Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Når rugemaskinen svigter..  (Læst 724 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilca

• Passiv bruger
Når rugemaskinen svigter..
« Dato: 09 Maj , 2014, 12:04 »
Når rugemaskinen svigter…

En lille historie fra kyllingeverdenen.
Jeg har som mange andre også den lyst til at ruge nogle kyllinger ud og det skulle så være i år. Har ikke ruget nogen ud selv siden 2011, hvor vi købte maskinen.
Vi har selv Lys Sussex og havde købt nogle æg af Sort Australops.
Det hele kørte efter planen med manuel vending af æg 3 gange om dagen.
Så sker det, der ikke må ske. De sidste 3 dage skal æggene jo ikke vendes, så der var lidt mere ro på det. Et hurtigt blik på kassen, som ikke blinkede som den skulle, og der fandt jeg hurtigt ud af at den var gået i stå. Motoren brummede, der var brændt noget sammen, men temp. var allerede faldet. Der var kl. ca 23  d. 30/4.  Ikke godt, at rugemaskinen valgte at svigte 2 dage før klækning. Fik samlet æggene og ud på badeværelset på gulvvarmen, rigge en rugekasse sammen af en flamingo kasse og varme lampe og en skål vand fik lagt æggene efter først at have fundet den rigtige temp. Lidt svært, da alle dem jeg havde viste noget forskelligt.. valgte at stole på det ene. Første kylling kom torsdag formiddag 1/5 og så gik det stødt derudad. Nogle skulle hjælpes lidt og nogen skulle i særlig "kuvøse" . Det var svært at finde den rigtige fugtighed , så der var vand i badekaret og håndvasken, samt at vi tog bad uden at lukke vinduet op, tror det hjalp..  I  2 nætter var det op hver anden time og checke kyllinger, nogle skulle lige fugtes i kanten, når de havde slået hul, for det tørrede hurtigt når det var en varmelampe. Havde heldigvis ferie i den uge.  Ved middagstid fredag d. 2/5 kom de sidste og kun 2 mistede livet. Nu går 17 fine kyllinger rundt med mod på den nye verden.  6 Sussex og 11 Australops i pingvindragter…
Nu har vi købt en reservedel til maskinen og håber den kommer i gang igen. Det er en Matador motorruger købt i America thisted , den såkaldte ”sildekasse” er der andre der har været ude for svigt af denne type?
Nå, men det hele endte jo godt, selvom jeg var lidt træt efter 2 nætters kyllingetjek,  igen beviser det hvor stærke sådanne æg og kyllinger er til trods for store svingninger.

Har billeder, men kan ikke få dem lagt ind.
Mange kyllinge hilsner
Fra  Lisa

.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Når rugemaskinen svigter..
« Svar #1 Dato: 09 Maj , 2014, 13:01 »
Fantastisk historie :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Moe

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2014, 17:09 »
Dejlig historie. Forældrefølelsen løber helt af med én, når de ligger derinde i æggene og kalder <. Godt det gik så godt. <M
Håber du får meget glæde af dem.

Offline jeanniejuul

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Maj , 2014, 17:16 »
Det var dog helt utroligt *p *p

Og her går jeg rundt i skrivende stund og tør ikke lægge æg i min maskine, fordi den hele tiden svinger 1 grad i temp :o ::)  (førstegangs ruger)
Bedste hilsner Jeannie

Oasen midt i byen, med høns, ænder og to dejlige labradore :-)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2014, 17:40 »
Skøn slutning på et drama.

Jeg tror, at sunde og stærke kyllingefostre kan klare rigtig meget i klækningsfasen, hvis de har haft optimale betingelser i de fleste af de 21 dage
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14