Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan "stopper" man en skruk høne ?  (Læst 1431 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vibekejohnbeck

• Passiv bruger
  • 6 Wyandotter i Hesselballe med hund og bier :-)
Hvordan "stopper" man en skruk høne ?
« Dato: 21 Maj , 2014, 22:28 »
Hej,
Jeg har en Wyandotter-høne, ca. 1 år. Hun er blevet skruk og ligger dagen lang
på reden. Jeg løfter hende dog af reden og sætter hende udenfor, så hun kan levere den store klat ;-) samt få lidt mad og vand. Hun tøffer derefter hurtigt ind på sin rede igen.
Men men... jeg er IKKE interesseret i at få kyllinger - og jeg tager derfor æggene fra hende dagligt. Jeg havde håbet, at det ville få hende til at miste interessen for at ligge, men det gør det desværre ikke.
Er der andet jeg kan gøre end at vente på at det går over.?? Og forhåbentlig er det ikke alt for megen høneplageri at tage æggene under hende ??  ???
Hilsner Vibeke 

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Hvordan "stopper" man en skruk høne ?
« Svar #1 Dato: 21 Maj , 2014, 22:45 »
Søg på den Sorte spand-metoden herinde.

Jeg er ikke til det. Jeg ville lave 3 grillkyllinger ; ) 

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2014, 08:39 »
En overnatning i et bur med trådbund skulle kunne gøre det. Hønene kan ikke lide, at det lufter under skørterne.

Hos mig vælger jeg at lukke af for redekasserne om natten. Det virker nogenlunde hos mig, og her de seneste to dage, har jeg fået to høner af reden på den måde (nu mangler jeg bare de sidste 8 skrukker :o). Om dagen er redekasserne åbne, så de æglæggende høner kan lægge deres æg.

Spandemetoden kan jeg ikke lide. Jeg har prøvet det engang. Der kom så meget kondens i spanden, trods den stod på klem, men en sten i bunden, at hønen var helt våd og gispende efter 5 timer. Det gør jeg aldrig igen. (og hønen skrukkede videre, da hun kom fri af spanden)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2014, 09:02 »
Der er mange opfindsomme ideer til, hvordan man afskrukker - egentlig tror jeg ikke på nogle af dem. Måske kan man få en skruk på bedre tanker ved at forstyrre hende, flytte hende, putte hende under spand osv. men ofte lægger de sig igen efter kort tid.

Sidste sommer havde jeg en skruk liggende i et tornekrat i haven - det syntes jeg var en rigtig dårlig ide, så hun blev båret i hønsehuset om aftenen og for så ud og skrukkede videre på sin tomme rede om morgenen. Dette deltidskrukkeri fortsatte hun med i 32 dage.

Jeg har to araucanaer, som skrukker hver sommer, de er ikke egnede til at blive mødre, så ingen æg til de to damer, men jeg lader dem ligge i fred, i den tid de nu selv mener er passende ...typisk 30 dage. De er begge to dygtige til at komme i haven hver dag og få ordnet det de skal, så det synes jeg er den mest naturlige måde. I naturen giver det eller ikke gevinst ver gang.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Nymann

• Passiv bruger
  • Hønsihaven
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2014, 14:45 »
Hej Vibeke
Jeg kan huske da jeg var dreng, da lagde min far skrukhønen i en kornsæk, af den type man brugte dengang. Der lå hønen et døgns tid?(husker ikke det præcist) og når den kom tilbage til hønsegården var den ikke skruk længere.
Kom lige til at huske det, da jeg læste din tråd  :)
Mvh Ole

Offline Vibekejohnbeck

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 Maj , 2014, 21:34 »
Mange tak for de gode råd til jer alle sammen :-)
Den "sorte spand"" tør jeg ikke engang læse om... det lyder grumt !! Og den med kornsækken lyder også lidt barsk, men sikkert virkningsfuld, om end hønen måske ender med at blive noget neurotisk oveni hovedet ;-)
Jeg vil prøve det med at lukke af for redekassen om natten. Det virker mest hensynsfuldt og ellers tænker jeg, at jeg må glæde mig over, at det kun er én høne der er gået skruk... Og at det jo går over igen. !!
Endnu engang tak for nogle gode svar - godt at blive lidt klogere på det område :-)

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #6 Dato: 22 Maj , 2014, 22:33 »
Den sorte spand, virkede på min høne. Den blev bare placeret på græsset et sted med skygge og så en stor sort spand over. Hun sov indtil sen eftermiddag og kom ud til de andre, hvor hun fik noget at spise og drikke. Om natten blev hun sat på pind med de andre høns. Næste morgen efter at hun havde spist og drukket, kom hun under spanden igen indtil sen eftermiddag. Jeg tror hendes indre ur, stiller ind til at der er for mange mørke timer til at skrukke.
Hun lå bare og sov, der var ingen lyde fra hende der indikerede at hun følte lede ved det.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Vibekejohnbeck

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 Maj , 2014, 21:58 »
Hej Tina,
Tak for "sorte-spand" rapporten. Og ja... det lyder jo som om det fungerede fint for din høne. Jeg afprøver lige aflukning af redekassen til at begynde med.
Fortsat god tirsdag aften til både to- og firebenede :-)

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2014, 19:47 »
Flot Vibeke! Du turde alligevel at læse om den sorte spand.  /o
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #9 Dato: 28 Maj , 2014, 20:57 »
Jeg har med held flere gange isoleret den høne, jeg ikke vil have skruk. Hun kommer ind i en stald for sig selv, hvor der kun er halm, siddepind, vand og foder. Altså ingen redekasse. efter 2 døgn kommer hun tilbage til flokken.