Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ræv eller rovfugl  (Læst 5403 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Janne111

• Passiv bruger
Ræv eller rovfugl
« Dato: 10 Maj , 2014, 20:01 »
Den ene af mine fritgående 3 høner blev desværre spist i sidste uge ved højlys dag :'(  Da vi kom hjem var der spredt hvide fjer over hele græsplænen fordelt i zoner (inkl 2-3 stumper hud med fjer på). Det lå også fjer i et lille område bagved selve hønsehuset, og vi kunne også se lidt fjerrester på den ubeboede nabogrund.

Vi var egentlig ret overbeviste om, at der havde været en ræv på spil (vi bor 1 km fra skov), men mine forældre tror mest på en rovfugl, da der ikke var knækkede fjer og vi fandt fx ikke hovedet eller andre rester.

For at sikre de resterende høns, kunne det være interessant at få bestemt, om det var en ræv eller rovfugl. Nogen med et bud?

Hilsen Janne

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Ræv eller rovfugl
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2014, 20:09 »
Det er ikke noget jeg er 100% sikker på, men vil en ræv ikke typisk tage dyret med sig og spise det hjemme? Det har den gjort de to gange min nabo har fået taget høns.

En rovfugl mener jeg der typisk sætter sig og i hvert fald piller fjerene af byttet inden den spiser det eller tager det med. Selvfølgelig medmindre den bliver forstyrret i det.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Ræv eller rovfugl
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2014, 20:52 »
Ræven blev spottet på fersk gerning her hos mig af mine søde genboer i fredags ved 11 tiden om formiddagen. Han havde smidt den døde hane i den ene genbos opkørsel... Da de gik min have igennem var der alt for stille... Der røg en hane, en 5 ugers kylle og 2 høns... En tottet og forhutlet hønemor kom hjem henunder aftenen... Det sødeste gensyn med de sidste to kyllinger, som jeg fandt i haven, da jeg hastede hjem. I hønsegården lå en bunke fjer fra en af hønsene. Den sidste høne er der INTET spor af...
Så fjerspots kan sagtens være lig med ræv. Suk hulk. Jeg bygger nu lukket gård, men ELSKER at have hønsene i haven. Så nu må det være overvåget samvær...godt jeg elsker at være, arbejde og leve i haven <3
« Senest Redigeret: 10 Maj , 2014, 20:54 Fra Louise Rosenbaum »

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2014, 23:11 »
Jeg tror du har haft en byræv på besøg.

Rævene der lever i Københavns (og sikkert andre større byers) forstæder, opfører sig ikke som ræve på landet.
Ræve på landet er relativt sky dyr. Det samme kan man sjældent sige om byrævene.
Mvh
Erik Andersen

Offline lonekær

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 Maj , 2014, 12:10 »
Rovfugle plukker fjerne af. Ræven bider dem af. Så er fjerskederne hele, så er deten rovfugl.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #5 Dato: 11 Maj , 2014, 13:31 »
Ja, man bliver desværre nødt til at sikre sine dyr - med mindre man er indstillet på en vis mængde "svind" og bare genanskaffe.
Min kollega lidt nord for Varde vil gerne have høns, men har indstillet det lidt indtil han har fået lavet et ordentligt hegn.
Han har nemlig en nabo, som for kort tid siden mistede et par geder til - ulven. Det var ikke bare en formodning. Naboen så ulven forholdsvis tæt på, og den stak ikke af, da den så ham...  :-\
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Folde

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 Maj , 2014, 14:25 »
Uh, kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg synes om ulve i Danmark. Er meget delt i dette spørgsmål :-\ Så næsten hellere ræven..
Vi bor 2 km væk fra hvor Thyulven blev spottet første gang. Vi har heste, og ungerne og jeg tager tit en ridetur ud i skoven + vores heste står ude på marken døgnet rundt i sommerhalvåret. Frygter at møde en ulv i skoven eller komme hjem en dag, og så har den/de været på rov i folden..
Men på den anden side kan jeg også se det hyggelige i at have dem tilbage i den danske natur - bare de holder sig væk fra os og vores husdyr!!

Mvh Mia

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #7 Dato: 11 Maj , 2014, 16:26 »
Det er ikke noget jeg er 100% sikker på, men vil en ræv ikke typisk tage dyret med sig og spise det hjemme? Det har den gjort de to gange min nabo har fået taget høns.

En rovfugl mener jeg der typisk sætter sig og i hvert fald piller fjerene af byttet inden den spiser det eller tager det med. Selvfølgelig medmindre den bliver forstyrret i det.
Min erfaring er at skaderne flyver væk med byttet hvis det er små kyllinger,mens spurvehøgen fortærer det på stedet.
Hilsen Leif
Kanariefugle.