Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆLP BEN PROBLEMER!  (Læst 16907 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SaphiraTWD

• Passiv bruger
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
HJÆLP BEN PROBLEMER!
« Dato: 06 Maj , 2014, 15:12 »
Hjælp vi har lige udruget 8 nye kyllinger og nu da vi flytter dem over i deres nye kasse med varmelampe ser vi at den ene har et ben der stikker fremad! Den kan ikke rigtig komme op at stå selvom den prøver ihærdigt, det virker som om den ikke kan bøje benet!

Hvad kan vi gøre? Jeg synes at have søgt og søgt på svar men jeg har ikke kunnet finde noget :'(

Det stikker lige frem, ikke ud til siden.

Edit: hvis man løfter den ser det ud som om den godt kan bøje benene...
« Senest Redigeret: 06 Maj , 2014, 15:23 Fra SaphiraTWD »
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: HJÆLP BEN PROBLEMER!
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2014, 15:23 »
Du kan temmelig sikkert redde kyllingen, så den bliver 100% fin igen

Din kylling har 'spagatben'. Læs dette link:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=37455.msg322904#msg322904

Jeg fik en kylling i søndags med akkurat samme problem. Den fik en almindelig elastik der var lagt dobbelt med et et stykke sugerør på 1 cm i længde sat på benene. I dag tirsdag går den perfekt.

Du skal skynde dig at få sat støtten på benene, da det skal ske meget hurtigt efter, kyllingen er kommet ud af rugemaskinen. Selv om benet stikker lige frem, så tror jeg stadig, den har spagatben
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline SaphiraTWD

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2014, 15:26 »
Ok mange tak for det hurtige svar, jeg var så bekymret fordi det stak lige frem istedet for ud til siden som normalt ved spagatben
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.2 Lys Sussex
0.1 Sperber

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2014, 15:27 »
Ok mange tak for det hurtige svar, jeg var så bekymret fordi det stak lige frem istedet for ud til siden som normalt ved spagatben

Forstår jeg godt - men du bliver nødt til at gøre forsøget...og tro på det *k
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline SaphiraTWD

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2014, 15:41 »
Ja nu har vi forsøgt med noget plaster og så håber vi at det hjælper og at jeg fik sat det ordentligt på den lille sprallebasse...
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.2 Lys Sussex
0.1 Sperber

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2014, 15:43 »
Nu er det vel lavet sådan, at kyllingen kan gå, men at benene ikke kan skride ud?, da det er hofteskålen, benet skal holdes på plads i
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline SaphiraTWD

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Maj , 2014, 15:46 »
Ja det håber jeg, det er første gang vi har oplevet spagatben da det kun er vores andet kuld kyllinger.. Så jeg måtte gå ud fra hvad de forskellige guides på nettet kunne forklare at jeg skulle gøre..

Den virker lidt sur over at have fået sat benene sammen - den forsøger at fjerne plasteret.. Men jeg er ikke sikker på hvor godt det virker når benet peger frem for det ser stadig ud til at pege mere frem end det andet.. Øv stakkels kylling :( nogle gode ideer?

Det er jo også lidt svært at rette et ben der peger fremad - den skal jo kunne bevæge dem fremad for at gå :/
« Senest Redigeret: 06 Maj , 2014, 15:53 Fra SaphiraTWD »
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.2 Lys Sussex
0.1 Sperber

Offline SaphiraTWD

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 Maj , 2014, 16:03 »
Når nu føler jeg mig lidt mere rolig, det ser ud tilnat det hjælper lidt - den kan rejse sig lidt op nu, men jeg er bekymret for om jeg har sat benene en smule for tæt sammen da det er noget fjollet noget når den forsøger at gå, men den skal måske bare lige vænne sig til det?
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.2 Lys Sussex
0.1 Sperber

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2014, 16:26 »
Jeg kan ikke rigtig forestille mig, hvordan din 'plasterskinne' virker og sidder - men hvis der er 1½-2 cm snor imellem benene, så kyllingen kan tage skridt, så virker det sikkert fint. Kyllingen går jo ikke perfekt med det sammen ;). Her gik der ikke mange timer, inden min kylle på usikre ben begyndte at stavre rundt - og her to døgn efter går den som sagt helt rigtig, og er kun generet af skinnen, som bliver taget af i aften.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline orpings

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 Maj , 2014, 17:24 »
aha, takker, jeg havde en kylling med benet lige ud til siden, det gjorde jeg ikke noget ved, den havde besvær med det resten af dens tid, hang fast i alt muligt....kan det ha været det samme? eller skal det være begge ben der stritter...øv at jeg ikke vidste det.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 06 Maj , 2014, 17:27 »
aha, takker, jeg havde en kylling med benet lige ud til siden, det gjorde jeg ikke noget ved, den havde besvær med det resten af dens tid, hang fast i alt muligt....kan det ha været det samme? eller skal det være begge ben der stritter...øv at jeg ikke vidste det.

Det er ikke nødvendigvis begge ben - min kylling havde kun problemer med det ene, som gik vinkelret ud fra kroppen.

Ja - det er en god ting at vide, at det er så ganske enkelt at redde en kylling med spagatben, hvis man handler straks mens kyllingen er ganske ny. Det hjalp så ikke din kylling, men nu kan du gøre noget ved det fremover :)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline orpings

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 Maj , 2014, 17:56 »
ja...er det hele benet? min var det nederste led, må vel hedde fra knæet og ned, altså ikke oppe i hoften...

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 06 Maj , 2014, 18:06 »
ja...er det hele benet? min var det nederste led, må vel hedde fra knæet og ned, altså ikke oppe i hoften...

Så har det ikke været spagatben. Med udtrykket 'spagatben' menes den tilstand, hvor benet ikke sidder fast i hofteskålen, så benet vil lægge sig helt ud til siden i forkert vinkel, når der kommer tyngde på.

Det lyder så mere som om der har været en deformitet i din kyllings ben - eller måske et brud.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline orpings

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 06 Maj , 2014, 18:49 »
ja det troede jeg også, en deformitet..turde ikke brække på det, det var lammet fra knæet og ned men den kunne godt bruge det øverste stk. til at smide benet frem....
men nu ved jeg da at der er noget der hedder spagatben, altså hele benet fra hoften af...man kunne tro det gjorde ondt hvis det slet ikke sidder i hofteskålen...men ser ud til at være nemt at redde ;O) så alligevel tak for det...

Offline SaphiraTWD

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 06 Maj , 2014, 20:29 »
Det ser helt klart ud til at have hjulpet på vores lille kylling, som jeg har døbt Pip Spagat(hvis jeg ellers kan genkende den når den en gang får plasteret af), for nu kan den stå oprejst og gemme sig i mængden, dog virker det som om den stadig har besvær med at gå - men det skyldes måske min manglende evne til at sætte plasteret ordentligt? jeg synes at der er omkring 2 cm måske endda lidt mere imellem benene, men det virker som om den har lidt svært med at tage normal længde skridt så måske er mit øjemål ikke så godt?

Så igen de er allesammen stadig så nye at de går og vælter lidt..
« Senest Redigeret: 06 Maj , 2014, 20:31 Fra SaphiraTWD »
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.2 Lys Sussex
0.1 Sperber