Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken sygdom? + Dyrlæge til høns i Hvalsø området?  (Læst 5338 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jullen

• Passiv bruger
Hej,

Håber nogen kan hjælpe  :)

Min hane + en høne har problemer med deres mave - det har stået på siden fredag morgen. Har grundet bededag ikke mulighed for at tage dem til dyrlægen før mandag, så håber der måske er nogen her der har nogle gode bud på hvad der kan være med dem. Jeg er meget bekymret for dem, da de er meget påvirket af det, dog på hver deres måde.

Hanen er lidt mere stille end normalt, og har blod i afføringen  :-[ Og virker som han føler ubehag når han skal af med noget + gør det i små (blodige) klatter. Han havde lignende symptomer for ca. 2-3 måneder siden, hvor dyrlægen ikke kunne finde noget i hans afføring, men han fik behandling for Coccidiose + ormekur og var hurtigt på højkant igen - men kan du blive så syge af det igen så hurtigt?

Hønen har aldrig fejlet noget før, men er søster til hanen, så de har altid hængt meget ud sammen - de er forøvrigt begge knapt et år. Hun har stoppet sin ægge produktion, blevet sløv og har lidt tynd/vandig afføring med klumper (dog ingen blod).

Flokken består udover dem af 10 meget livlige høns + 4 kyllinger, hvor alle er helt rene bag i og laver fine faste klatter.

Nogen der har et bud på hvad der evt. kan være galt med dem udfra disse symptomer?

De har i dag været i stuen hvor de har fået A38 og havregryn - de er begge stadig interesseret i mad.

Og så vil jeg gerne høre om der er nogen der har et bud på en dyrlæge her i Hvalsø området der ved lidt om høns?

På forhånd tak  :)

Hilsen

Julie

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hvilken sygdom? + Dyrlæge til høns i Hvalsø området?
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2014, 06:05 »
Hej Julie og velkommen

I teorien kan din hane godt være smittet af coccidiose igen, da coccidier er parasitter og Esbetrè eller Baycox, som han er behandlet med, ikke er forebyggende medicin - men det er meget, meget usandsynligt. For det første skriver du, at dyrlægen ikke fandt spor af coccidier i hans afføring (så har han nok ikke haft det), for det andet er det meget sjældent, at voksne dyr angribes af coccidiose, så de bliver syge af det.

...men noget er der tydeligvis galt med begges fordøjelse eller tarme og det er godt, at du får givet dem A38, da acidophilus bakterierne i hvert fald kan gøre lidt til at skabe balance i tarmfloraen.

Jeg har ikke noget brugbart bud på, hvad der kan være galt - og under alle omstændigheder, så skal du forbi dyrlægen igen for at få undersøgt klatterne, så jeg håber, at du kan holde den gående i dag - med A38, undulatfrø og ellers letfordøjeligt føde samt rigeligt med koldt, kogt vand - heldigvis spiser de begge stadig. Zoolac kan være et godt middel mod diarre og dårlig mave, men det er nok heller ikke til at finde på en søndag, med mindre du kan finde et vagtapotek, med lidt held findes det måske i et stort supermarkeds håndkøbsafdeling

Den nærmeste fjerkræ/fuglekyndige dyrlæge for dig må være:

http://www.dyreklinikken.com/

Pøj, pøj med de to
« Senest Redigeret: 18 Maj , 2014, 06:26 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Jullen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2014, 11:10 »
Mange tak for dit svar Helle.

Har også selv tænkt at coccidier nok ikke er så sandsynligt, da han går rundt med 4 små kyllinger - der jo burde angribes før ham...- sidst jeg havde ham til dyrlæge sagde de bare at de ikke kunne give en endelig diagnose uden at få et stykke tarm, når gødningen ikke viste noget, og jeg kunne jo ikke helt se hvad jeg skulle med en diagnose på en død hane - så derfor blev jeg ikke så meget klogere sidst. Håber virkelig denne gang der er noget at finde i gødningen...

Ja - deres appetit er heldigvis stadig intakt og har faktisk noget Pro-kolin på lager (er vist Zoolac uden lactose), som jeg kan prøve at give dem lidt af i dag.....

Hanen galer også stadig flittigt, så håber på det bedste...

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2014, 11:19 »
Prøv at give Pro-kolin i dag - helt skidt kan hanemand altså ikke have det, når han galer...jeg håber også, at hønen har det lidt bedre.

Sikke da noget vrøvl ::) sagt af den dyrlæge. Er der coccidier i tarmen...så mange at fuglen bliver syg af det og måske også får blodig afføringen, så kan en ganske simpel mikroskopi prøve ALTID vise enten døde parasitter eller æg...de er forøvrigt næsten lilla.  Du skal vist prøve en anden dyrlæge...tænk sig..hvis en af dine fjer får en bakteriel halsbetændelse næste gang...skal han så også have et stykke af halsen for at stille diagnosen ???
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2014, 12:01 »
Hmm...jeg var vist lidt hård ved din dyrlæge for lidt siden :-[ stadig er det sådan, at et massivt coccidie angreb altid kan ses på en svabeprøve - men din dyrlæge gav trods alt en behandling imod coccidiose for en sikkerheds skyld - det synes jeg nu er prisværdigt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Jullen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2014, 12:43 »
Pro-kolin gled fint ned - moste det i en kogt kartoffel - hvilket vel burde være rimelig skønsomt og stoppede?

Grunden til hun valgte at give behandlingen, skyldes vist mest at jeg blev lidt hys  ::) Jeg stod jo der med mit kæreste eje under armen, og så fortæller hun mig at han skal af med hovedet hvis jeg vil vide hvad han fejler :-\ så kunne jeg får lov til at betale for en konsultation, samt tests, og går der fra med en død hane  ???

Hanens gødning er den der ser "værst" ud grundet blodet, men han han stadig masser af krafter til at løbe rundt og prøve på det frække. Mens hønen desværre sover meget  i dag :-[