Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: rede flytning  (Læst 4708 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rubber Duck

• Passiv bruger
rede flytning
« Dato: 06 Maj , 2014, 20:41 »
Jeg har en and som ligger og ruger på ca. 20 dag.
nu har jeg så lagt mærke til at hun igår og i dag har flyttet på reden
er det nogle der har en ide til hvorfor hun gør det?

Offline Gåsepigen

• Bruger
Sv: rede flytning
« Svar #1 Dato: 07 Maj , 2014, 07:25 »
Hvordan har hun flyttet på reden? Er den flyttet til et helt andet sted, eller er det bare finjusteringer af den originale placering? Hvad er det for en slags rede (tønde, mælkejunge, bunke halm i et hjørne)? Hvilken slags and er det?

Flytning kan skyldes mange ting. Anden kan være en dårlig ruger, enten fordi den er for ung, eller fordi racen/individet ikke har de bedste rugeinstinkter. Der kan også være for uroligt omkring reden, så anden føler sig forstyrret - enten af skadedyr eller af andre fjerkræ - eller af mennesker.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Rubber Duck

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Maj , 2014, 16:57 »
den lå til at starte med i det ene hjørne af andehuset og nu har hun flyttet den helt ud under åben himmel i mellemtiden har redet været 2 andre steder i huset.. det er en moskus and..

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 07 Maj , 2014, 18:04 »
Og hun har flyttet reden med æg og det hele? Jeg er imponeret!

Moskusænder skulle generelt være endda rigtig gode til det med reder og rugning. Men så vidt jeg har læst mig frem, er de tit glade for lidt huleagtige reder som tønder, mælkejunger, kattetransportkasser og lignende. Måske føler hun sig utryg?

Eller er der nogle erfarne moskusejere, som har et bud?

1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Rubber Duck

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 Maj , 2014, 18:24 »
ja alt er ski flyttet og de steder hvor rederne var før er jævnet med halmen så man ik kan se de har været der.. okay sys ik der er noget hun kan være utryg ved..

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #5 Dato: 07 Maj , 2014, 19:37 »
syntes jeg er ved at være erfaren moskus ejer med rigtig mange rugninger hvert år  :)

og jeg har aldrig oplevet lignende. dog syntes jeg de i år har virket forvirrede med hvor deres æg skal placeres da de havde deres mindre huse. her blev lavet rede, lagt æg, og pludselig opgav de og flyttet til måske den anden side af huset. og en havde lavet en rede fuld færdig plukket dun og det hele. men netop som hun skulle ruge flyttede hun nogle af ægene til tæt på åbningen af huset. og opgav efter flytningen og et lille forsøg på rugning helt ægene/reden.

alt dette dog inden de fik lagt sig til at ruge. her hjalp flere mælkejunger RIGTIG meget på de problemer. her er aldrig problemer når de ruger.

men at anden flytter så meget på reden og ægene under selve rugningen har jeg aldrig oplevet. her bliver de liggende når først de har lagt sig for at ruge.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 08 Maj , 2014, 03:40 »
hvor mange æg ruger hun på

Offline Rubber Duck

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 Maj , 2014, 17:41 »
maja1981.. okay ja det er nok vejret der spiller ind både hos dine og mine ænder. det her har jeg heller aldrig oplevet i de 3-4 år jeg har haft ænder..

kristiank.. hun ligger kun på 4 æg