Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: At sælge ved vejen!!  (Læst 2417 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

• Passiv bruger
At sælge ved vejen!!
« Dato: 22 Maj , 2014, 20:50 »
Når man nu ikke må sælge æg ved vejen..må man så sælge overskudsgrønt fra drivhuset (påtænker jeg selv)??

Og hvad med urtesalt og hjemmelavet marmelade (et par huse længere henne på gaden)??
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: At sælge ved vejen!!
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2014, 21:53 »
Så vidt jeg husker, må du gerne sælge grønt og marmelade fra stalddøren, mens æg kræver salmonellatest (hvis du skilter). Læs mere her: http://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/25_PDF_word_filer%20til%20download/02kontor/pdf/rapport_om_staldd%C3%B8rssalg.pdf
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Maj , 2014, 00:50 »
tvivler på at man må sælge marmelade da det er fremstillet i køkkenet og dermed formodentlig kræver levnedsmiddel godkendelse og kontrol.

Nogle steder må man ikke tage hjemmebag med i institutioner da ens eget køkken ikke er godkendt.

Grøntsager må man gerne sælge hvis man husker at informere skat om det.
Der er dog vist nok nogle bagatel grænser som jeg ikke lige kender.

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 Maj , 2014, 08:47 »
Det var for nogle år siden forbudt med marmelade og lign. (altså forabejdede råvarer), men det er lavet om igen. Det er også nu tilladt at tage hjemmebag med i institutioner igen :)

Pjece om stalddørssalg:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/25_PDF_word_filer%20til%20download/02kontor/pdf/rapport_om_staldd%C3%B8rssalg.pdf

Bagatelgrænsen kort fortalt:
http://www.fodevarestyrelsen.dk/NR/exeres/3F0969D1-23BF-4D54-9F31-E15DA5854952.htm

Bagatelgrænsen i dens fulde udstrækning :
http://www.fodevarestyrelsen.dk/NR/rdonlyres/7A9651F7-85A6-48F2-86CE-06BBD6DFAD0F/0/Vejl_privatsf%C3%A6re_bagatel.pdf
« Senest Redigeret: 24 Maj , 2014, 08:50 Fra nimrod »
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 24 Maj , 2014, 09:38 »
Det var for nogle år siden forbudt med marmelade og lign. (altså forabejdede råvarer), men det er lavet om igen.
Korrekt, derfor er det også skørt, at vi ikke må sælge en slagtet hanekylling, når marmelade fra egne kødgryder er tilladt at distribuere uden kontrol eller rapportering.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 Maj , 2014, 14:30 »
Korrekt, derfor er det også skørt, at vi ikke må sælge en slagtet hanekylling, når marmelade fra egne kødgryder er tilladt at distribuere uden kontrol eller rapportering.
Enig! Men lige så tosset, at jægeren (fx min kæreste) gerne må sælge en fasan han har skudt og slagtet, men ikke anden, der har gået i vores baghave
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Maj , 2014, 14:25 »
Hvis man nu har en bod ved vejen og henviser til at ringe på, hvis de vil købe æg..så må man vel godt sælge til dem? Kender man dem ikke, så notere navn og adresse ned eller er det at omgås reglerne? Jeg har ikke nok æg at sælge til nogen som helst,, MEN Hvis  man nu havde..og som alternativt til øvrige, dèr sælger æg ved vejen som IKKE er stalddørsregistrerede. ..??
Mette

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2014, 15:06 »
Teksten i bekendtgørelsen
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=158424#Kap3
 § 8. Enhver hønseholder med op til 30 høns over 16 uger kan frit omsætte æg, som ikke er underlagt salmonellakontrol, til en kendt aftagerkreds, såfremt hønseholderen:
1) oplyser modtageren om, at æggene ikke er omfattet af salmonellakontrol, og
2) ikke annoncerer eller reklamerer med salg af æg.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Maj , 2014, 16:44 »
Er en vejbod så reklame/annoncering ?
Alt andet lige så tror jeg måske det vil blive fortolket som sådan desværre
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Tinggaard

• Gæst
« Svar #9 Dato: 26 Maj , 2014, 16:51 »
Vi kørte en gang forbi en der skiltede sådan her: "Vi har æglæggende høns"
Vi har grint meget af formuleringen for de skrev netop ikke at de solgte æg :-) - og vi overvejer lidt samme løsning når vi får nok æglæggende høns. Tænker også at myndighederne har andet at gå op i end at møde op på hvert sted der sælger æg...

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 Maj , 2014, 17:20 »
Jo, så er en vejbod nok en reklame eller annoncering, ihvertfald med den idé, jeg havde i tankerne.. Men dén tekst lyder da sjov :) og jo det er nok at omgås reglerne, men !? Kan bare konstatere at et par huse længere henne, hvor hun sælger marmelade, grønt, frø, jordbær, kartofler i en kæmpe vejbod, der har hun også flere bakker med æg stående.. Og jeg synes jo, at man skal holde sig til reglerne :)
Mette

Offline Fox

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 Maj , 2014, 17:22 »
Vi kørte en gang forbi en der skiltede sådan her: "Vi har æglæggende høns"
Vi har grint meget af formuleringen for de skrev netop ikke at de solgte æg :-) - og vi overvejer lidt samme løsning når vi får nok æglæggende høns. Tænker også at myndighederne har andet at gå op i end at møde op på hvert sted der sælger æg...

Den minder lidt om tysk Ebay. Når man kigger efter rugeæg der, skal man søge efter "keine bruteier", for mens æg til konsumering er tilladt på Ebay, er rugeæg ikke...
Med venlig hilsen
Rasmus Rosenquist

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 26 Maj , 2014, 17:47 »
Præcist, jeg har lige købt "keine bruteier", de er naturligvis kun til dekoration  :-X

Ellers ryger man jo også lige fluks ind i nogle grimme regler om import ...

Jeg vil så lige indskyde at da vi købte vores lille landsted da var det en hasselnøddeplantage, og vi har stadig MANGE hasselnøddetræer. Efter et enkelt års forsøg med vejbod, så må jeg sige at mit temperament simpelthen ikke kan med folks tyvagtige tilgang til sådanne boder, så vores æg går til faste aftagere i nabolaget samt familien.
Med andre ord du skal nok påregne en del "spild" ved en vejbod - det var ikke usædvanligt at hele boden var ryddet for både varer og penge  :o
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 26 Maj , 2014, 18:07 »
Ja det er noget griseri, når folk Gør sig til tyveknægte for en 20'er.. Tåbeligt simpelthen! Det med vejboden er blot fordi jeg sidste år fodrede hønsene med friske agurker og tomater, selvom svigerfamilien og min egen familie fik alt hvad de kunne spise... Så jeg tror jeg prøver det ☺
Mette

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 26 Maj , 2014, 18:13 »
Det kommer nok også an på hvor man bor tror jeg.
Jeg bor ved en stor hovedvej hvor der kommer knap 10.000 bilister forbi dagligt, det betyder selvfølgeligt at der var stor afsætning - men også at folk intet forhold har til den der sælger, hvorimod man på en mindre vej nok hovedsagligt tiltrækker de lokale (og det tror jeg hjælper på ærlighedsfaktoren ...).

Prøv det ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat