Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhus næsten klart, men...  (Læst 12791 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skrukhus næsten klart, men...
« Svar #15 Dato: 11 April , 2009, 08:13 »
Mine plejer at vare ret gode til at klare det hele selv. Jeg kunne bare huske, at jeg havde læst, at hvis de ikke kom af, så skulle man hjælpe dem.
Men hvad tid på dagen er det, at du hiver hende af? Det kan sagtens være, at hun af sig selv vil hoppe af sidst på dagen.
Held og ykke med hende  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #16 Dato: 11 April , 2009, 11:25 »
Første gang hev jeg hende af ved 10 tiden, der havde hun ligget min. 48 timer! I går ventede jeg netop til kl. 19 inden jeg hev hende af, der havde hun så ligget i 33 timer - det synes jeg dæleme er længe! Det er jo også næsten elefantlorte der kommer ud af hende, når hun endelig kommer af...

Men jeg må jo bare blive ved med at tage hende af hver aften, hvis hun ikke lærer det selv... Det må betyde, at hun er vældig dedikeret til sit arbejde ;o)
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #17 Dato: 11 April , 2009, 13:18 »
Hvis jeg var dig så ville jeg lade hende selv bestemme hvornår hun skal af med klatten, mine klare det fuldstændigt selv hvornår de skal og ikke skal  *r
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #18 Dato: 11 April , 2009, 17:14 »
Jeg følte også meget med min skruk, der bare lå og lå. Hendes be måtte da komme til at sove forfærdeligt. Men hun om af mere eller mindre hver dag. Kun til sidst ville hun ikke af sine æg. Jeg tror også nok hun skal finde ud af det selv. Det ville jo være vildt ærgerligt hvis hun opgiver fordi hun ikke selv bestemmer hvornår hun hopper ud og fikser det der skal fikses. ::)

Jeg synes det var meget svært at tage let på hvordan skrukken havde det da det var min første gang med skruk og udrugning. Hønsene har jo klaret det i mange mange generationer, så hun skal nok klare det med bravour. *p
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #19 Dato: 11 April , 2009, 18:49 »
Det kan godt være at jeg skal lade hende selv om det, jeg er bare så bange for at hun får forstoppelse eller ... eksploderer  *r

Prøver at lade hende være lidt... Men mere end 3 dage, tror jeg altså ikke jeg kan klare... ::)
Mange hilsner Rikke

1.0 dværg?vædder - Carlo

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 11 April , 2009, 21:02 »
Min skruk har nu ligget i ca 7 dage, og har kun været ude og ligge en en klat en eneste gang. En gang vippede jeg den ud for at den kunne spise og drikke. Men den gik på igen efter 2 mundfulde mad, så jeg tror også det er nemmere bare at lade dem klare det selv.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #21 Dato: 17 April , 2009, 10:12 »
Frk. Olsen: Har du prøvet at sætte lidt mad ind til hende, så hun kan nå det fra barselssengen? Jeg lagde noget mad til min skruk og det forsvandt, inden jeg så til hede igen. Så får hun da lidt mere end to mundfulde.

Jeg var noget nervøs for at min skruk skulle blive underernæret af ikke at få mere mad, men da hun kom ud med de små kyllinger var hun flottere end nogen sinde både i fjerdragt og foderstand.
Mange hilsner
Stinne

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #22 Dato: 17 April , 2009, 11:08 »
Hun har maden stående liiiige uden for sengen, men om hun kan nå det der fra ved jeg ikke. Men jeg kan se at hun spiser, der forsvinder lidt hver dag... Så nu er det kun eksplosionen jeg er bekymret for  ;)

Jeg har lige lyst æg. Min første æglysning, foretaget med en cykellygte, der faktisk viste sig at være genial til formålet :)

6 af dem var ret sikkert nitter, de lignede de æg, jeg har liggende i køleskabet, fra høns der ikke har set en hane i laaaaang tid. 4 af dem har fine blodårer og nogle mørke områder - nogle større end andre og alle større end de billeder jeg har fundet her http://fjerkrae.dk/cpg1416/thumbnails.php?album=93. De ligner mest af alt billed to, men de er kommet under hønen for ca. 8-9 dage siden??? Det sidste var også mørkt, men jeg syntes ikke jeg kunne se nogen blodårer.

Mon jeg får en 4-5 kyller eller er der noget galt???
Mange hilsner Rikke

1.0 dværg?vædder - Carlo

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 17 April , 2009, 11:11 »
Jeg ville nu mene at hønemor nok selv skal forebygge en eventuelt eksplosionsfare*ss*

Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #24 Dato: 17 April , 2009, 12:44 »
Hvis de så ud som billede 2 tror jeg da du får kyllinger. Jeg havde nogle æg, hvor jeg skrev tvivlsom på, og de klækkede alligevel med kyllinger  *r
Så du må endelig lade tvivlen komme kyllingen tilgode.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #25 Dato: 18 April , 2009, 18:15 »
Jeg har ladet ALLE æggene blive under hønen! Tror jeg må prøve at lyse dem igen på mandag (er på weekend hos svigermor...)

Håber på en 4-5 kyller, hvis der så bare er 2 høner imellem, så er jeg tilfreds... hvad der så skal ske med hanerne vil tiden vise...
Mange hilsner Rikke

1.0 dværg?vædder - Carlo

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #26 Dato: 25 April , 2009, 22:52 »
Jeg har ladet skrukken ligge i ca. 1½ uge uden at hive hende ud. Jeg blev så glad, da jeg så, at hun sidste weekend, havde været ude og lægge en klat - og blev så igen bekymret, da jeg ikke har fundet nogen siden.

Nu har jeg så lige været ude for at lyse æggene igen og hvad finder jeg??? Skrukken HAR skidt, hun har bare ikke rejst sig for at gøre det, men bare "skudt" det op ad kanten af baljen, som hun ligger i  :o
Jeg har tørret den af så godt jeg kan, men hun er jo helt snavset i fjererne bagi. En del af æggene var også snavsede. Heldigvis var det mest de æg, som alligevel er tomme. Jeg har fjernet de tomme æg, så nu ligger hun tilbage på de 4 æg, som jeg tror der er noget i + et enkelt, som jeg er i tvivl om (desværre synes tvivlen af blive mindre og mindre - til den negative side)
Skal jeg vaske hende? Æggene? skifte reden??? Fremover tror jeg altså, at hun bliver hevet ud hver 3-4 dag til skidning!  ::)

Hvornår begynder æggene at pippe??? <+ (ja, ja ved godt det er kyllerne der gør det og ikke ægget) Uha, hvor er der længe til torsdag... <L

Hystrella synes bestemt IKKE jeg skal lyse hendes æg nu!

Et af de tomme  :(
« Senest Redigeret: 25 April , 2009, 23:07 Fra Frk.olsen »
Mange hilsner Rikke

1.0 dværg?vædder - Carlo

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #27 Dato: 26 April , 2009, 08:02 »
Rikke du må endelig IKKE vaske æggene! Du kan skrabe dem rene med en lille urtekniv.
Mht. at vaske Hystrella, så ved jeg ikke helt, hvad jeg skal foreslå, for hvis der bliver lidt fugtigt snask (mudder) siddende tilbage, kan det måske sætte sig på æggene?  ???
Jeg sidder lige og tænker, at det nok er meget godt, at jeg besøger mine skrukker så meget, når de ligger, for de er helt rolige, når jeg stikker en hånd ind under for at se til æggene, og for at se om reden er ok. Jeg har ellers sommetider haft en snert af dårlig samvittighed over at jeg forstyrrede dem  *e
Jeg synes dit æggelysebillede er rigtig godt og tydeligt.  <I Jeg forsøgte på et tidspunkt at tage et billede, og det var totalt ubrugeligt, men jeg skal måske forsøge igen næste gang.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #28 Dato: 26 April , 2009, 08:55 »
Meget, meget spændende. <L Jeg følger med...
Smart og meget pertentlig høne, forresten, sådan at skide ud over kanten og ikke forlade sin rede. Men en anelse træls for dig, kan jeg godt se. ::)
Jeg tror godt jeg ville turde at skifte reden og vaske baljen, hvis det var mig. Hun ligger jo MEGET fast. Jeg tog baljen ud og lavede en kæmpe rede af halm, da kylligerne var 1 dag gammel. Så blev de i baljen mens de klækkede og fik varme og da baljen kom ud kunne de følge deres mor ud i det blå (grønne).
Mange hilsner
Stinne

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #29 Dato: 26 April , 2009, 12:09 »
Ja, hvis hun så bare kunne ramme UD OVER kanten, men hun rammer INDERSIDEN af kanten - det er jo det rene svineri!!!  ::)

Jeg har ikke rigtig turde forstyrre hende FOR meget, når hun nu blev så hysterisk af det - jeg var bange for at hun ville stå af reden.
Derfor har jeg den sidste 1½ uge, kun lige kigget kort til hende, når hun skulle have lidt mad og frisk vand. Men nu må jeg vist liiiiige til at holde lidt mere øje med hende her de sidste par dage.

Jeg vil prøve, at skrabe æggene lidt og se om jeg kan få dem rene, vaske balje lidt med lidt rodalon og måske bare lige skifte det øverste lag af strøelsen. Mht. Hystrellas bagdel, så sviner hun vel også æggene nu???

Mht. æggelysningsbilledet, så er det et enkelt brugbart af rigtig mange forsøg. De befrugtede æg, kunne man ikke se, for der ligger kyllingen jo i vejen og er "sort", så det ser bare underligt ud....
Mange hilsner Rikke

1.0 dværg?vædder - Carlo