Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Venje.dk rugemaskiner??  (Læst 17935 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Venje.dk rugemaskiner??
« Dato: 12 Maj , 2014, 23:44 »
Hej så lige et link herinde på venje som sælger rugemaskiner. Nogle som har erfaringer med dem?  Og også deres rugemaskiner?   Jeg har tænkt på at måske købe deres RM 48 rugemaskine.  Nogle som kender den? Eller har prøvet den?    Håber nogle kan hjælpe da jeg ska have ny ruger?  Måske nogle som har andre ideer til en hobby maskine :-)

Offline grandabel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2014, 06:42 »
Hej Thomas, Jeg har netop købt præcis den maskine du snakker om, og det er min første rugemaskine. Jeg fik SUPER service fra Venje.dk og han står klar til hurtigt svar hvis jeg får spørgsmål undervejs. Maskinen er tip top, nem at samle og nem at betjene. Den står nu og ruger på dag 10 og det kører bare. Den holder temperatur og fugtighed super stabilt (den står i vores stue og vi har beholdt flamingokassen på forneden. Til trods for gang i en pejseindsats en meter derfra så kører den bare stabilt derudaf - det synes jeg GODT nok er flot). Så uden at have fået kyllinger ud af den endnu, så får den mine varmeste anbefalinger med på vejen!
Der følger i øvrigt en dansk vejledning med sammen med en udførlig trin for trin guide til rugning som venje.dk selv har lavet. Den er super fint skrevet og nem at forstå - jeg ved godt at du skriver du har erfaring med rugemaskiner, men denne er altså nem for nye også.
Håber det hjælper dig lidt på vej  :)
Mvh
Bigitte

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2014, 08:07 »
Super Birgitte tusind tak for svar :-).   Mine erfaringer er ikke større end en gammel trækasse af en rugemaskine og nu vil jeg have en der er mere stabil og ny :-).  Men du gav mig da lidt mere blod på tanden ang denne maskine fra venje.dk.        Er der andre der nogle andre erfaringer med den eller andre??

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2014, 08:14 »
Det er godt nok billigt..1600kr.. Og denne her kan vel være lige så god som så mange andre? Jeg kender den ikke, men studsede over, at den er 100 procent fuldautomatisk, men alligevel skal der tilføres vand hver 3. Dag.. Blot til orientering, hvis du ikke selv havde set det. Jeg går ud fra, at den ikke trækker vand i helt automatisk, og så er den vel ikke 100 % fuldautomatisk!? ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline grandabel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2014, 09:25 »
Altså nu har vores kørt i 10 dage i aften og vi har fyldt vand på en enkelt gang siden vi startede op og fugtigheden ser fin ud stadigvæk. Hvis man lige husker at tegne lidt på den nederste plade (der hvor renderne til vand er under) så er det et spørgsmål om at lette låget og hælde lidt i (der medfølger endda sådan en lille flaske med en fin hældestuds på). Så selvom du har ret i at den ikke er 100% automatisk, så er det tæt på  :)
Mvh
Birgitte

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2014, 10:04 »
Jeg har købt en der ligner på en prik. Den er blot gul. Jeg købte den på dba. Jeg har ikke haft den helt vilde succes i klækningen men det er muligvis mig der gør noget forkert.

Den ligner grangiveligt også den fra rugemaskinen.dk og sikkert også andre på markedet så mon ikke det er en kinesisk maskine der leveret i forskellige farver så der er flere der kan kalde den for 'sin egen'?

Når det er sagt så er det vidst en udmærket maskine dog har jeg lidt knas med vuggen. Motoren vil gerne glide i lodret position en gang i mellem så det skal jeg holde øje med. Irriterende men løsningen kunne jo være at købe en ny vugge  /o
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #6 Dato: 13 Maj , 2014, 16:50 »
Det er godt nok billigt..1600kr.. Og denne her kan vel være lige så god som så mange andre? Jeg kender den ikke, men studsede over, at den er 100 procent fuldautomatisk, men alligevel skal der tilføres vand hver 3. Dag.. Blot til orientering, hvis du ikke selv havde set det. Jeg går ud fra, at den ikke trækker vand i helt automatisk, og så er den vel ikke 100 % fuldautomatisk!? ;)

Den er slet ikke fuldautomatisk m.h.t. fugtstyring.Der er vist noget den "flinke" mand har glemt at fortælle inden man køber maskinen.Han mener at automatikken ligger i at 1 rende med vand giver x-antal fugtighedsprocenter,2 og 3 render med vand,et andet antal procenter.Det har ikke en skid med automatik at gøre.Så er Madam Blå også fuldautomatisk i den billigste udgave.Jeg vil kalde det vildledning og forsøg på at sælge til nystartede uden erfaring.Det er en fed pil nedad.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #7 Dato: 13 Maj , 2014, 17:01 »
Altså nu har vores kørt i 10 dage i aften og vi har fyldt vand på en enkelt gang siden vi startede op og fugtigheden ser fin ud stadigvæk. Hvis man lige husker at tegne lidt på den nederste plade (der hvor renderne til vand er under) så er det et spørgsmål om at lette låget og hælde lidt i (der medfølger endda sådan en lille flaske med en fin hældestuds på). Så selvom du har ret i at den ikke er 100% automatisk, så er det tæt på  :)
Mvh
Birgitte

Jeg kan slet ikke følge dig i at den har automatisk fugtstyring.Og som du selv siger : Tæt på...................?? er det automatik ? Ikke i min verden.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #8 Dato: 13 Maj , 2014, 17:39 »
Indenfor rugemaskiner så betyder fuldautomatisk en som vender æggene og halv automatisk en hvor man selv skal vende æggene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline grandabel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #9 Dato: 13 Maj , 2014, 17:41 »
Leif jeg skrev da ikke at jeg mente at den havde automatisk fugtstyring... den måler det og viser det i display, men vandpåfyldningen er manuel  :) Men nemt og ikke noget jeg vurderer som problematisk overhovedet. Vi er ikke væk i mere end tre dage ad gangen alligevel og ruger kun på hobbyplan  :)

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #10 Dato: 13 Maj , 2014, 18:02 »
Indenfor rugemaskiner så betyder fuldautomatisk en som vender æggene og halv automatisk en hvor man selv skal vende æggene.
Det er fugten vi taler om,Lene.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #11 Dato: 13 Maj , 2014, 18:08 »
Ja, Leif, det er jeg godt klar over.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #12 Dato: 13 Maj , 2014, 18:09 »
Leif jeg skrev da ikke at jeg mente at den havde automatisk fugtstyring... den måler det og viser det i display, men vandpåfyldningen er manuel  :) Men nemt og ikke noget jeg vurderer som problematisk overhovedet. Vi er ikke væk i mere end tre dage ad gangen alligevel og ruger kun på hobbyplan  :)
Så er den jo heller ikke fuldautomatisk,uanset hvilket plan du ruger på.Det hele var ment som en advarsel mod at købe en rugemaskine som man tror er fuldautomatisk.Men igen,den mere kloge snyder den mindre kloge ( godtroende ). :-(((
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #13 Dato: 13 Maj , 2014, 18:10 »
Ja, Leif, det er jeg godt klar over.
Jeg var lige ved at komme i tvivl...................
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #14 Dato: 13 Maj , 2014, 20:19 »
Godt nok er jeg ny med rugemaskiner men kunne godt regne ud man skal fylde vand på selv. Og kunne godt regne ud af man ikke sætte en studs på vandHanen så den selv kunne tage hva den skulle bruge ligesom en vaskemakine :-)