Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Træt varm skruk  (Læst 1959 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Edmond

• Passiv bruger
Træt varm skruk
« Dato: 17 Maj , 2014, 15:20 »
Vores smukke Brahmadame har nu ligget på æg i tyve dage. Hun skrukkede også sidste år på købte rugeæg uden resultat. Da var hun 10 mdr. gammel.
Da vi så gav hende kyllinger fra rugemaskinen, slog hun en ihjel, hvorefter vi tog resten fra hende.
Jeg kan se på hende og de andre høns, at der er ved at ske noget, så vi vogter over hende.
Problemet nu er, at hun bare ligger der, og hverken spiser eller drikker, selvom det er meget varmt i reden. Der er ingen kæmpe skrukklatter i hendes afd. som der burde være.
Jeg er lidt bekymret for hende, for det har jeg ikke oplevet i alle de år, vi har haft fjerkræ.
Hun ligger på 6 Maran og 6 Araucana.
Skal jeg mon være bekymret for hende?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Træt varm skruk
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2014, 16:11 »
Høner forlader sjældent reden når det er lige op over. Men du kan da evt. stille lidt vand hen til hende, så hun kan nå det fra reden. For der kan da blive vældigt varmt og beklumret i et hønsehus, når solen skinner som i dag.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2014, 16:24 »
Jeg har bare ikke set nogen, der hverken afleverede klatten eller drak, og jeg er da vokset op med høns, og har næsten altid haft nogen, så det er temmelig mange år.
Hun ligger også og gisper. Jeg kan ikke lide det. Jeg har rugemaskine og kyllingemor parat.
Jeg håber ikke, at jeg får brug for det.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2014, 16:29 »
Når høns sveder, så gisper de og står/ligger med åbent næb. (Lidt ligesom en hund. De kan ikke svede som os andre).
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Maj , 2014, 15:03 »
Fy for den lede.
I dag forlod furien endelig reden med 5 kyllinger. Vi kunne så endelig få lov til at se reden. Bvad! Det var stygt.
Der kom en sværm af spyfluer og stanken var ubeskrivelig.
Det kunne ikke lugtes, så længe hun lå på dem.
Hun havde åbenbart ruget de andre ihjel, mens hun ventede på de sidste. De ville sikkert alle have overlevet, hvis hun havde taget hendes sædvanlige klatteture.
Det viser, hvor vigtig luftning af æggene er.
Hvis hun skrukker næste år, bliver hun løftet af hver dag. Vi kan jo tage arbejdshandsker på og bruge lange ærmer. :laugh:
Jeg fatter ikke, at de sidste overlevede stanken, men det gav en Maran og fire araucanaer. 
Jeg tror, at jeg hovedsagelig vil satse på sidstnævnte i fremtiden.
Ved sidste års katastrofe med strømafbrydelser og rep af rugemaskinen var det også araucanaerne, der klarede det bedst. 80%
Nu skal vi så se, om hun klarer pasningen, ellers skal vi snart have chop suey. /o