Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugning i det fri  (Læst 1615 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lykkers

• Passiv bruger
Rugning i det fri
« Dato: 26 Maj , 2014, 07:14 »
Hej -

Vi har for første gang fået en hane til vores høns og nu er den ene høne i gang med at samle en rede og der er allerede ni æg i. Hønerne render frit rundt i haven om dagen og er i hønsegården/-huset om natten sammen med hanen, vores to gimmerlam og to nye vædderlam, hvilket går helt fint.

Vi opdagede først reden i går og den er lavet mellem en stor stak træ og vores gårdspladstræ, nedenunder den bænk der er lavet rundt om træet. Nu ved jeg ikke helt, hvad vi gør. Skal den bare blive ved at lægge æg dér, eller skal jeg flytte dem et andet sted hen? Jeg har en kattetransportkasse, som jeg kan lægge æggene i, er det en idé? Så kan jeg flytte den ind i hønsegården, når de er udruget, så ræven ikke tager dem.

Kom frisk med idéer tak :-)

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Rugning i det fri
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2014, 08:12 »
Jeg synes, du skal tage kampen op med hønen om, hvor man skal lægge æg. Fortæl hende, at hvis hun ruger under bænken, så er der stor risiko for at Mikkel æder hende allerede inden hun får små.

Ind i en redekasse...eller hvad du nu ellers bruger...i hønsehuset, så hun lærer, at man starter skrukkeriet og rugeriet her. Så slipper du også for alt det bøvl med at flytte en skruk...som måske ikke vil flyttes.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2014, 08:39 »
Vi plejer at lade dem være. Det er altid gået godt.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2014, 09:50 »
Vi plejer at lade dem være. Det er altid gået godt.

En skruk kan også sagtens ruge i det fri, det har sådan en jo gjort i tusinder af år, men har man ræve patruljerende og ønsker man at beholde sin høne, så skal den ind i sikkerhed
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ChristianKj

• Passiv bruger
  • Nyder mine fjer i haven :)
    • Kryddersnaps og haven
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2014, 10:13 »
Jeg vil sige, det kommer lidt an på ,hvor rævesikkert den ligger. Mine landhøns de er voldsomt gode til at gemme deres reder i skoven og kan ikke ses, når de ligger på dem. Så nogle gange får de lov til at ligge og ruge der. Andre gange flytter jeg reden og hønen når den har lagt sig. Det er gået godt nogle gange og andre gange ikke.
Søger nyt New hamshire hønsehold til hønsegård på Østfyn