Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Perlegrå/Lavendelfarvet Orpington  (Læst 1434 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ege

• Passiv bruger
Perlegrå/Lavendelfarvet Orpington
« Dato: 11 Maj , 2014, 14:11 »
Jubiiiiiiiiiiii
Så kom der kyllinger
ventetiden var lang oveni Post Danmarks xtra 5 dages forsinkelse og smadret to æg
Importeret æg.
Af de 8 æg har jeg fundet 4 kyllinger og forventer nok ikke fler (havde fået xtra 4 æg som opdrætteren var usikker på om den ene  hønen var frugtbar)
Endelig har jeg fået mine perlegrå Orpington i dværg   
Nu må de gerne være hønekyllinger , da ved avl  skal der åbenbart bruges en sort hane for at holde farven
det skal jeg liiige ha undersøgt noget nærmere
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Perlegrå/Lavendelfarvet Orpington
« Svar #1 Dato: 11 Maj , 2014, 15:21 »
Perlegrå er en fortyndet sort og derfor kan det være fint at bruge sorte til forbedring, blodfornyelse eller opformering af farvevarieteten.

Perlegrå på perlegrå giver perlegrå og derfor kan de fint sættes sammen. Dog døjer den perlegrå farvevarietet ofte med dårlig fjerstruktur(genet hænger sammen med farven) og derfor parre man ofte sort eller hvid ind på engang imellem for at forbedre fjerstrukturen, men ikke for farven skyld som sådan.

Perlegrå er også et vigende gen overfor sort og derfor vil kyllingerne i første generation blive sorte og skjult bærer på det perlegrå gen. Kønnet har ingen betydning hvordan man krydser farverne, men en ren hane uden rust ved sorte kan være en god ide at bruge.

Sort X Perlegrå
100 % Sorte(gen for perlegrå(ikke synligt))

Sort(med perlegrå gen) X Sort(med perlegrå gen)
50 % Sorte(gen for perlegrå)
25 % Sorte(rene)
25 % Perlegrå(rene)

Sort(med perlegrå gen) X Sort
50 % Sorte(rene)
(kan ikke se forskel på kyllingerne hvad der har hvad af gener)

Sort(med perlegrå gen) X Perlegrå
50 % Perlegrå(rene)

Perlegrå X Perlegrå
100 % Perlegrå

Nogle andre ting man skal være opmærksom på er at jo mørkere de er i det perlegrå jo flere sorte nister og ringere fjerstruktur har de som regel hvorimod jo lysere jo bedre fjerstruktur og færre nister. Til gengæld kan de blive næsten hvide af udseende så det er lige at ramme mellemvejen hvor man stadig har en god perlegrå farve, uden at fjerstukturen bliver for dårlige eller får for mange nister. For jeg synes nu engang en perlegrå skal være perlegrå og ikke hvidagtig selvom det ofte er dem der bliver belønnet pga. færre nister og bedre fjerstruktur. Noget man skal have med i sine overvejelser.

Glæder mig til at se dem når de vokser til. Jeg er i hvert fald glad for mine Antwerpener Skæghøns i farven.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 Maj , 2014, 16:01 »
Det var nyttig og fin viden at få
Tak Frank
fandt et æg som kylling var død i
hinden var brudt men kunne komme igennem skallen
øv
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 Maj , 2014, 16:06 »
Frank...
hvordan ser det ud med at parre blårandet med perlegrå?
da begge farve typer er flotte iflg min verden

Syntes osse at nogle af de lyse  Blå randet kan se ud som perlegrå med mørkere hoveder

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #4 Dato: 11 Maj , 2014, 16:11 »
Det giver en lysere Perlegrå i farven, men stadig Perlegrå. Her er det så bare ekstra vigtigt at fokusere på at de perlegrå ikke bliver for lyse i farven.

Splash Perlegrå er næsten en form for hvid i farven og meget lyse. Disse dur ikke til ret meget i den perlegrå avl.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #5 Dato: 11 Maj , 2014, 16:13 »
En Blå randtegnet hane skal også være uden rust eller brunligt skær over sig da det vil optræde som Isabel/cremegul eller gulligt skær på en perlegrå hvilket man ikke ønsker.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 Maj , 2014, 18:22 »
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 Maj , 2014, 19:53 »
De er da flotte.
er vild med, at deres kamme virker mer røde ved perlegrå.
tak for jeres input

Offline erica

• Bruger
« Svar #8 Dato: 11 Maj , 2014, 19:58 »
Ffejl
« Senest Redigeret: 11 Maj , 2014, 20:00 Fra erica »
Erica - Ret vild med det her hønsetosseri :-)

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 Maj , 2014, 16:27 »
Den ene kylling faldt helt ved siden af,  hva farve er det ????
moderen er perlegrå og faren sort   , det må vel være en sort med bærer for perlegrå gen  som Frank fint havde beskrevet .
I morgen bliver de en uge gammel
Jeg nyder rigtig at kunne kigge på de små kræ
Dette billede er det eneste jeg kunne tage, som ikke havde bevægelse på  ud af 15 billeder, så det viser noget om hvor livlige de er

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 Marts , 2015, 14:13 »
Opfølgning:
Importeret æg  fra Holland.
Det endte med to haner og de to andre blev taget af rotter ???

Her i Byen må vi ikke have haner så jeg fik en aftale med Jørgen Mikkelsen/Nordjylland  om et byt med en blå og en splash høne mod disse to haner
Den ene hane fik aldrig udstillings evner (forkert kam)
  Den tilbageværende Hanen blev   udstillet en gang på Europa udstilling for dværg Orpington nede ved Cottbus i Tyskland, det var den eneste i den farve der var udstillet 500 dværg Orpington
Dog uden de store points han blev afbilledet i landsklubben for Orpington klubbladet.
Lavendel/Perlegråfarve er ikke godkendt i Danmark som udstilling.

I dag hygger han sig sammen med en flok DværgKochin damer i farven Perlegrå  i Vestjylland . Jeg nu har en aftale om kyllinger fra  dette krydsmix og glæder mig.
Så vender afkommet tilbage hertil /o

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #11 Dato: 04 Marts , 2015, 22:04 »
Lyder rigtig spændende og dejlig med en opfølgning på projektet. Det er jo ærgerligt der ikke blev nogle hønekyllinger til dig, men forhåbenlig kan han så hjælpe der hvor han er kommet til med Dværg Kochin om det så er hyggeprojekt eller mere seriøst.

Også dejligt noget af afkommet kommer hjem igen.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen