har styr på farve genetikken, jeg er kun ved stor hjælp fra ham og egne erfaringer ved at lære det  :)

først blå i forskellige nyancer. jeg får også nogle med lys randtegning af ællinger.
og en splash andrik.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2014, 23:45 »
og perlegrå
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Mariakiil

• Bruger
« Svar #8 Dato: 27 Maj , 2014, 01:42 »
Tusind tak for billeder :) Tror bestemt dem på mit arbejde er perlegrå, de ligner de perlegrå på billederne her :)