Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dårlig hane :-(  (Læst 7498 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jeanniejuul

• Passiv bruger
Dårlig hane :-(
« Dato: 15 Maj , 2014, 19:48 »
Hej derude i hønseverden

Min hane er blevet slatten og sløj.. Han har siddet inde på sin pind de sidste to dage og hængt med hoved/hale :(

I dag har jeg flyttet ham for sig selv og kan se at hans lort er næsten neongrøn :o

Er der nogen af jer der ved hvad der kan være galt med ham.?

Bedste hilsner Jeannie

Oasen midt i byen, med høns, ænder og to dejlige labradore :-)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Dårlig hane :-(
« Svar #1 Dato: 16 Maj , 2014, 00:06 »
Der er ikke meget tvivl om at han ikke har det godt.

Men din beskrivelse af hans tilstand er for 'tynd' til at vurdere hvad årsagen kan være.

Klatterne kan have mange former og farver uden at være unormale, så det kan man ikke nødvendigvis udlede noget fra.

Kan du give lidt bedre beskrivelse af hvordan han ser syg ud?

Problemer med vejrtrækning/rallen?
Puds/udflåd fra øjne?
Hoste/nysen?

Andet, som ikke er normalt for en h*ne?

Har du tjekket for utøj?
Mvh
Erik Andersen

Offline jeanniejuul

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 Maj , 2014, 10:22 »
God formiddag..

Nu er han blevet undersøgt på tæt hold og han HAR UTØJ /d
Små lus lignende ting :-\

Jeg har ellers holdt øje med om de piller sig og det har han ikke gjort ::)

Ud over dem er der ikke noget unormalt at se på ham, andet end at han er ret beskidt bagi
Bedste hilsner Jeannie

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 16 Maj , 2014, 10:30 »
Skynd dig at behandle ham. Han er tydeligvis meget svækket af blodmangel, og han risikerer at dø, hvis lusene ikke omgående kommer væk og han får ro og god mad med en masse jern i, så han kan genvinde sine kræfter og få produceret blod. Hjertet kan heller ikke i længden holde til at måtte pumpe på livet løs for at sende nok ilt rundt i hans krop
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline jeanniejuul

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 Maj , 2014, 11:03 »
Sikke en åndsvag dag at opdage det.., lige på en helligdag, intet har åbent /d

Tænk at jeg ikke har opdaget det noget før :'(
Bedste hilsner Jeannie

Offline jeanniejuul

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 Maj , 2014, 11:26 »
Nu har jeg læst mig frem til (herinde) at jeg kan bruge luse shampoo til mennesker.. så nu prøver jeg det
Bedste hilsner Jeannie

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 16 Maj , 2014, 11:58 »
Nu har jeg læst mig frem til (herinde) at jeg kan bruge luse shampoo til mennesker.. så nu prøver jeg det

Ja - det kan du bruge til den stakkels herre - husk at han skal være helt tør, inden han kommer ud - han har ikke noget energi til at holde varmen med...brug føntørren.

I morgen må du så få fat i et lusemiddel, da de øvrige fjer også skal behandles
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline jeanniejuul

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 Maj , 2014, 12:04 »
Han er flyttet ind i vores værksted, der er varme på. Og der bliver han til han forhåbentlig bliver frisk igen :)

Hvad vil du anbefale at behandle de andre med.?
Jeg læser at man både kan bruge frontline, Matas insekt spray mm.. I vores land og fritid har de noget pulver halløj ved jeg..?
Bedste hilsner Jeannie

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 16 Maj , 2014, 15:05 »
Mange bruger insektspray fra Matas - det kan du få lørdag. Et pust i numsen og et kort pust under vingerne.

Jeg har selv brugt Ivermectin den ene gang jeg oplevede næsten det samme som du. Min førerhøne blev meget sløv og ligbleg i svælg, kam og hagelapper. Jeg havde overhovedet ikke tænkt i lusebaner, da vi aldrig har oplevet det i de mange år, jeg har haft høns. Jeg tog hende akut til dyrlægen, som hurtigt fandt ...hvad jeg syntes var enkelte lus, men det er altså nok til at dræne en h*ne. Hun fik 50/50 % chance for overlevelse. Hun fik et enkelt 'dryp' Ivermectin og fred og ro resten af dagen, samt hakket, kogt kyllingelever, dåsemajs og spinat inden for rækkevidde. Allerede næste dag kunne jeg heldigvis se en bedring og to dage efter var hendes store kam postkasserød igen og hun var atter fit for fight

Jeg havde aldrig troet, at lus kunne være så 'farlige'
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline jeanniejuul

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 Maj , 2014, 21:41 »
Ivermectin.., det skal man have ved dyrlægen så.??

Jeg håber bare at han er mere frisk i morgen. Han har drukket vand, men stadig ikke spist :(

Ved du om hønsehuset også er fyldt med lus nu, eller om de kun siddet på dyret.? ???
Bedste hilsner Jeannie

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 17 Maj , 2014, 05:44 »
Hvis det er lus, lever de på dyret - er det blodmider, hopper de kun på dyret og suger blod om natten. Om du har blodmider i hønsehuset, kan du se ved at stryge et stykke køkkenrulle hen ad undersiden af siddepindene og ved sprækker i træet.

Jeg vil nu tro, at det er lus, som er problemet her. En vis rengøring med udskiftning af buddække og redemateriale er en god ide, når man har opdaget utøj

Nu har hanemand været i antilusebad, men for at være sikker på, at alle lus og æg elimineres, så skal du behandle ham to gange mere med 10 dages mellemrum...med hvad du nu beslutter dig for, at de andre skal behandles med, men jeg vil anbefale dig at købe en insektspray i dag

Ja- Ivermectin skal man have hos dyrlægen, og der er tilbagehold på æg.

Kan du ikke tilbyde ham små skåle med uimodståelige godbidder. Han skal spise, ellers får han jo intet ind til at lave blod af
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline jeanniejuul

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 17 Maj , 2014, 06:48 »
Tusind tak Helle for alle de gode råd.. :)

Jeg har givet ham tun, solsikkefrø, kattemad (dåse) og alm. foder men intet er  rørt.. ::)

Jeg har lige været ude hos ham og han står på benene endnu... Måske jeg skal lukke ham sammen med de andre i dag og se om han ikke så vil gå i gang med at spise igen :-\
Bedste hilsner Jeannie

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 17 Maj , 2014, 07:01 »
Det vil højst sandsynligt hjælpe på humøret, at han kommer ud blandt sine piger, men han skal tage det stille og roligt, indtil han har fået noget mere blod i kroppen, så han ikke overbelaster sit lille hjerte. Han vil helt sikkert virke træt også i dag.

God bedring med ham
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline jeanniejuul

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 17 Maj , 2014, 08:02 »
 *p

Han er lige kommet ud til gammel fru brahma og hendes kyllinger og minsandten om han ikke gik i gang med at spise tun og nu kan vi endda høre små forsigtige hanegal :D :D :D
Bedste hilsner Jeannie

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #14 Dato: 17 Maj , 2014, 08:34 »
 *y Det var en dejlig nyhed. Det er utroligt, så hurtigt de kan komme sig, når blodsugerne er væk. Et par dage mere uden indgriben og han havde været død :o

Nu er han i godt selskab og så er appetitten også kommet tilbage. Der er mange, mange flere kilometer i ham /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst