Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æggelederprolaps...?  (Læst 3577 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline aniacatha

• Passiv bruger
Æggelederprolaps...?
« Dato: 23 Maj , 2014, 09:04 »
I går så jeg at en af mine unge høner havde en meget stor del af æggeleder hængende ud bagtil, det var str med en knytnæve. Hun har lagt æg i ca 1-1½måned.
Hun var stille, holdt sig for sig selv.
Jeg forsøgte at afvaske hende, (kunne ikke umiddelbart mærke æg på vej, og der var ingen æg fra hende i huset/gården) og stoppe prolapsen retur, den faldt dog hurtig ud igen.
Efter overvejelser valgte jeg at aflive hende.

MEN var jeg for hurtig?? Kunne en knytnæve stor prolaps have trukket sig tilbage hvis jeg havde set mere an/proppet retur flere gange? (og holdt hende isoleret for de øvrige høns?)
Det virkede som om det var slappe forhold, men jeg har ikke set før ved mine høns, så har ikke noget erfaringsgrundlag der.

Hvad er jeres erfaringer??
1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
1,2 Børn fra 2009-2010-2012 - så der er liv i huset
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.
1,0 Tålmodig og meget fingersnild bedre halvdel

Offline Gåsepigen

• Bruger
Sv: Æggelederprolaps...?
« Svar #1 Dato: 23 Maj , 2014, 17:27 »
Jeg har ikke personlig erfaring med æggelederprolaps, men jeg har læst en del om det.

Du kunne muligvis have reddet din høne, men chancerne var bestemt ikke store. Selvom du havde været heldig at få prolapsen til at blive inde, ville der være meget høj risiko for infektion - og så havde du bare forlænget hønens lidelser.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2014, 17:34 »
Jeg tror ikke du kunne have gjort andet. Der er ingen grund til dårlig samvittighed. Nogen gange må man bare indse at øksen er den bedste løsning.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Anna Christina Landmark

• Passiv bruger
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2014, 17:56 »
Ja, aflivning er det eneste rigtige at gøre, hvis man ikke har andre valgmuligheder  ;)
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 24 Maj , 2014, 13:47 »
Jeg har prøvet det med nogle ISAer jeg havde for nogle år siden. Jeg er sikker på du har sparet din høne for mange lidelser - min høne, som fik det, blev angrebet af de andre høns, som hakkede den til blods i prolapsen, det var grueligt at opleve.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline aniacatha

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 Maj , 2014, 18:36 »
Tak for tilbagemeldinger :-) det var træls at måtte gøre, men udfra tilbagemeldingerne slapper jeg af med at det var muligheden. Og idet vi ikke er hjemme denne weekend til at holde tæt observation på hende var mulighederne få.
Tak igen :-)
1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
1,2 Børn fra 2009-2010-2012 - så der er liv i huset
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.
1,0 Tålmodig og meget fingersnild bedre halvdel