Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp, er min høne syg?  (Læst 6094 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Catra

• Passiv bruger
hjælp, er min høne syg?
« Dato: 22 Maj , 2014, 20:48 »
Hejsa

Har nu haft mine høns i næsten 14 dage, så er stadig helt ny mht. mine høns. Den ene sussex var ikke selv gået ud af huset i dag, men jeg fik hende logget ud, og hun gik fint rundt. Da jeg i eftermiddag ville tjekke damerne, havde hun ikke lagt et æg, men lå stadig noget mærkeligt og trækker vejret (for mine øjne ) noget besværligt. Jeg fik fat i hende jeg har købt dem af, og hun kom og så på hende, og sagde at hun ser skruk ud, men jeg synes hun virker syg. Jeg har ikke set hende spise, og jeg kan se at hun har meget tynd, næsten hvid afføring, og det sidder i hendes fjer. Hun lyder nærmest som om at der sidder vand i halsen når hun trækker vejret, hvad kan hun fejle? Der var som sagt intet i går.

Har forsøgt at tage en video af hendes vejrtrækning, håber det kan høres..

http://youtu.be/lJF-lJ8KCYc

Håber nogle kan hjælpe, så hun ikke får smittet de andre hvis hun er syg..

Hilsen Cathrine
I hønsegården "Hogsmeade"
   1,3 silkehøns (Dumbledore, Poppy, Sibyll, Minerva)
   0,2 Lys sussex (Rosmertha og Bathilda)

I "Den forbudte skov" på Hogwarts
   3.0 Kaniner (Dobby, Kræ, Hagrid)

derudover:
   2.0 Hunde (Sirirus og Lupus) - Berner Senner
   1.1 Katte (Neville og Luna)
   1.1 helt almindelige unger (Marius og Frida)
   1.0 vindunderlig husbond Michael

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: hjælp, er min høne syg?
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2014, 21:05 »
Hmmm......hun ser egentlig ret frisk ud - hun så åbenbart heller ikke syg ud, da hun gik rundt, efter du havde smidt hende af reden....og smuttede så derind igen ;) det kunne godt tyde på, at hun er skruk.

Den tynde, hvidlige afføring er ganske normal, hvis hønen sveder - det samme er det åbne næb - og det har været meget varmt i dag

Det eneste jeg ikke kan få passet ind på en skrukhøne, er den lyd, du beskriver, ved hendes vejrtrækning
« Senest Redigeret: 22 Maj , 2014, 21:27 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Catra

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2014, 21:15 »
Hej Helle, tak for svaret, blev lige mere rolig :-)
Jeg synes faktisk det lyder lidt som om hun har vand i halsen? ja det lyder fjollet, men lidt som når man gurler (eller hvad det hedder) Og så spiser hun ikke, har forsøgt at give hende lidt a38 med havregryn her til aften, hvilket hun ikke ville røre, og foderet ville hun heller ikke. Det er nok også det afføring der sidder klistret til fjerene, og er helt vandigt hvidt jeg synes var mest besynderligt. Hendes kam er helt fin i farven.. Kan hun have svært ved at lægge ægget? er altså helt grøn i det her...

derudover:

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2014, 21:25 »
hvis hun er skruk, så skal DU i hvert fald ikke bestemme, hvornår hun skal spise og drikke ;) En skruk er meget egenrådig og kan blive en rigtig sur og utilnærmelig madamme - hun vil så typisk gå af reden èn gang om dagen og spise, drikke, støvbade, strække ben og vinger og lave sin ildelugtende skrukklat.

Hendes tynde, hvide afføring er pga varmen - og det er sikkert ekstra varmt, når man ligger og fiser den af på en varm rede Pyyh ha :o.

Hun har fine, klare og opmærksomme øjne og en flot kam - jeg tror hun er skruk....kammen vil begynde at blive blegere som dagene går.

Prøv at slå koldt vand i blodet, og se om hun ikke er forsvundet endnu længere ind i sin skrukverden i morgen.

Hun viser ikke tegn på læggenød - altså besvær med at komme af med et æg.

Er der sygdomstegn i morgen, så skynder du dig at beskrive det er i din tråd.....ellers pøj,pøj med skrukkeriet ;)
« Senest Redigeret: 22 Maj , 2014, 21:29 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2014, 23:37 »
Lyden hun siger har ikke umiddelbart noget med skruk at gøre. Men den kan skyldes at hun døjer med varme.

Den ultimative skruktest er at áe hende blidt over hovedet og lade hånden fortsætte langsomt ned over ryggen. Er hun skruk, vil hun komme med pludrelyde og typisk rejse sig let på benene, mens hun 'skrutter' ryg. Dette gør hun uden tegn på at ville forlade 'reden'.
Måske lidt svært at beskrive. Man skal måske have prøvet at opleve det et par gange for at være sikker.
Mvh
Erik Andersen

Offline Catra

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 Maj , 2014, 13:04 »
Hejsa

Her lige en opdatering. I går klippede jeg hendes meget beskidte fjer af bagi, da hun var begyndt at forsøge at rense sig selv uden held. Hun har stadig ikke lagt æg siden onsdag, men hun går nu glad rundt og spiser og drikker selv. Hun har heller ikke tynd afføring mere, så håber at hun er ok. Om hun så er skruk eller ej, så lader hun mig ae sig, og går selv ind og ud af huset. Hun ligger heller ikke mest ned nu, andet end når de alle ligger og slapper af selvfølgelig. Lyden fra halsen er også væk, men der er ikke rigtig nogle lyd i hende nu, men det kommer forhåbentlig igen :-)

Tak for hjælpen herinde, blev lige beroliget :-)

derudover:

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 24 Maj , 2014, 14:09 »
Tak for update - det er dejligt når den er god /o /o

Så har hun ikke været skruk, men klog nok til at gå i seng, mens hun var syg - det kunne jeg godt tænke mig, at mine høns ville lære, hvis de står og hænger et tilfældigt sted og har en dårlig dag.

Ny omgivelser, ny mad osv. har måske lige været en tand for meget for hende, så det har trikket immunforsvaret og hun måtte 'ned med nakken' et par dage.

Der kan godt gå en rum tid, inden hun igen lægger æg efter sygdom, dårligdom, øv dag ...eller hvad der nu har været galt
Med venlig hilsen
Helle Kjelst