Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: stelosan - kan man drysse hønsene med det ???????  (Læst 4710 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jane

• Bruger
  • Dejligt med høns i haven!!!
stelosan - kan man drysse hønsene med det ???????
« Dato: 17 Maj , 2014, 16:09 »
Har desværre angreb af blodmider i øjeblikke. Har givet huset kalk og taget alt gammelt inventar ud af huset. Har i dag købt mig en bøtte Stelosan - men kan jeg også pudder hønsene med det - eller er det kun flue spray som jeg kan bruge til hønsene??
HAR KYLLINGER NU - hvad skal jeg bruge til de små - de er kun nogle dage gammle....

jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: stelosan - kan man drysse hønsene med det ???????
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2014, 16:12 »
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=28442.msg253732#msg253732

Da blodmiderne ikke bor på hønsene til forskel fra lus, men sniger sig ind og suger blod om natten, når hønsene sover, så er det vigtigste at få udryddet miderne i huset.
« Senest Redigeret: 17 Maj , 2014, 16:15 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline jane

• Bruger
  • Dejligt med høns i haven!!!
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2014, 16:22 »
Hejsa helle.
Ja det ved jeg godt. Brugte hele dagen i går på at vaske og sovse hele hønsehuset ind i kalk.  Og håber da også at det hjælper - for det var et rigtig stort arbejde. Men da jeg ikke har behandlet hønsene med noget endnu - og der skal sgu nok være nogle at de bæster som gemmer sig på nogle af hønsene og desværre sikkeret også i huset..... - Har derfor købt Stelosan i dag og har været ud og drysse det i hele huset - og alt hvad der findens inde i huset. Men hvad mere kan jeg gøre ? - Skal jeg købe fluespray eller kan jeg drysse hønsene med stelosan ?? Og hvad med de små
kyllinger - hvad skal jeg bruge til dem. Har fundet 1 blodmide på en af de små i dag.
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2014, 16:45 »
Jeg har sendt dig en pm
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2014, 17:25 »
Nu ved jeg ikke hvad Helle skrev til dig privat, men stalosan er ikke beregnet til blodmider.
og hverken stalosan eller fluespray er beregnet til brug på levende dyr, men det er der mange andre midler der er :)
Når det er blodmider burde det ikke være nødvendigt overhovedet at behandle dyrene, kun omgivelserne :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2014, 17:40 »

Når det er blodmider burde det ikke være nødvendigt overhovedet at behandle dyrene, kun omgivelserne :)

Jeg tror også, at eventuelle blodmider på dyrene vil forsvinde i løbet af et par dage, og så er dit hønsehus forhåbentlig så mideuvenligt, at de går til

I flere år lavede jeg en olieblanding med oregano, lavendel, timian og hvidløgspulver. Dette nussede jeg ind i hønsene en gang imellem, og jeg oplevede aldrig utøj. Jeg begyndte så at sløse med den urtemassage og sidste år havde vi så lus i hønsene for første gang. Jeg ved ikke, om urteblandingen har haft en virkning, men kan da godt tro det, når angrebet kommer et år efter, jeg stoppede behandlingerne.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 Maj , 2014, 17:59 »
Er det noget du deler opskriften på Helle?
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 17 Maj , 2014, 19:30 »
Er det noget du deler opskriften på Helle?

Ja da...men der er ikke så meget opskrift i det. Jeg blander 1 dl. raps eller majs olie med ½ spsk tørret oregano, ½ spsk tørret lavendel, lidt mindre tørret timian og 1 tsk hvidløgspulver. Blandingen trækker i 3-4 dage - jeg har derefter blendet blandingen, men det behøver man vel ikke. Nu er blandingen klar og det er nussetur ;D Op med h*nen på skødet og så smører jeg mine hænder ind i olien og så nusser vi, så blandingen kommer godt ind i dunene.

Mine høns kunne godt lide at blive nusset med olie, men man kan sikkert også dryppe det i nakken og under vingerne på dyret, ligesom man gør med den (næsten) identiske blanding som America sælger under navnet 'DropLop'
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 Maj , 2014, 20:53 »
tak, Det lyder dejligt nemt :)

Jeg har syv-ni-tretten aldrig haft utøj på hønsene eller orm (førend sidste uge), men havde lige en med gabesyge, så man ved jo aldrig hvornår heldet slipper op, så hvis man kan forebygge med noget ugiftigt og naturligt er det jo bare super. (så er de jo også ligesom pre-marinerede dem der er bestemt til coq au vin  ::) )
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 17 Maj , 2014, 21:22 »
tak, Det lyder dejligt nemt :)

(så er de jo også ligesom pre-marinerede dem der er bestemt til coq au vin  ::) )

Ihh ja - og de dufter herligt ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst