Gæs plejer at være gode forældre, både gæs og gaser, og de vil ofte hjælpe hinanden med at passe gæslingerne. Men for en sikkerheds skyld er det nok en god ide at overvåge begivenheden, når de øvrige voksne møder de nye små for første gang.
Jeg har ingen gode forslag til, hvordan du kan gæslingesikre muslingesandkasserne. Måske kan du lægge nogle solide fliser i den ene ende? Jeg ville i hvert fald holde godt øje med dem i starten. Efter gåsebad er vandstanden lav og kanten høj, og gæslingerne er ikke nødvendigvis kvikke nok til at gå den "rigtige" vej op fra badet (det har mine i hvert fald ikke været).
På den anden side burde de jo så heller ikke kunne komme op i sandkassen, så længe de er små. Et gæslingebad i form af en stor bradepande eller lignende ved siden af sandkassen er muligvis en løsning?
Hvis du vil være helt sikker på at undgå badeulykker, kan du fjerne sandkasserne et par uger eller fire, indtil de små er store nok til at komme op ved egen kraft. De voksne må så nøjes med at bade fra spand i den periode.
Min faster Anna foretrækker tit at bade fra spand, selv om hun har intet mindre end to badesøer, to havedamme og et badekar til rådighed. Lidt ligesom når man køber dyrt legetøj til børn, og de så kun leger med papkassen

. Hun bruger nu også badekarret til bad en gang eller to om dagen, og søerne bliver brugt til svømning og leg. Men spanden er foretrukken til afvaskninger.