Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan en rugemaskine udruget høne skrukke  (Læst 3476 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Landhønen

• Passiv bruger
Kan en rugemaskine udruget høne skrukke
« Dato: 15 Maj , 2014, 17:14 »
Hej
Ville høre om de høns/kyllinger man ruger ud i rugemaskine kan skrukke, eller skal de være udruget under skrukhøne. Håber i kan hjælpe.
Vh Nikolai

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kan en rugemaskine udruget høne skrukke
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2014, 17:20 »
Høns kan godt skrukke selv om de er ruget ud i rugemaskine. Men hvis man gerne vil ha en stamme, der bliver ved med at skrukke, så skal man fortrinsvis avle videre på høns, der skrukker. Hvis man hele tiden samler æg fra høns, der ikke skrukker, så vil deres kyllinger i løbet af nogle generationer også være mindre tilbøjelige til at skrukke.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2014, 17:36 »
Jeg har igennem mange år avlet brahma og bruger rugemaskine til det og næsten alle mine brahma skrukket af h til. Selv hybrider som igennem årtier er masse produceret og hvor skruk egenskaber bestemt IKKE er ønskeligt, ja der ser man også af og til nogle som skrukker.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kurup

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Maj , 2014, 18:35 »
Mine hvide Faverolles skrukker også selvom de er udruget i maskine, har 2 madammer der er udruget af en skruk og de er de eneste der ikke har været skruk her :o
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 15 Maj , 2014, 20:04 »
Har 2 barnevelderhøner udruget i maskine - den ene er en SUPER skrukmor, passer kyller til perfection, den anden viser ikke en gang tendens til det. De er kuldsøstre, med samme far.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2014, 20:59 »
Jeg vil nu hellere påstå at ruger man æg ud fra en høne som gerne skrukker, så kommer dens døtre nok også til at gøre det og ruger man æg ud fra en høne som aldrig skrukker, ja så kommer dens døtre nok heller ikke til at gøre det, og det er uanset race eller mangel på samme.

Men det er nu kun min mening.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 18 Maj , 2014, 23:55 »
Jeg tror det spørgsmålet handler om er, om skrukkeriet er noget en høne skal lære af sin mor, eller om det er nedfældet i dens instinkter. Det ser det ud til at det er lige så meget et instinkt som at skrabe, sandbade, parre sig, og hvad de ellers kan - det er simpelthen programmeret ind i dem. Så man kan sagtens have skrukker fra rugemaskinen.
Nogle maraner, nogle araucana.