Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: høne pludselig død  (Læst 1788 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
høne pludselig død
« Dato: 07 Maj , 2014, 21:04 »
efter en lang tid med sygdom blandt mine høns (hosten og strækning af hals og hovedet gående fra side til side) jeg behandlede for luftrørsorm men så aldrig nogen. nå efter en sådan tid så det endelig ud til at alle var blevet raske. alle læge æg nogle skrukkede og alle spiste og skrabede i jorden.
jeg sidder og kikker på dem mens de skraber i jorden foran mig. pludselig laver en høne nogle mærkelige krampebevægelser og falder død om ??? de andre høns bliver lige så forskrækkede som mig og de kaster sig over den som vil de afkorte evt. lidelser. hun er sten død lige med et. hvad kom der dog til den? vil nu gerne undersøge den nærmere men ved ikke hvad jeg skal kikke efter. dette er trist hilsen fra sanne

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: høne pludselig død
« Svar #1 Dato: 07 Maj , 2014, 22:25 »
Lyder som et hjerteanfald. Nogen gange falder høns altså bare døde om uden at man skal begynde at bekymre sig om sygdom. Men du kan da åbne hende og se om indvoldene ser normale ud. Hjerte, lever m.m.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2014, 08:28 »
Lyder som et hjerteanfald. Nogen gange falder høns altså bare døde om uden at man skal begynde at bekymre sig om sygdom. Men du kan da åbne hende og se om indvoldene ser normale ud. Hjerte, lever m.m.
kan man gøre det et døgn efter at hun er død, uden at involle allerede ser anderledes ud i farve osv.?

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2014, 13:20 »
Jeg havde en der fik et hjerteanfald. Det ser temmelig voldsomt ud, men som Henriette skriver. Nogengange får de altså bare et hjerteanfald selvom de ikke er syge.
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
« Svar #4 Dato: 08 Maj , 2014, 16:12 »
Jeg havde en der fik et hjerteanfald. Det ser temmelig voldsomt ud, men som Henriette skriver. Nogengange får de altså bare et hjerteanfald selvom de ikke er syge.
når man mister en høne eller hane er man hunderad for om det er noget som smitter til de andre høns. håber at det var et hjerteanfald og at der ikke bliver flere døde i nærmeste fremtid.

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
« Svar #5 Dato: 08 Maj , 2014, 16:16 »
når man mister en høne eller hane er man hunderad for om det er noget som smitter til de andre høns. håber at det var et hjerteanfald og at der ikke bliver flere døde i nærmeste fremtid.
kan det skyldes fedme, hvordan ser man om en høne er for tyk. hvad med giftig ukrudt.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #6 Dato: 08 Maj , 2014, 16:29 »
Hvis man vil tjekke om dyret er fedt, så skal man mærke godt efter. Men det nemmeste er at tjekke når man slagter alligevel, for hvis den man slagter er fed, så er de andre nok også. Så vil du se meget fedt på hjerte, kråse, lever og ved måsen, der hvor du skærer den op for at rense den.
Høns spiser generelt ikke noget giftigt. Det kan de godt selv finde ud af. Jeg tror aldrig jeg har hørt om høns der er døde af at spise noget der gror i haven. Rottegift og den slags er naturligvis en helt anden sag.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
« Svar #7 Dato: 08 Maj , 2014, 18:18 »
Hvis man vil tjekke om dyret er fedt, så skal man mærke godt efter. Men det nemmeste er at tjekke når man slagter alligevel, for hvis den man slagter er fed, så er de andre nok også. Så vil du se meget fedt på hjerte, kråse, lever og ved måsen, der hvor du skærer den op for at rense den.
Høns spiser generelt ikke noget giftigt. Det kan de godt selv finde ud af. Jeg tror aldrig jeg har hørt om høns der er døde af at spise noget der gror i haven. Rottegift og den slags er naturligvis en helt anden sag.

sjovt at du siger det, har haft en samtale ang. rottegift med mortalin. rottegift er ikke giftigt for høns da de har kråsen?  sagde han. godt at  han ikke fik lov til at ligge det inde hos hønsene. det er ikke gift hun har fået fat i

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #8 Dato: 08 Maj , 2014, 18:29 »
Jeg ved ikke om jeg ville stole på det der med at rottegift ikke skulle være farligt for høns??? Jeg ville ikke turde lade mine høns komme i nærheden af skidtet. Da jeg havde besøg af en strejfer-rotte for et par år siden lagde rottemanden gift ned i gangene i jorden, men han var meget omhyggelig med at lægge en flise eller en stor sten ovenpå, så hønsene ikke kunne komme til det.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 08 Maj , 2014, 19:04 »
Både de blå og de røde rottekorn  er dødelige for høns.

Der er ikke tilnærmelsesvis nok K-vitamin i hønsefoder til at opveje den antikoagulernede effekt, som rottegift har. En høne, som har haft adgang til rottegift, vil hurtigt blive meget, meget bleg og træt og dø af indre blødninger i løbet af ganske få dage. Det er ganske vist, så lad være med at se lempeligt på det.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 08 Maj , 2014, 23:20 »
sjovt at du siger det, har haft en samtale ang. rottegift med mortalin. rottegift er ikke giftigt for høns da de har kråsen?  sagde han.

Det var dog nok det mest uprofessionelle svar du kunne få fra Mortalin. Jeg ville sende dem en klage hvis jeg havde fået det svar.

Kråsen er en indbygget 'kværn' som findeler de fødeemner fuglene indtager, så maven er i stand til at optage næring fra fødeemnerne. Punktum.
Mvh
Erik Andersen