Isa brown er ikke en race, men en hybrid som er lavet af industrien til at lægge masser af æg. Det vil sige at den er lavet til at holde i et års tid som burhøne, som bare spytter æg ud, for derefter at bliver aflivet på den ene eller den anden måde.
Det er da en dejlig høne med et ok temperament, selv om de ofte har større tendens til at plukke andre høns, og være hård ved nye høns, der skal ind i gruppen.
Fordi de kun er lavet til at holde et år, så er der ikke lagt så stor vægt på sundhed derudover. Dvs at de pga de store æg de lægger, efterhånden nedbryder kalken i deres knogler, og det kan gi problemer med bl.a. læggenød senere i livet. De får også oftere end racehøns, æggelederfremfald, hvor æggelederen falder ud af numsen.
Som du nok kan høre er jeg ikke selv begejstret for dem, men jeg ved at andre er meget glade for dem.
Min største betænkelighed ved dem, er udover de problemer de har med helbredet, hele industrien og den måde de er "lavet" på. Det hele foregår på store fabrikker, hvor der ikke tages hensyn til dyrene. De nyklækkede kyllinger behandles som en ting, og bliver kørt rundt på transportbånd og falder ned på de næste transportbånd, akkurat som var de en død ting. Hanekyllinger bliver sorteret fra som daggamle, og bliver kværnet til minkfoder.
Der findes så mange forskellige dejlige, smukke og sunde racehøns, og i den store mangfoldighed er der en race for alle, så hvorfor ikke lade være med at støtte industriens dyremishandling og købe racehøns hos en dygtig opdrætter?